danielbarker
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

Han använder film som pedagogiskt verktyg

Första filmen gjorde han för tre år sedan. Nu är han uppe i över 200 stycken. 
Daniel Barker är lärare i fysik och matte på Norra Real i Stockholm och lägger upp filmade lektionsgenomgångar som eleverna ska titta på före lektionen. Han är en av finalisterna till Guldäpplet 2012.

Men filmerna är bara ett verktyg som spar tid och gör lektionerna effektivare. Nu kan jag vara tillgänglig för eleverna under lektionstiden, säger Daniel Barker. Nu kan lektionstiden gå till gemensamt arbete med problemlösning, samtal och laborativt arbete, och att möta varje elev.
Han vet inte om alla alltid ser filmerna:
– De som inte sett kanske tittar på dem i början av lektionen. Samtidigt är de nog stressade av att andra sett filmen.
– Alla fattar olika fort. En del elever tittar kanske flera gånger medan andra fattar direkt och behöver kanske inte ens se hela filmen.

De flesta elever är positiva och arbetssättet har väckt en viss diskussion om pedagogik inom personalgruppen på Norra Real. Arbetssättet är en del av vad som kallas ”Flipped classroom”.
Filmerna är enkla att producera, han blandar hightech med gammal teknik. Sätter mobilen i en metallhållare från fysiklabbet. Han lägger sedan ut filmerna både på youtube och på sin egen blogg.
Daniel Barker har jobbat som lärare i tio år och hade en tydlig bild av hur en bra lärare jobbade, genomgångarna var nyckeln: – Jag tyckte jag var effektiv men det blev ändå en del utvikningar och oftast gick nästan hela lektionen åt. Nu förväntar jag mig att eleverna förbereder sig innan och vi kan starta lektionen direkt.

När Skolvärlden är på besök under en fysiklektion i årskurs 3 börjar han med att ställa frågor. Eleverna får först inte tala med varandra och ska svara vilket alternativ de tror är rätt i en uppkopplad dosa, ungefär som en så kallad mentometer. Han får anonyma svar och visar fördelningen på de tre alternativen för eleverna.
– Diskutera era svar med varandra och motivera era svar. Sedan får ni svara igen.
Fördelningen på svaren på frågan var på jorden den kosmiska strålningen är störst, blir nu annorlunda. Resonemanget fortsätter, han leder lågmält men med respekt.
Läxorna har inte helt försvunnit men minskat kraftigt sedan filmerna kom in i bilden.
Daniel delar sina erfarenheter och reflektioner i sin blogg. Intresset för hans för- hållningssätt är stort både bland kollegor och över hela landet. Bloggen hittar du på: barkersthlm.blogspot.se.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm