”Friskolesystemet är absurt”

Svensk skola befinner sig i en absurd situation. Gymnasieskolor läggs ner för att inte tillräckligt många elever söker sig dit och skolan till följd av detta inte får ihop ekonomin. Vissa kommunala skolor går år efter år med förlust för att utbildningen kostar mer än vad politikerna hade tänkt sig. Friskolor som går med förlust läggs ner omedelbart och ställer eleverna på bar backe – och när friskolorna gör vinster hamnar de i riskkapitalisters fickor. Systemet är absurt.

Några ädla pedagogiska eller ideologiska motiv bakom friskoleverksamhet finns inte om det inte handlar om stiftelsedrivna skolor. “Skolkapitalister” kan tjäna stora pengar genom att dra ner på undervisningen och anställa billiga lärare och sedan kompensera bristerna med en generös betygssättning, vilket i sin tur lockar nya elever till skolan. Kommunala gymnasier måste istället ta hand om alla de ungdomar som av olika skäl kostar mer pengar än andra och som friskolorna inte förser med vad de behöver. Till det kommer att kommunalpolitiker inte förstår att utbildning kostar pengar.

Man kan då fråga sig hur svensk skola har hamnat i en situation där skolor går med vinst eller förlust. Sverige har i valfrihetens heliga namn accepterat ett system där riskkapitalister och skrupelfria entreprenörer plockar ut miljonvinster på att barn och ungdomar har en självklar rätt till utbildning. Jag har beskrivit det svenska systemet för lärare i andra länder och då mötts av en total oförståelse. Man förstår inte vad jag menar när jag beskriver hur skolor kan gå back eller generera vinster till företag. Det finns privata skolor överallt i världen, men man kan inte någonstans plocka ut vinster i skolverksamheten. Naturligtvis kan inte heller utbildning i andra länder gå back som den kan göra i Sverige.

Låt oss göra ett tankeexperiment. Vi går tillbaka till den svenska folkskolans start 1842 och ställer frågan om skolan går med vinst eller förlust till de sockenmän som fick ta på sig kostnader för den statligt anställde skolläraren. De klagade säkerligen på att det blev dyrt att hålla med bostad med mera och att det var onödigt att ha skola för alla, men de kom aldrig på tanken att säga att skolverksamheten gick back. Om vi flyttar oss fram i tiden till de högre allmänna läroverkens tid och frågar den tidens rektorer om läroverket går ihop eller ger överskott så skulle frågeställningen också vara helt oförståelig. Vi kan gå ända fram till 1990-talets början, när skolan kommunaliserades, och mötas av samma oförståelse.

Kontentan av mitt resonemang är att Sverige torde vara det enda land i världen där utbildning kan gå back och där privata företag tjänar pengar på att barn och ungdomar har rätt till utbildning. För mig är detta ett orättfärdigt, orättvist och närmast omoraliskt system. Vilket politiskt parti tar tag i denna fråga på allvar inför valet 2014 och slutar tassa kring den heta gröten?

Gerhard Sager
Gymnasielärare i språk

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm