carl_heath_applen
Foto: Bo Helmersson
Prisad

Han får guldäpplets särskilda pris

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han. 

Om Carl Heath

Chef för Digitalisering och Lärande i RISE, Research Institutes of Sweden där han jobbar som forskare och designer.

På sin hemsida listar Carl Heath en rad projekt där han varit och är engagerad som projektledare, designer, konsult och rådgivare.

MakerDays. Tvådagars worskhopkonferens på temat makerkultur och lärande

Digitalsamtal. Poddradio om digital samhällskunskap med Anders Thoresson, journalist.

Innovation för Rehab. Att skapa bättre former för lärande inom psykisk ohälsa.

Children Make. Makerkultur möter barnrättsfrågor och internationella relationer, i samarbete med Svenska Institutet.

Makerspace i skolan. Hur fördjupas och sprids arbetet med makerkultur, makerspace och programmering i skolan? En nationell testbädd finansierad av Vinnova.

Väsby Lärlabb. Stöd i innovationsprocesser i Upplands Väsby.

Guldäppeljuryns särskilda pris delas varje år ut på Skolforum till personer som uträttat ”långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier”. I år går priset till Carl Heath som enligt juryns motivering får priset för att han med ”med djup förståelse för skolprofessionernas perspektiv är en guide in i en digital framtid.”

– Priset handlar mycket om mitt arbete med skolans innehållsfrågor, alltså: vad är det vi ska lära oss i skolan? Frågor som digitaliseringen medför i form av innehåll i matte, teknik, samhällskunskap och så. Jag har ägnat mycket tid åt det de sista åren så det känns roligt att juryn uppmärksammar det. Hur skolan ska kunna vara en del av sin samtid är en viktig fråga för mig, säger Carl Heath till Skolvärlden.

Till vardags är han ansvarig för frågor om digitalisering och lärande på forskningsinstitutet RISE, Research Institutes of Sweden och på sin hemsida skriver Carl Heath att han framförallt är intresserad av IT och lärande, politik, digital samhällskunskap, kultur, robotik, makerkultur, spel och skapande av olika slag.

Guldäpplejuryns ordförande Peter Becker menar att Carl Heath har blivit ett begrepp för svensk skola.

– Hans förmåga att omsätta idéer i spännande konkreta upplägg har gett eko i vida kretsar. Först med spridning av tankar och exempel kring spelbaserat lärande, på senare år i arbetet med maker-rörelsen i Sverige. Med perspektivet att it är ett material, har Carl gjort de digitala resurserna gripbara för barn, ungdomar och deras lärare.  

När Skolvärlden får tag i Carl Heath är han i Göteborg där han arrangerar Makerdays, en tvådagarskonferens som i år samlar 350 lärare och skolledare från hela landet.

– Deltagarna lär sig allt ifrån hur algoritmer påverkar relationen mellan medborgare och stat, hur man programmerar till digitaliseringens konsekvenser för skolans ledarskap, berättar han.

Vad skulle du säga är den största utmaningen för svensk skola framöver när det gäller just skolans digitalisering?

– En av mina käpphästar är likvärdighetsfrågan. Nu ändras skollagen och helt plötsligt har skolan en ny spelplan att förhålla sig till. Olika huvudmän och skolor har väldigt olika förutsättning att hantera den omställningen. Vissa är redan där medan andra har lång resa att göra på kort tid. Om inte stat, huvudmän och lärarutbildning spelar korten rätt finns det en uppenbar risk, att vi skapar en mer olikvärdig skola.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm