agnesberg_romskfhsk082
Foto: Anna von Brömssen

Framgång för romsk skola

Det går bra för Agnesbergs folkhögskola i Göteborg, Nordens enda folkhögskola för romer. Studiebesöken till skolan är så många att eleverna ibland ber om mer arbetsro. Utmaningen för lärarna är att baskkunskaperna är så olika, en del elever är analfabeter när de börjar.

Ambitionen på Agnesbergs folkhögskola är att fungera som en språngbräda ut i samhället. Huvudmålet är att ge eleverna möjlighet att få jobb. Man arbetar efter en så kallad interkulturellt socialpedagogik.

– Vi har hela tiden ett samhällsperspektiv, på alla nivåer, säger Keith Palmroth, grundare och rektor för folkhögskolan.

Stor vikt läggs vid kulturidentitet vad gäller språk, historia, seder och bruk.

Idén till skolan fick Keith Palmroth, som har en filosofie magisterexamen i socialpedagogik, under studierna på Högskolan Väst. Tillsammans med sin handledare, professor Hans-Erik Hermansson, gjorde han en beskrivning över romernas skolsituation i Sverige. 

– Det såg uselt ut, inget hände och jag förstod att vi måste ta makten i våra egna händer, säger Keith Palmroth som själv har finsk-romsk bakgrund.

Folkhögskolan ligger inrymd i en vit, stadig byggnad nedanför ett miljonprogramhus i Bergsjön.

– Jag kände genast att det var en bra miljö här, säger Termeh Alavi, lärare i matematik och naturkunskap samt kursansvarig.

Termeh Alavi är kemist och kom från Iran för 25 år sedan. Efter 15 år som kemist i Sverige tänkte hon att hon kanske skulle göra något roligare och blev lärare.

– Jag har haft elevgrupper i många olika skolor. Här kan det vara ansträngande eftersom kunskapsnivån varierar så mycket och studiemotivationen ibland är låg. Du behöver vara entusiastisk och flexibel. Men jag trivs så bra, säger Termeh Alavi.

Termed Alavi fyller i:

– Och man ska inte tro att eleverna inte kan någonting. De har mycket kunskap, särskild tyst kunskap. Vår uppgift är bland annat att samla ihop de lite spretande kunskaperna, göra dem synliga för eleverna och hjälpa dem att använda kunskaperna på ett bra sätt och få dem att känna att deras kunskap är värd någonting.

Inte förrän 1965 fick romer rätten att gå i skola. Eftersom romerna historiskt tvingats flytta runt och barnen sällan kunnat gå i skolan en längre sammanhållen period är kunskaperna mycket varierande. Många av eleverna idag på folkhögskolan har egna barn och de barnen får nu studiemotiverade förebilder.

– Det är ett av de riktigt stora och viktiga resultaten av skolans verksamhet, tycker Termeh Alavi.

– Skolans personal måste också ständigt utveckla sig. Vi följer hela tiden aktuell forskning. Nu skall vi till exempel börja använda ett datorbaserat undervisningsprogram för våra elever som är analfabeter.

 

OM AGNESBERGS FOLKHÖGSKOLA
Invigdes 2007
Bedriver förberedande grundskola, grundskola, gymnasium samt snart även SFI.
Höstterminen 2012 har skolan 87 elever från grupperna arli, lovari, kelderash, romungri och kalé.

OM ROMERS RÄTT
1999 erkänd nationell minoritet med eget språk, romanes.
2012 är romskt kulturår och 500-årsjubileum för de första romska grupperna i Sverige.
Regeringens strategi för romsk inkludering 2012-2032: http://www.regeringen.se/sb/d/15731

 

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm