martinwidmark_jenny1

Projektet som ska få svenska elever att toppa Pisa

Martin Widmark är beslutsam. Lassemaja-författaren har startat projektet "En läsande klass", som ska se till att svenska elever läser mer och återigen toppar internationella läsförståelsestudier.– Jag skulle inte lägga all min skrivtid på detta om jag inte trodde vi skulle lyckas, säger han.

Svenska barns läsförmåga har sjunkit rejält i internationella jämförelser. I senaste Pisa-studien från 2009 är det bara Irland som har större nedgång i läsförmåga. Dessutom har skillnaden mellan barn som läser bäst och sämst växt.

– Det stora problemet är att skolan har skjutit över ansvaret för barns läsande på hemmen. Vi håller på att få en läsande och icke-läsande klass och därför måste vi flytta tillbaka ansvaret för läsningen till skolan, säger Martin Widmark, som var mellanstadielärare innan han blev författare på heltid.

För att vända utvecklingen har han startat projektet ”En läsande klass”. Målet är att inspirera låg- och mellanstadieskolor att införa 30 minuters läsning varje dag, men eleverna ska inte bara lära sig avkoda texter och så småningom läsa automatiserat. De ska också trimmas i fyra lässtrategier – att kunna förutspå vad som ska ske, att reda ut svåra ord och oklarheter, att under läsningen kunna svara på frågor om vad som hänt och ska hända sen, och slutligen att kunna sammanfatta vad man läst.

– Jag har studerat en massa om läsning och pratat med forskare och erfarna lärare. Det är påtagligt att elever som tränas i läsförståelse lyckas bättre i tester. De får lättare att läsa mellan rader och lägga ihop ett och ett i texter. Det är här vi behöver sätta in stöten, säger Martin Widmark.

Projektet ”En läsande klass” ska mynna ut i en bok, skriven av erfarna pedagoger, med en praktisk kursplan för läsning från förskoleklass till årskurs 6. Boken ska delas ut gratis till landets skolor våren 2014, men ska också finnas tillgänglig på projektets hemsida.

Med på tåget har han Junibacken i Stockholm, som bidrar med projektledaren Jenny Helldahls tid.

– Vår nästa stora utställning bygger på Martins böcker och vi kände att det här projektet stämmer väl överens med Junibackens sätt att arbeta. Vi har en läsfrämjande mission. Vi vill levandegöra barnboken och i förlängningen bidra till demokratisering. För att kunna ta del av samhället måste man först kunna läsa, säger hon.

De flesta stora förlagen inom barn- och ungdomslitteratur har också anslutit sig till projektet. De ska bland annat bidra med nyskrivna texter av landets mest välrenommerade författare. Förhoppningen är att även skolpolitiker, fackförbund och andra centrala skolaktörer ska stötta arbetet.

– Jag tror att vi vänder den negativa lästrenden med här projektet. Annars skulle jag inte jobba så hårt och lägga all min skrivtid på det här det närmaste året. Vi ska vara i topp i Pisa 2018, säger Martin Widmark.

På projektets hemsida ska det, förutom boken, finnas lästester för lärare som vill mäta och följa elevernas läsutveckling. Planen är att på längre sikt koppla ihop boken med seminarieserier.

– Lärarna är outsägligt trötta på att lägga stor energi på sitt arbete och få så mycket negativ feedback. Jag tror det skapar en revanschlusta i lärarkåren. Det finns så mycket skicklighet där, men de efterfrågar forskning och praktiska metoder för att jobba med läsning.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm