Kommentar

”Frihet att vara, välja och veta”

Hallå där Lotta björkman, gymnasielärare som i dag arbetar som utbildningskonsult och bland annat föreläser om normkritik och jämställdhet.

Varför är normkritik viktigt?

– Det ger oss lärare och elever en möjlighet att förstå vad som styr oss och vad som skapar utsatthet och makt. Varför beskriver vi till exempel att Strindberg är riktig litteratur medan annat är skräplitteratur? Vilka signaler skickar detta? Vi styrs av en massa omedvetna föreställningar och idéer och normkritik hjälper oss att långsamt, långsamt göra fler medvetna val. Det ger oss möjlighet att vara reflekterande praktiker, vilket vi måste som lärare. 

Finns det några ämnen som är viktigare än andra vad gäller ett normkritiskt perspektiv?

– Historia är ett viktigt ämne, eftersom vi bara lär ut en av många historier. Jag brukar också prata om det viktiga med medvetna mikrohandlingar, och det går att göra i alla ämnen. Vilka små signaler skickar vi i det vi redan gör? Min kollega brukar använda meningen ”hon kysser hennes fru, hon kysser sin fru” i svenskan. Mikrohandlingarna är viktiga eftersom de förändrar i det lilla och öppnar dörrar, men du ska inte göra en stor grej av dem utåt. 

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om normkritisk pedagogik?

– Att man vill upplösa alla normer och ha ett normlöst samhälle där ingen har något kön. I ett samhälle ska många människor samexistera och vi behöver ha kommit överens om hur saker ska vara. Men när personer väljer utbildningar de egentligen inte vill gå, för att det är något de ska göra, eller om de lever liv som de inte trivs med för att det förväntas eller bara lär sig om väldigt begränsade perspektiv, då blir normerna problematiska. Jag brukar prata om normkritik som en frihet att vara, välja och veta.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm