Karriärtjänster

Förstelärare jobbar likadant

40 procent av huvudmännen avsätter ingen tid för förstelärares uppdrag utanför undervisningen, visar siffror från Skolverket.
Jan Björklund menar att det är helt enligt planen, trots talet om kunskapsspridning, handledning och särskilda ansvarsområden.

Föreslagna försteläraruppgifter

Dessa är de arbetsuppgifter utöver undervisning som regeringen föreslår i förslaget att en förstelärare kan ägna sig åt:

  • Ansvara för introduktionen av nyanställda lärare
  • Coacha andra lärare
  • Initiera pedagogiska samtal
  • Initiera och leda projekt i syfte att förbättra undervisningen
  • Vara examensansvarig på gymnasieskolan eller inom vuxenutbildningen
  • Ansvara för att lärarstuderande tas emot på ett bra sätt när de ska genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), och vara huvudansvarig för ett ämne

I regeringens beskrivning av förstelärarrollen betonas att en förstelärares främsta uppgift är att undervisa. Men den innehåller också förslag på andra tänkbara ansvarsområden (se faktaruta) där försteläraren kan få en nyckelroll.

Den här typen av sidouppdrag har varit återkommande i debatten kring reformen, kopplat till idén att förstelärarna ska bidra till att kunskap sprids inom kollegiet.  Nu visar alltså Skolverkets undersökning att nästan hälften av förstelärarna jobbar vidare på samma sätt som tidigare, utan någon konkret förändring. Utöver den högre lönen.

”Jag tycker att det är helt i linje med reformens intentioner. Meningen var att höja lärarnas löner” säger utbildningsminister Jan Björlund i en intervju i Sveriges Radios P1.

Han försvarade sig mot kritik från Vänsterpartiets Rosanna Dinamarca som gick ut på att det här strider mot reformens ursprungliga syfte.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, tycker att kritiken är missriktad.

– Att duktiga lärare får högre lön och får fortsätta vara duktiga lärare, det kan man inte beskriva som ett problem. Intentionen har hela tiden varit att höja lärarlönerna. Sen måste de naturligtvis höjas för alla lärare, säger han till Skolvärlden.

Så du tycker inte att Björklund gör en kovändning när han säger att det här var avsikten hela tiden?

– Arbetsuppgifterna som räknas upp i förslaget är ju exempel på vad en förstelärare kan göra. Men det är upp till huvudmännen. Kommunerna har bara att tacka och ta emot pengarna från staten och sedan ta hand om sin del. Är det sedan så att de lägger på mer och mer arbetsuppgifter utan att ge den tid som behövs, då är det ett problem. Men att duktiga lärare får fortsätta att vara duktiga lärare är väl alldeles utmärkt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm