Läraren som samrättar

”Från summativ till formativ bedömning”

Läraren Satu Koskela ska vara med samrätta nationella prov i Värmdö även i år. Hon tänker använda erfarenheterna till sin undervisning av elever i årskurs 7 och 8.
– I år breddar vi arbetet från att göra en summativ bedömning till en formativ bedömning och det kommer jag ha nytta av i min undervisning, säger hon.

Satu Koskela är lärare i matematik, NO och teknik på högstadiet i Farstavikens skola Kvarnberget. Hon ska återigen att sitta med i en lärargrupp som ska rätta niornas nationella prov i NO.

– Tidigare har man suttit ensam eller i bästa fall tillsammans med kollegiet på skolan, men nu får vi både tid till rättningen och kan dela erfarenheter med lärare på andra skolor i kommunen. Sist var det en jättekick för jag flyttade fokus från mitt klassrum till att vi ska hjälpa alla elever på Värmdö att lyckas.

Hur ser du på årets upplägg där ni även ska bidra till kommunens skolutveckling?

– I fjol insåg vi att vi som rättar ser en massa saker som vi kan använda för att utveckla undervisningen. Nu breddar vi arbetet från att göra en summativ bedömning till en formativ bedömning och det kommer jag ha nytta av i min undervisning. Vi kanske ser att antingen någon skola eller hela Värmdö är skakiga på begreppsbildning i NO och då kan vi se till att vi börjar arbeta mer med att fördjupa oss i begrepp på skolorna i lägre årskurser så att de eleverna får bättre kunskap om begrepp i nian, säger hon.

Målet är att alla lärare i kommunen ska få slipa på sin bedömningsförmåga i samrättningsprojektet.

– Tanken är att vi som har sjuor och åttor ska rätta niornas prov så att vi ska kunna använda erfarenheten i vår undervisning. Inom en treårsperiod så kommer nog alla lärare ha gått igenom den här möjligheten till kompetensutveckling. 

Många lärare är kritiska till de nationella proven, hur skulle du vilja ha det?

– Det är klart att många pratar om att man borde rätta proven centralt. Då blir det ju mer rättvist, men det är inte säkert att det är bättre för då missar vi den här möjligheten till kompetensutveckling som kan förbättra min undervisning. På det här sättet får vi ju också tid till rättning som vi inte hade förut.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm