elever_spelar_10monkey
Matematikbiennalen

”Ge datorspel i matteläxa”

Matteläxan kan gott innebära att spela äventyrsspel, men datorspelen måste uppfylla ett visst mått av lämplighet. Det menar Jöran Petersson, lärarutbildare i matematik, som föreläser på Matematikbiennalen i Karlstad.

Mattespel

Majoriteten av de datorspel som finns på marknaden handlar om taluppfattning och multiplikationstabellen, men det finns även spel om sannolikhet och geometri, menar Jöran Petersson.

Han tipsar om Mathplayground där det finns flera matematikspel. 

Eleven får spela äventyrsspel i någon minut, tills hen stöter på en matematikgåta. Först när gåtan är löst – vilket tar flera minuter – får eleven spela vidare.

Det är ett exempel som fungerar bra om man som matematiklärare vill ge elever i låg- och mellanstadiet datorspel i hemläxa, menar Jöran Petersson, som är lärarutbildare i matematik på Stockholms universitet.

– Det är ett trevligt alternativ eller komplement till vanliga läxor, som är både roligt och lärorikt. Bäst är spelen som ger eleverna en typ av intervallträning i räkning, säger han.

I samband med en föreläsning på Matematikbiennalen i Karlstad ger Jöran Petersson tips om vad man som lärare bör tänka på när det gäller datorspel som läxa.

– Det är viktigt att tänka på motoriken, särskilt när det gäller yngre elever. Klarar de till exempel av den musföring som behövs för att hantera spelet? Vilket språk är instruktionerna på? Beroende på elevernas nivå kan engelska innebära att spelet måste slopas eller att läraren får instruera.

Även röriga spel, med mycket oljud och rörig grafik, går bort, menar Jöran Petersson.

– Det kan ta fokus från uppgiften. Spel med till exempel tre svarsalternativ är inte heller särskilt lämpliga. Välj hellre ett spel med öppna frågor och belöning för rätt svar.

– Spelen ska vara enkla att förstå, så att de inte kräver för mycket resurser från lärarna. Det är matematiken som ska prövas – inte det tekniska.

Läxor är en sak, menar Jöran Pettersson, men lektioner en annan.

– Jag skulle rekommendera att man är försiktig med datorspel på lektionen. På sin höjd kan man använda fem minuter till genomgång och till att testa spelet, säger han. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm