fredrikbarn

Fredrik Retelius, skyddsombud för Lärarnas Riksförbund och lärare i NO på Kunskapsskolan, säger menar att schemaupplägget fungerar och att eleverna på skolan är pigga på lektionerna.

Elevhälsa

Här ger skolan eleverna sovmorgon

För att bota tröttheten på Kunskapsskolan i Örebro slutade man säga att eleverna skulle lägga sig tidigare. I stället gav man dem sovmorgon fyra dagar i veckan.

– Jag läste en artikel som sa att amerikanska forskare kommit fram till att bara genom att eleverna började en halvtimme senare så ökade resultaten och prestationerna i skolan. Så det finns forskning som backar upp vårt sätt att arbeta, säger Mats Barlow, rektor på Kunskapsskolan i Örebro.

Fyra dagar i veckan börjar eleverna klockan 9.30. Den dagen som eleverna börjar tidigare startas dagen med handledningssamtal tillsammans med en lärare. Tidigare låg handledningssamtalet sist på schemat vilket gjorde att både eleven och läraren var trötta under mötet. Som upplägget ser ut nu fungerar det bättre för alla, enligt Mats Barlow.
– Vi gjorde om så att handledningsmötet var det första som hände på morgonen. Det fungerar jättebra och de eleverna som inte sitter i möte har svenska. Då läser de varsin skönlitterär bok och jobbar med uppgifter. På så sätt får vi även upp läsningen på skolan. Det är riktigt trevligt att se 100 elever som sitter och läser medan de väntar på sina samtal, förklarar Mats Barlow.

De eleverna som måste vara på skolan innan lektionerna börjar behöver inte sitta och rulla tummarna.

– Det finns elever som är på skolan tidigare eftersom de åker skolbuss och därför inte har möjlighet att komma in senare, då finns det lärare på plats som kan hjälpa dem med läxor eller studier i allmänhet. Dessa lärare finns även på plats för att hjälpa elever som kommit in tidigare för att få extra hjälp, säger Mats Barlow.

Mats Barlow säger att ingen av lärarna på skolan tycker att schemaupplägget är något negativt. Han ser heller inga fallgropar som andra skolor skulle kunna falla i om man anammade det sätt som Kunskapsskolan jobbar på.  

– Jag vill inte ta ordet arbetsbelastning i min mun, elever kan aldrig vara en belastning för lärare. Det är dock viktigt att få ihop organisationen. Vi jobbar efter eleven. Vi utgår inte från lokaler eller lärare när schemat sätts utan det ska alltid gynna eleven så studierna klaras av, säger Mats Barlow.

Fredrik Retelius är skyddsombud för Lärarnas Riksförbund och lärare i NO på Kunskapsskolan. Han delar rektorns bild av hur arbetet på skolan fungerar och menar att de kommer fortsätta jobba på samma sätt.
– Det här har blivit vår vardag nu och man jämför inte så mycket när man väl har en inkörd vardag som fungerar. Men man märker att vi har pigga elever som inte sitter och sover på lektionerna. Upplägget är en väldig fördel för de som behöver pendla långt eftersom de inte behöver gå upp jättetidigt, säger Fredrik Retelius.

– Alla lärare har varit nöjda med upplägget och vi har inte heller fått några klagomål från föräldrar. Vi trodde att det skulle bli ett ramaskri men det är bara några enskilda föräldrar som har hört av sig. Man känner kanske igen sig när man har barn i tonåren. Det är lätt att säga att tröttheten går över bara man går och lägger sig tidigare men för en fjortonåring är det inte lika lätt att bara somna på beställning, säger Fredrik Retelius.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm