Annons
Ett sätt för Claes Jenninger att bearbeta sorgen var att skriva boken. - Marcus Marcetic
Ett sätt för Claes Jenninger att bearbeta sorgen var att skriva boken. Foto: Marcus Marcetic

Han skrev mobbningsbok efter sonens självmord

Publicerad 21 mars 2016

Efter sex års trakasserier i skolan orkade 13-årige Måns inte leva längre. Nu har hans pappa Claes Jenninger, som själv har arbetat inom skolan i 30 år, gett ut en bok om mobbning.
– Jag vill skaka om och få folk att tänka till, för jag önskar ingen att gå igenom det som hände oss, säger Claes Jenninger. 
 

Fakta

Boktips

Claes Jenningers bok ”En skola fri från mobbning: Kunskap, inspiration, tips och råd till föräldrar, lärare och alla som vill förändra” (Beijbom Books 2015) riktar sig till skolpolitiker, skolledare och lärare, samt alla som arbetar i elevhälsan eller själva är föräldrar. Boken ger handfasta råd om hur vi kan arbeta förebyggande mot mobbning och skapa en trygg skola.

Relaterat

Varje år tar ungefär 50 skolbarn livet av sig för att slippa fortsatt mobbning – det är ett barn i veckan. En svart vecka i april 2005 var det Claes Jenningers 13-årige son Måns som inte längre orkade med skolkamraternas trakasserier. Måns blev, liksom 60 000 andra svenska skolbarn, utsatt för dagliga fysiska och psykiska övergrepp. Och liksom de flesta barn i hans situation försökte Måns uthärda i tysthet.

– Det är fullkomligt fasansfullt att tänka på hur min pojkes liv såg ut de sex sista åren, på att vi inte förstod omfattningen av mobbningen. Men mobbade barn berättar inte hemma, säger Claes Jenninger.

Ett sätt för Claes Jenninger att bearbeta sorgen var att skriva boken ”En skola fri från mobbning – kunskap, inspiration, tips och råd till föräldrar, lärare och alla som vill förändra”. Boken som Claes själv hade behövt.

– Boken är ett sätt att försöka förklara för mig själv vad jag inte visste, som jag nu fått lära mig den hårda vägen. Jag skulle inte ha agerat likadant som förälder eller som lärare om jag hade läst den här boken tidigare.

När Måns utsattes för mobbning saknade Claes Jenninger en skolledning som tog tag i problemet och hade kunskap kring hur man ska ingripa när ett barn utsätts för mobbning. I stället möttes han av rektorer som skyllde ifrån sig, lärare som inte agerade.

Claes Jenninger är själv lärare och känner igen sig i lärare som står handfallna.

– Att jag har varit i skolans värld och aldrig sett nåt sånt här kändes fullkomligt obegripligt. Det är ju förfärligt att jag har varit lärare i 30 år, helt ovetande om att ett barn i veckan tar livet av sig på grund av mobbning. Vi i skolan måste förstå vad skolan har för brister för att kunna upptäcka och förhindra mobbning.

Vi vuxna har ett ansvar att ta oss tid att hjälpa 

Skollagen är tydlig: Alla kränkningar och mobbningtillfällen ska anmälas till rektor som anmäler vidare till skolans huvudman – ett system som enligt Claes Jenninger inte fungerar. Men man kan inte lägga skulden på varken grupper av elever som inte säger ifrån, enskilda lärare som inte agerar, eller på föräldrar som inget ser, menar Claes Jenninger. 

Hans råd är att huvudmannen som äger skolan ska följa skollagen, ta initiativ till förändring och införa nolltolerans mot mobbning, samt satsa på ett kontinuerligt, långsiktigt arbete mot mobbning. 

Ytterst är det kommunerna, eller friskolestyrelserna, som är ansvariga för att barn och all personal är trygga i skolan. 

Men vad kan man göra som lärare?

– Första steget är att begära att skolan arbetar förebyggande, i stället för ständiga brandkårsutryckningar. Rektor ska leda arbetet och skapa en organisation med olika ansvarsområden, få till stånd ett samarbete med föräldrarna och en tydlig organisation för hur man ska agera när något inträffar. Korta studiedagar hjälper inte, detta är ett ständigt pågående arbete. 

– Det ska också finnas uttalade nyckelpersoner som sköter samarbetet med socialen och polis, det ska inte vanliga lärare, som stressar mellan lektionerna, sköta. Ett förslag är att låta en förstelärare som gått relevanta grundkurser på området ta ansvaret som en del av sin tjänst.

Det viktigaste råd han vill ge andra är att lyssna på barn som berättar om trakasserier och kränkningar. 

– Vuxna säger ofta saker som ”bry dig inte om dem” eller ”killarna är bara förtjusta i dig”. Men vi vuxna har ett ansvar att ta oss tid att hjälpa.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Tryggheten i skolan ska öka med ny app

Tryggheten i skolan ska öka med ny app

Ny teknik

Digitala verktyg ska öka tryggheten bland eleverna på Eksjö gymnasium. Genom en ny app ska barnen kunna anmäla kränkningar och skadegörelse anonymt.

Annons
Annons
Elevhälsa är nyckel till ökad likvärdighet

Elevhälsa är nyckel till ökad likvärdighet

Debatt

Genom att stötta lärarna får eleven stöd. Ett gemensamt elevhälsoarbete är en tydlig framgångsfaktor för en likvärdig skola, skriver tre företrädare för SPSM.

Kommentera
Annons
Läraren styr elevers samhällsintresse

Läraren styr elevers samhällsintresse

Samhälle.

Läraren kan ha en avgörande betydelse för om unga får upp ögonen för politik och samhällsfrågor – eller börjar misstro samhället. Det framgår av en ny forskningsrapport.
– Vi har sett flera exempel på det, säger en av rapportens författare, Erik Amnå.

Ulla Hamilton: ”SSU vill inte att du ska få välja”

Ulla Hamilton: ”SSU vill inte att du ska få välja”

Replik

I dag är det mer välinformerade föräldrar med starkare socioekonomisk ställning som väljer friskolor åt sina barn. Men det kan vi ändra på, bland annat genom att införa ett obligatoriskt skolval, som vissa kommuner redan har, där vi får alla att göra ett medvetet val, skriver Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Kommentera
Annons
Annons
Totalt mobilförbud hjälper osäkra lärare

Totalt mobilförbud hjälper osäkra lärare

Studiero

Eleverna skickade flera hundra snapchats om dagen. De missade lektionstid och det uppstod konflikter som lärarna fick ta tag i. Nu fyller det totala mobilförbudet två veckor.

Annons
Arbetslösa lärare i Danmark och Finland ska lösa svensk lärarkris

Arbetslösa lärare i Danmark och Finland ska lösa svensk lärarkris

Lärarbristen i Sverige är akut och skolorna letar allt oftare efter lärare utomlands.
Nu riktas blicken både söderut och österut – till Danmark och Finland – i jakt på arbetslösa lärare som vill börja jobba i Malmö.

Är det okej att vara en ”good enough lärare”?

Är det okej att vara en ”good enough lärare”?

Debatt.

Kraven ökar och sjukskrivningarna likaså. Är det bara fråga om en balans mellan krav och resurser? Finns en ”Good enough lärare” och är den rollen eftersträvansvärd? skriver Pål Christensson.

Kommentera
Läsprojekt ska fortbilda lärarna: ”Ett lyxigt startpaket”

Läsprojekt ska fortbilda lärarna: ”Ett lyxigt startpaket”

Läsprojekt

Läsprojektet ”Berättelser som förändrar” ska hjälpa landets lärare att bli bättre på att undervisa med hjälp av ungdomslitteratur i klassrummet.
– Lärarna ska få ett lyxigt startpaket till sina svensklektioner, säger projektets huvudpedagog Ann Boglind.

SSU: Stoppa vinstjakten i skolan

SSU: Stoppa vinstjakten i skolan

Debatt.

Att allt fler friskolor börsnoteras borde vara en varningsklocka för alla seriösa politiker. SSU uppmanar högerpartierna att se bortom sina ideologiska skygglappar och tänka på Sveriges elever i kommande förhandlingar med regeringen om vinst i välfärden.

Kommentera
Låga lärarlöner bakom allvarliga brister

Låga lärarlöner bakom allvarliga brister

Lön

Borås kommun riskerar att få betala miljonbelopp för brister i sina skolor. Bland annat handlar det om bristande stöd och allvarligt stök.

”Statliga skolor kan bryta segregationen”

”Statliga skolor kan bryta segregationen”

Segregation

Statligt finansierade skolor kan vara lösningen på både boendesegregation och bristande likvärdighet i utsatta skolor. Det menar gymnasieläraren Björn Dahlman.

Cecilia lär eleverna navigera rätt på nätet

Cecilia lär eleverna navigera rätt på nätet

Digitalt

Falska nyheter, vinklade budskap och propaganda sprids på internet och i social medier och är något som dagens elever måste lära sig att hantera. För läraren Cecilia Jalkebo är nätkritik en självklar del av undervisningen.

Skolan: Det är i hemmet barnen ska uppfostras

Skolan: Det är i hemmet barnen ska uppfostras

Viralt

En lapp på en skola i Portugal manar föräldrar att ta ansvar för barnens uppförande. Listan i fem punkter sprids just nu som en löpeld på sociala medier i Sverige.

Förslag: 10 000 mer till lärare i utsatta områden

Förslag: 10 000 mer till lärare i utsatta områden

Lärarlöner

Förlängd skolplikt för nyanlända som inte når målen och 10 000 kronor i månaden för förstelärare i utsatta områden.
Det är delar i alliansens gemensamma skolförslag.

Planen som ska lösa lärarkrisen

Planen som ska lösa lärarkrisen

Lärarbristen

Här är planen som ska lösa lärarbristen i Borås skolor.
Högre lön, studiecoacher och hitta lärare i Finland är några de 28 förslag som ska locka fler lärare.
– Detta är ett bra första steg. Nu börjar det viktiga arbetet, säger Anne Pihlo, kommunombud på Lärarnas Riksförbund i Borås.

Så ska lärare lockas till utsatta skolor

Så ska lärare lockas till utsatta skolor

Med högre lön, mindre klasser och färre undervisningstimmar vill Lärarnas Riksförbund locka erfarna och skickliga lärare till skolor med störst utmaningar.
 Den satsning regeringen gör är långt ifrån tillräcklig, menar ordföranden Åsa Fahlén.

”Känns superlyxigt med fortbildning”

”Känns superlyxigt med fortbildning”

La Rochelle

Musikläraren Céline Estassy och franskläraren Anne Jinert har tilldelats ett fortbildningsstipendium och får resa till Frankrike.
– Det är första gången jag får fortbildning i musikämnet, säger Céline Estassy. 

Kommunen slopar ogiltig frånvaro

Kommunen slopar ogiltig frånvaro

Frånvaro

Vänersborg arbetar aktivt för att minska elevfrånvaron, bland annat genom att inte göra skillnad mellan ogiltig och giltig frånvaro.

Idrott höjer elevernas resultat – men lärarna hinner inte med

Idrott höjer elevernas resultat – men lärarna hinner inte med

Idrott och hälsa

Ny forskning visar att fler pojkar blir behöriga till gymnasiet med mer idrott i skolan. 
Men idrottslärarna förstår inte hur man ska hinna med fler lektioner.
– Lärarna har redan mängder av arbetsuppgifter och vi kan inte trolla med knäna, säger Daniel Gomejzon, lärare i Idrott och hälsa.

Guide: Så pratar du i klassrummet

Guide: Så pratar du i klassrummet

Språkguide

Lärare behöver bli mer medvetna om språket de använder i klassrummet.
– Det är höga språkliga krav i alla ämnen om vi tittar på kunskapskraven. Det gör att vi måste jobba på ett sätt som gör dem möjliga att uppnå, säger Ulrika Ivarsson, speciallärare från Umeå.

Så kan svenska betygssystemet bli bättre

Så kan svenska betygssystemet bli bättre

Forskning

Det svenska betygssystemet är utformat efter politiska önskemål och inte vetenskap. Det gör lärarnas arbete svårare och lågpresterande elever mer utsatta, menar forskaren Magnus Hultén.

Forskaren: Fel att anta att betyg motiverar alla elever

Forskaren: Fel att anta att betyg motiverar alla elever

Kommentar

Skolverkets utvärdering visar att många elever motiveras av betyg. Men inte alla. Betygsforskaren Alli Klapp menar att tidiga betyg kan skapa än större skillnader mellan hög- och lågpresterande elever.

Läraren: Vi måste ta tillbaka makten

Läraren: Vi måste ta tillbaka makten

Arbetsmiljö

Lärarna måste ta tillbaka makten över skolan.
– Vi behöver bli tuffare och ska inte längre tolerera att bli behandlade hur som helst, säger Daniel Weiland.

7 av 10 lärare utsätts för press av föräldrar

7 av 10 lärare utsätts för press av föräldrar

Arbetsmiljö

En majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan utsätts för påtryckningar från elevernas föräldrar, framför allt när det gäller betygsättningen, undervisningens upplägg och läxor. Det visar en undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Lärarna har i dag inte den auktoritet som de borde ha, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Stöket ska stoppas med ledarutbildning för lärare

Stöket ska stoppas med ledarutbildning för lärare

Studiero

Bristande studiero ska motarbetas med ett nytt ordningslyft för skolan. Det omfattar bland annat bättre utbildning i ledarskap för lärare.
– Jag är trött på att allt ska vara ett lyft, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Granskning/VFU
Praktiken problem för både lärare och studenter

Praktiken problem för både lärare och studenter

Granskning

Tre av tio lärarstudenter upplever att handledarna inte har tid med dem under praktiken. En tredjedel uppger också att de efter praktiken blivit osäkra på om de vill bli lärare. Skolvärlden har granskat den verksamhetsförlagda utbildningen som på många håll dras med stora problem – både för lärare och studenter.

Lärarstudenterna om VFU-problemen

Lärarstudenterna om VFU-problemen

VFU

Över 1 700 lärarstudenter svarade i Skolvärldens enkät om hur deras VFU fungerar. Här är några av deras svar.

Lärarna fick extra tid för handledning

Lärarna fick extra tid för handledning

VFU

Gymnasieläraren Pelle Brändén i Uppsala är inte förvånad över att många lärarstudenter upplever att handledarna inte har tid. 
– Det ligger helt i linje med vad vi upplevt, säger han.

”Allvarligt att det ser så olika ut i landet”

”Allvarligt att det ser så olika ut i landet”

Kommentar

Kommuner och lärosäten måste få klara riktlinjer för lärarstudenternas VFU-perioder. Det efterlyser Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund. 
– Handledaren ska veta från början att det finns tid till uppdraget, säger hon.