mattelarare-712

”Här är framtidens läraryrken”

Lärarna underskattar sin ställning, enligt en ny studie om framtidens lärande och lärare av Kairos Future. Rapportförfattarna ser fem utmaningar och fem nya läraryrken, som skulle stärka lärandet och lärarstatusen.

I takt med att samhället skiftar från ett industrisamhälle till ett globalt tankesamhälle förändras omvärldens krav på skolan. Här identifieras sex viktiga trender som påverkar lärandet och lärarnas roll: teknikutvecklingen, neurovetenskapliga framsteg, näringslivets internationalisering, omställning från kortsiktig ekonomi till långsiktig hållbarhet, en tuffare offentlig ekonomi och tankekraft som en ny konkurrensfaktor.

– Skolan befinner sig i ett omvandlingsskede och dessutom har man förlorat kunskapsmonopolet, säger Thomas Fürth, forskningsledare på Kairos Future, och tillägger att förr var det den gamla folksskolläraren som hade all kunskap, men nu kan man tar reda på mycket bara genom att googla och dessutom har de flesta hem tillgång till bättre teknik än skolorna.

Studien pekar på fem utmaningar, som behöver lösas för att lärarna ska kunna möta omvärldens krav. En är lärarnas låga status, både enligt den egna och övriga grupper i undersökningen. Bara 5 procent i lärarna anser att de har hög status.

En annan utmaning, enligt Kairos Future, är att lärarna kan anses överskatta sin kompetens. Hela 95 procent av de tillfrågade lärarna anser att de är mycket kompetenta, medan mindre än hälften av folk i allmänhet håller med. Ett tredje problem är att lärarna saknar tillräcklig kompetens inom de områden de anser vara viktiga för framtidens lärande, som it-pedagogik, neurovetenskap, upplevelseorienterat lärande, informationshantering och socialt samspel. I studien upplever även alla parter inom skolväsendet att det är någon annan som sitter på makten, något som bromsar en förändring. Den sista utmaningen är att lärarnas arbetsbörda upplevs som för hög redan i dag, vilket gör det svårt att klara av samhällets nya krav.

– Redan i dag är lärarrollen komplex och omvärldens krav tenderar att öka snarare än att minska, säger Thomas Fürth.

Lösningen är därför en specialisering av läraryrket i fem lärarroller, vilket i sin tur skulle öka statusen, kompetensen, makten och minska arbetsbördan.

Det handlar om ”ämnestränaren” som är en utmanare och coach för elevernas kunskapsinhämtning och ”ämnesledaren” som blir en pedagogisk ledare och ämnesspecialist för lärarna. Andra roller som efterlyses är ”metodutvecklaren” som jobbar på flera enheter med att utveckla undervisningen enligt modern metodikforskning och ”mentorn” som håller koll på elevers totala kunskapsbyggande och har kontakt med vårdnadshavare och andra lärare omkring eleven. Slutligen ska ”superinspiratörer” arbeta med att inspirera kanske hela Sveriges elev- och lärarkår inom olika ämnen, likt Ted Talks eller Kahn Academy. En del av rollerna finns redan i dag, men Kairos Future efterlyser en tydligare strategi för dem i skolan.

Rapporten bygger på en förstudie, expertseminarium, workshops med lärare och en enkät med 1560 lärare samt ett stort antal lärarstudenter, rektorer, förvaltningschefer, gymnasieelever och allmänhet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm