lararrummet
Foto: Henrik Witt

Förväntan och farhågor

Med höstterminen startade arbetet för de  lärare som har fått karriärtjänster. Nässjö har 13 nya förstelärare – som alla har fått byta till semestertjänst.– Vi har ett flextidsavtal. Att jag ändå kommer jobba 45 timmar varje vecka och behöva flexa ut på loven är en av mina största farhågor, säger Ewa Björk, förstelärare på Norråsaskolan.

Förvaltning och skolpolitiker i Nässjö har bestämt att alla förstelärare också ska ha ett utvecklingsuppdrag som omfattar 20 procent av arbetstiden. Utöver de 13 lärare som redan har utsetts har kommunen fått pengar till ytterligare fyra karriärtjänster efter årsskiftet. Samtliga måste gå från ferietjänst till semestertjänst och får för det ett lönepåslag på 1 500 kronor i månaden utöver de 5 000 kronor som försteläraruppdraget ger.

På Norråsaskolan ville lärarna inte byta anställningsform.

EWA BJÖRK: Vi stred länge och försökte få behålla vanlig ferietjänst. Vi ville göra en utvärdering efter ett år och se om det funkade. Men det var tvärstopp. Så då fick vi göra ett val, om vi vill ha förstelärare här eller inte.

KATHARINA REIMER: Jag har jobbat här länge och hade gärna velat söka en förstelärartjänst, men jag bor i Jönköping, pendlar och är ensamstående med barn. För mig funkar det inte med de arbetstiderna, så jag är besviken på kommunen att det blev semestertjänster.

ANDERS HJÄLMDAHL: Jag tycker att ferie-tjänst är det naturliga för en lärare. Varför ska man jobba mindre tid de veckor eleverna är här för att sedan jobba på loven?

Hur ser man annars på de nya karriärtjänsterna på er skola?

JOHAN WIRZÉN: Det skämtas lite om det, men med glimten i ögat.

EWA: Tidningen här skrev att ”Nässjö kommun får nya superlärare”, så det har Johan och jag fått höra rätt mycket. Johan har också fått höra att han är ende mannen.

JOHAN: Ja, av någon anledning så är det bara jag av 13 som är man. Det jag har hört är att många tycker att det är ett för litet lönepåslag för att byta till semestertjänst. Många hade nog också velat veta mer exakt vad uppdraget handlar om. Jag sökte inte tjänsten i första hand för lönepåslaget, utan för att det skulle vara roligt att mer aktivt jobba med skolutvecklingsfrågor.

KATHARINA: Det finns farhågor om
att de 20 procent som är avsatta till utvecklingsarbete inte räcker. Det är vi andra nyfikna på hur det går med.

Det har under lång tid efterlysts fler karriärvägar för lärare.

ANDERS: Ja, det är jättebra att det händer något. Men det är också ganska typiskt att det är staten som ser till att det händer något. Kommunerna är fruktansvärt sega på att göra något åt skolan.

EWA: Det här lönelyftet skulle alla lärare ha. Sedan hade man kunnat göra ytterligare satsningar. För att vi ska få fler lärare i framtiden måste alla få mer.

ANDERS: Det är bra med en karriärtjänst som är en lärartjänst. Att det inte handlar om att bli studierektor eller vara schemaläggare. Det är väsentligt att det har med elever och undervisning att göra och att det inte handlar om att lämna läraryrket.

Hur hoppas ni att förstelärarnas arbete ska komma andra lärare till nytta?

ANDERS: Jag tror att det är bra att komma in som en stöttande kollega, med tips och feedback. Vara den som sprider goda idéer och hittar nya idéer inom ämnen. Mer övergripande skulle jag vilja att man tittar på hur det kommer sig att grundskolan i Nässjö ligger någonstans runt plats 200 i SKL:s rankning och Brinellgymnasiet ligger bland de 15 bästa. Det är samma elever, så vad beror det på? Jag skulle vilja att man följer upp betygen.

JOHAN: En annorlunda kvalitetsanalys skulle jag också efterfråga. Det skulle också vara intressant att kunna vara en brygga mellan forskningsvärlden och grundskolan.

EWA: Det har funnits tankar kring kollegialt handledande, men om det är på den här skolan eller på andra skolor vet jag inte.

 

Mer om lärarna och skolan

NORRÅSASKOLAN
Om skolan: En kommunal 7–9-skola med cirka 450 elever i Nässjö.
Funnits sedan: 1912.
Antal lärare: Omkring 40.

Namn: Katharina Reimer.
Ålder: 47 år.
Lärare i: Svenska och idrott för åk 4–9.

Namn: Anders Hjälmdahl
Ålder: 46 år.
Lärare i: SO-ämnena för åk 4–9. Kommunföreningsordförande i LR.

Namn: Johan Wirzén.
Ålder: 40 år.
Lärare i: SO för åk 4–9. Förstelärare.

Namn: Ewa Björk
Ålder: 38 år.
Lärare i: Matte och NO för åk 4–9. Förstelärare.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm