jonasnilsson_0

Jonas Nilsson är förstelärare på Stordammens skola i Uppsala.

Debatt

”Ha ett riktigt skönt sommarlov, alla galna och geniala lärare”

Debatt ”Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Lärarbranschen är speciell och de som stannar kvar länge inom gebitet måste vara både genialiska och smått galna. Vi är pedagoger, didaktiker, mentorer, chefer, administratörer, poliser, domare, vaktmästare, medlare, psykologer, tränare, skådespelare och mycket annat. Under en arbetsdag som exempelvis högstadielärare står man ofta framför fyra eller fem olika klasser för att prestera på topp; det krävs en god struktur, ett gott humör, ett stort tålamod, ett stort engagemang, en stor kunskap och en flexibilitet av sällan skådat slag. Vi arbetar med människor – utvecklingsbara, identitetssökande barn och ungdomar – och därför blir nästan ingen lektion exakt som man tänkt sig.

Föräldrar kräver mer och mer i informationsväg och ifrågasätter lärares bedömningar i högre utsträckning än tidigare. Flera pedagoger får samtal under kvällar och helger av upprörda vårdnadshavare. Planering och bedömning sker inte sällan i hemmet. Ja, fritiden vävs ihop med yrkeslivet på ett ibland bisarrt sätt. Det har hänt att tester rättats medan jag stekt köttbullar och att jag istället för musik lystrat till inspelade elevredovisningar under träningspassen.

Men…

…jag väljer yrket varje dag och ingen tvingar mig att fortsätta inom branschen. Efter sjutton år som lärare är jag väl medveten om insatsen och är helt säker på att liknande stress upplevs inom andra yrken också. Jag vet vilka arbetsmetoder som passar mig och vilka arbetssätt som ger effekt på elevernas lärande. Ingenting går upp emot känslan av att just lära mina elever nya saker och se dem utvecklas som människor. Jag upplever en ofattbar glädje och stolthet då jag tar farväl av mina nior och känner mig verkligt betydelsefull. Om det är tufft och ansträngande på jobbet ibland så påminner jag mig själv om den långa sammanhängande sommarledighet som vi lärare inom den kommunala skolan skrapar ihop till genom våra 45-timmarsveckor. Och nej, det är inte fel eller ”farligt” att framlägga sommarledigheten som en bra sak med yrket. Den bör ses som frukten av ett årsarbetstidsupplägg som många andra förvärvsarbetare säkerligen skulle ha valt om de fick.

Känslan av välbehag under den sista skoldagens lärarmingel, då eleverna släppts ut på ett sommarlov och vi pedagoger för en gångs skull kan ta en långfika tillsammans, är nästintill oslagbar. Flera av oss har tömt vår energi och skänkt den till eleverna. Vi har gett allt och precis som i omklädningsrummet efter en match kan vi låta tankarna blåsa igenom våra huvuden utan att tvingas hindra deras framfart. Jag är gärna kvar länge på jobbet den dagen trots att många andra tar tillfället i akt att komma hem i hyfsad tid. Att bara sitta vid sitt skrivbord, njuta av stunden, sortera några papper och långsamt checka ut undervisningshjärnan är verkligen befriande. Det brukar bli en jobbvecka till efter det med olika möten och eget arbete etc., men det är en helt annan grej då inte korridorerna och klassrummen är fyllda av energibubblande elever.

Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden.

Jonas Nilsson, förstelärare på Stordammens skola i Uppsala 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm