SNS-seminarium

”Ge lärarna makt att bestämma”

Återför friheten att bestämma till lärarna. Då blir det ett yrke där man kan påverka sin arbetssituation och det höjer yrkets attraktivitet. På sikt leder det till höjda resultat. Det menar professorn i historia, Hans Albin Larsson.

Progressivismen

Reformpedagogisk idériktning som många menar haft stort inflytande på den svenska skolan. Progressivismen betonar elevens eget ansvar för sitt lärande, ett jämlikt förhållande mellan elever och lärare och att undervisningen ska utgå från elevens egna erfarenheter.

Källa: SNS

 

Samtidigt som ännu ett dystert Pisa-resultat presenterades under tisdagen diskuterades skola, utbildning och kunskap vid ett semianium hos Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS).  Under rubriken ”Den svenska skolan – flumskola eller modern och framåtblickande?” diskuterade forskare och en lärarpanel progressivismen och hur den påverkat den svenska skolan. 

Hans Albin Larsson, professor i historia vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, var en av föredragshållarna. 

– Det vi behöver ge lärarna, förutom bra lön och bra arbetsförhållanden, är frihet i yrket. Om lärarna återfår tolkningsföreträdet av kursplanerna, själva får välja metoder och läromedel då kommer fler duktiga unga vilja bli lärare eftersom det då blir ett yrke där man kan påverka sin yrkessituation. I förlängningen leder det till bättre resultat. 

Den avgörande faktorn för att förbättra resultaten är nämligen vilka som blir lärare och med vilket engagemang och kunskaper man går in i lärarrollen, menade Hans Albin Larsson. Han gjorde en tillbakablick och beskrev hur synen på skolans uppdrag ändrats.

– Att en samhällskunskapslärare själv ska ha gedigen utbildning i samhällskunskap tonades ner, jag säger inte att det avfärdades helt men det tonades ner. Det viktiga har varit hur man undervisar, inte innehållet.

Det negativa PISA-resultatet har inte med progressivims tankegods att göra, menade han. Däremot med har det att göra med den lägre ambitionsnivån när det gäller lärarnas kunskapsstandard, det har att göra med att man inte upprätthöll behörighetskraven för lärare och att timplanen urholkats så att eleverna inte får tillräckligt med tid. 

-Att man relativiserade detta har spelat stor roll för det har också förändrat lärarrollen. 

Hans Albin Larsson kopplar det till läraryrkets sjunkande attraktivitet.

-Från att det har varit direkt svårt att komma in på utbildningen har vi idag en situation då det är svårt att fylla platserna. Det har att göra med förskjutning av lärarrollen, läraren skulle inte längre vara ämnesexpert utan något annat. I mina dystraste stunder har jag kallat det trivselvaktmästare. 

Du talade om en förskjutning från ”fokus på kunskap” till ”fokus på hur man undervisar” – hur ser det ut idag? 
– Fokus på kunskap har återkommit genom de senaste årens reformer och genom förändringen av lärarutbildningen. Men min huvudpoäng är att beslutsmakten över hur jobbet ska utföras inte ligger hos lärarna och det är ett problem, säger Hans Albin Larsson till Skolvärlden. 

Fram till slutet av 1980-talet höll staten en skyddande hand över lärarnas autonomi. I samband med bytet av huvudmannaskap drog sig staten tillbaka så mycket att även frågor som var specifikt professionella hamnade hos skolhuvudmännen. Det har skett en förändring vad gäller tolkningsföreträdet för val av metod, val av läromedel och så vidare – från lärarna till skolhuvudmännen, berättar Hans Albin Larsson. 

– Resultaten har gått ner vilket lett till en diskussion om kunskap och det har skett en rad förändringar på skolans område. Men det har inte varit någon politisk diskussion om att få tillstånd en förändring av det som är den mest centrala frågan, nämligen vem som ska bestämma över undervisningen.

Lärarna alltså?
– Ja och jag skulle vilja jämföra med läkarna. Ett företag eller en förvaltning kan bestämma om de ska en läkare och vilken inriktning läkaren ska ha men de talar ju inte om hur läkaren ska göra sina bedömningar. 

Och det kopplar du till läraryrkets status?
– Helt och hållet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm