roger_ebba
Foto: Thomas Carlgren och Hans Alm

”Ge kommunerna möjlighet att minska segregationen i skolan”

Vi är övertygade om att Stockholm kan utvecklas till en av Europas mest konkurrens­­­kraftiga kunskapsregioner med fler växande företag och högre välstånd. Men för att det ska bli möjligt måste vi ha en högkvalitativ skola som ger för­utsättningar för alla elever att nå framgång. Så ser verkligheten inte ut idag.

Vi vet att det inte finns någon statistisk skillnad i begåvning mellan människor i olika samhällsgrupper. Ändå visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm som publicerades den 5 mars att så många som fyra av tio elever med lågutbildade föräldrar saknade behörighet till gymnasieskolan 2012. Bland eleverna med högutbildade föräldrar är det bara en av tjugo som inte når behörig­het. Rapporten visar också att elever med utländsk bakgrund och högutbildade föräldrar presterar på samma nivå som övriga med högutbildade föräldrar.                            

I Stockholmsregionen innebär detta att tusentals unga begåvade människor som hade kunnat bli ledare för nya växande företag, framstående forskare och morgon­­dagens samhällsbärare mister chansen redan i 15-årsåldern. Utvecklingen går dessutom bakåt jämfört med 2011 och 2010. För varje år detta fortsätter tappar vi tusentals unga begåvningar. Men kunskapsresultaten sjunker inte bara i vissa grupper – de sjunker för alla. Det började med att färre blev behöriga till gymnasie­skolan men nu visar också de internationella jämförelserna att vi har färre elever som presterar på de högsta nivåerna. Skolverkets forsknings­genomgång visar att alla elevgrupper gynnas av en skola som är inkluderande och ger alla barn förutsättningar att lyckas. Om vi menar allvar med att vara en ledande kunskapsregion måste vi få fler att lyckas. 

Moderaterna har under sin regeringstid pratat mycket om skolan och hur vi kan öka katederundervisningen men skolresultaten sjunker och segregationen ökar. Stockholmsregionen behöver ett framtidsinriktat alternativ. Vi tror att Stockholm kan utvecklas till en av Europas mest konkurrenskraftiga kunskapsregioner om vi är smarta och fattar rätt beslut om att investera i våra unga idag. I Social­demokraternas utbildningspolitiska plan för Sverige och Stockholmsregionen föreslår vi därför ett antal framtidsinriktade satsningar på grundskolan:

  • Stora klasser i lågstadiet ska bli mindre genom att ca 4 000 nya lärare anställs i Sverige
  • Kompetensutveckling och bättre karriärvägar för lärare
  • Satsningar på det pedagogiska ledarskapet och ett forskningsinstitut för lärande
  • Riktade satsningar på det femtiotalet skolor där vi ser störst potential att lyfta begåvningar som annars riskerar att sakna gymnasiekompetens
  • Incitament för att attrahera de bästa lärarna till skolorna med störst utmaningar
  • Sommarskola

Inför vår kongress finns också ett förslag från partistyrelsen om att alla kommuner måste prioritera skolor där vi idag tappar flest talanger och snabbt skulle kunna vända trenden. Vi är båda aktiva i kommuner som under lång tid haft en smart resurs­fördelning för att ge så många som möjligt chansen att utvecklas till morgondagens samhällsbärare. I Stockholms stad införde vi ett sådant system när staden hade rödgrönt styre och trots att det urholkats fungerar det i praktiken eftersom Stockholms stad är en så stor enhet. Botkyrka däremot, precis som de flesta andra kommuner i Sverige, är i praktiken en för liten enhet för att kunna göra omfattande investeringar i de skolor som har störst potential till bättre kunskapsresultat. Därför måste staten ta sitt ansvar.

Vår förhoppning är att partikongressen i april tar ytterligare ett steg och slår fast att en kommande Socialdemokratisk regering kommer att satsa på kraftfulla riktade ekonomiska reformer som ger kommunerna förutsättningar att se till att det är skolan som avgör hur väl eleverna lyckas, inte vilken utbildning deras föräldrar har.

Ebba Östlin, Kommunalråd (S) i Botkyrka kommun, ordförande i Utbildningsnämnden
Roger Mogert, Oppositionsborgarråd (S) i Stockholms stad

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm