slojd_tra
Digitalisering

”Gör slöjden mer digital”

Borde den traditionella slöjden ersättas av slöjdande i mer digitala material i skolan? Åsikterna går isär. 

Det var en krönikör på Expressen som startade debatten om slöjdämnets vara eller icke vara. Under rubriken ”Hur många smörknivar tål Sverige” ifrågasattes ämnets existensberättigande – borde man inte satsa på annat? Senare tog Aftonbladets Åsa Lindeborg slöjden i försvar i texten ”Mer slöjd åt folket!”.

Idag debatterades frågan i P1 Morgon av Karl Alfredsson, tidigare lärare och rektor, som i en debattartikel uttryckt att slöjd borde ersättas av digital produktion, och Maria Lantz, rektor på Konstfack.

Karl Alfredsson menar att programmering och digitalkunskap måste in på schemat och att en uppdatering av slöjdämnet skulle kunna vara en väg att gå genom att där låta eleverna arbeta mer med digitala material.

– Om det inte finns utrymme någon annanstans borde man kanske ta bort de traditionella materialen och införa digital slöjd, säger han i programmet.

– Vi producerar idag mycket i digitala material, det handlar om saker till internet, programvara med mera. Den produktionen behöver skolan ta vara på och förbereda eleverna på. Det handlar om att om att förstå sin samtid. Eleverna måste få den kompetensen.

Maria Lantz är av en annan åsikt.

– Jag tycker att slöjden är mer aktuell än någonsin. Jag har inget emot att få in programmering i skolan, men inte på bekostnad av slöjden. Det finns en viktig poäng med att låta eleverna jobba med händerna och med olika slags material. Det vi upplever med alla våra sinnen i slöjden är viktigt. Det gör oss till exempel till bättre konsumenter att ha kunskaper om olika slags material.

Det optimala, enligt Karl Alfredsson, vore att införa programmering och digital produktion som ett eget ämne.

– Och det borde det finnas utrymme för.

I programmet tas Finland som exempel, där man nyligen infört programmering som del av slöjden.

– Jag är orolig över utvecklingen. Slöjdsalar är dyra. Vi ser att en del skolor börjar minska på slöjden genom att låta eleverna läsa i block, till exempel. Det finns en del hot mot slöjden och ämnet är viktigt att värna, säger Maria Lantz. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm