malmo-ff-712
Foto: Adam Haglund

Fotbollen lyfter skolans resultat

Satsningar på idrottsakademier gör att fler elever klarar grundskolanmed godkända betyg.Det hoppas åtminstone den gamle stjärnspelaren i fotboll Staffan Tapper som i höst drar i gång en fotbollsakademi på Rosengårdsskolan i Malmö.– Målet är att alla elever ska gå ut grundskolan med godkända betyg, inte att hitta talanger till Malmö FF, säger han.

Fakta: Fler exempel på samarbeten

• Regerande svenska mästarna Helsingborgs IF samarbetar med Peterskolan (högstadium) och Filbornaskolan i Helsingborg. Tolv av spelarna som förra året var med och vann allsvenskan har gått på Filbornaskolan.
 – 2011 sålde vi Rasmus Jönsson, Marcus Nilsson och Joel Ekstrand till utländska klubbar. Alla har gått på Filbornaskolan precis som spelare som till exempel Erik Edman, Christoffer Andersson och Andreas Granqvist, berättar Hans Carell som är skolansvarig
i Helsingborgs IF.

• IFK Göteborg är delägare i grundskolan Änglagårdsskolan i Göteborg (årskurs 4–9) med cirka 300 elever. Dessutom driver klubben nystartade Änglagårdsgymnasiet med 16 elever. Klubben samarbetar med kommunala Katrinelundsgymnasiet i Göteborg där bland annat Pontus Wernblom, i dag proffs i CSKA Moskva, har gått. Intagning till de egna skolorna sker efter kötid, inte tester.
 – Det går inte att avgöra vilka barn som i framtiden blir bra fotbollsspelare. Därför utgår vi från deras intresse, säger IFK Göteborgs tidigare A-lagstränare Roger Gustafsson som är ansvarig för klubbens akademi.

•  IF Elfsborg i Borås samarbetar med Daltorpsskolan (årskurs 7–9) och med Sven Eriksonsgymnasiet. Turkietproffset och landslagsmannen Samuel Holmén är exempel på en spelare som har gått den vägen.

•  Malmö FF samarbetar på gymnasienivå med två skolor. Den kommunala Malmö Borgarskola, där bland annat Zlatan Ibrahimovic, Markus Rosenberg och Dardan Rexhepi har gått, och med friskolan Procivitas.

I dagarna startar herrallsvenskan i fotboll. En stor del av lagens spelare har fått sin skolutbildning i speciella fotbollsklasser inom grund- och gymnasieskolan.
En genomgång av de allsvenska klubbarna visar att i stort sett samtliga driver egna skolor eller har intimt samarbete med skolor på grund och gymnasienivå, ibland så långt nere i åldrarna som årskurs fyra.
2005 startades Malmö Idrottsgrundskola på initiativ av den nuvarande rektorn Richard Ohlqvist och den tidigare MFF-spelaren och specialläraren Staffan Tapper.

Skolan håller till inne i MFF:s hemmaarena Swedbank Stadion. Till en början bestod den av en klass med fotbollsintresserade pojkar. I dag finns det på skolan två sjuor, två åttor och två nior med pojkar och flickor från flera idrotter.
Från och med i höst blir skolan treparallellig.
– Våra nior gick i våras ut med högst betyg av alla nior i Malmö kommunala skolor, säger Richard Ohlqvist stolt.

Han berättar att skolan rekryterar elever från Malmös samtliga stadsdelar – såväl socialt svaga som starka – plus ett antal kommuner runt om i Skåne.
– Av de 97 elever som gått ut nian hos oss är det en som haft IG i betyg (svenska och engelska), men med de ingångsvärden han hade när han kom till oss var det en framgång att han klarade godkänt i de andra ämnena.
Hur har det gått för honom?
– Bra. Han kom senare in på vanligt gymnasium, vilket vi är mycket glada för. Det finns flera exempel på att barn från socialt utsatta miljöer klarar sig bättre hos oss jämfört med hur det gick för dem i deras gamla skola.

Varför?
– En förklaring är kombinationen idrott och skola. Om de inte klarar skolarbetet får de inte träna på skoltid. Då används den tiden till att ta igen det man missat i skola. Det är en ganska bra morot.

I dagarna bestäms det vilka 20 killar som till hösten ska få börja på skolans – manliga – fotbollsplatser i årskurs sju.
– Eleverna tas i huvudsak ut på fotbollskunnandet, men det görs även en kontroll med deras mentorer om hur de fungerar i skolan. För vår del handlar det inte om att sålla bort dem som har det har svårt för skolan, utan om intresse. Den som är fullständigt ointresserad av skolarbetet klarar inte vår utbildning, säger Mats Engqvist som är ungdomsansvarig i MFF och tidigare mellanstadielärare.
– Att kunna träna varje dag på skoltid är enormt bra fotbollsmässigt. Det ger också eleverna större möjlighet att sköta skolan än vad flera av deras kamrater har som kanske tränar varje kväll.
– Tvingas vi till slut välja mellan fotbollen och studierna går skolan före. Därför är det lärarna som avgör – inte tränarna – om en elev exempelvis ska plugga engelska i stället för att träna.

I höst startar MFF tillsammans med Malmö stad en fotbollsakademi på Rosengårdsskolan (årskurs 7–9) i Malmö. Bakom initiativet står bland annat Staffan Tapper.
– I dagarna har jag och Thomas Sjöberg (tidigare storspelare i MFF) uttagning av vilka 25 pojkar och flickor som vi ska ta in i höst. Med de goda skolresultaten som vi har med Malmö Idrottsgrundskola vill vi se om en fotbollsklass på Rosengårdsskolan kan påverka skolresultaten. Om man kan kombinera barns intresse med skolarbete är mycket vunnit.

Och så får ni talanger till MFF?
– Det får vi ändå, men det gör mig inget om vi får lite klokare fotbollsspelare. Akademins enda mål är att eleverna ska klara grundskolan med godkända betyg och komma in på gymnasiets treåriga nationella program, säger Staffan Tapper.
– Vi vill använda barnens fotbollsintresse till att höja deras skolresultat. Det finns en oerhörd kraft i fotbollen och i laget. Det är en kraft som vi ska använda till mer än att bara skapa bra fotbollsspelare.

FOTNOT: Klubbarna i damallsvenskan har – med få undantag – valt att inte svara eller har inget ordentligt samarbete med skolor.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm