Annons
Patrik Sandsveden, Hans Löfqvist, Carl Dahlstedt och Linda Mantefors Foto: Henrik Witt

Här styr lärarna över sin tid

Publicerad 4 december 2013

Fakta

Mer om tid

Semestertjänst
Den vanligast förekommande regleringen på arbetsmarknaden som helhet. Innebär 40 timmars arbetsvecka och semester om minst 25 arbetsdagar.

Ferietjänst
Innebär i genomsnitt 45-timmars arbetsvecka uppdelad på reglerad arbetstid (35 timmar som arbetsgivaren förfogar över) och förtroendearbetstid (10 timmar som läraren förfogar över). Tjänsten innebär en längre sommarferie och ledigheter under läsåret. 9 av 10 medlemmar i Lärarnas Riksförbund (89 procent) har ferietjänst, enligt en undersökning tidigare i år.

Lokala avtal
Lokala arbetstidsavtal mellan arbetsgivaren lokalt och fackets kommunförening. I grunden ligger antingen ferievillkor eller semestervillkor.

Borgsmoskolan
Har cirka 220 elever i årskurserna 7 till 9. Att sätta uppdraget i centrum var en av flera förändringar som genomfördes 2009. Skolan byggdes om och lärarna tillbringar nu tiden mellan lektionerna i cafeterian, med eleverna, snarare än i lärarrummet. Man införde också ”möte efter behov” och en gång i månaden håller Thomas Stenberg ett rektorssnack där elever och personal får feedback, uppskattning och bekräftelse.

Carl Dahlstedt
Lärare i: Idrott och svenska.
Lärare sedan: 21 år, varav 15 år på Borgsmoskolan.
Koppar kaffe per dag: Tre.
Vill ha kaffet: Svart.
Betyg på skolkaffet: A

Hans Löfqvist
Lärare i: SO, samt uppdrag som studievägledare.
Lärare sedan: År 2000, varav 13 år på Borgsmoskolan.
Koppar kaffe per dag: Tre.
Vill ha kaffet: Med mjölk.
Betyg på skolkaffet: A

Patrik Sandsveden
Lärare i: IT-pedagog, ansvarig för Ma/No i den kommungemensamma gruppen för autism och Asperger. Lärare sedan 22 år varav 5 år på borgsmoskolan
Koppar kaffe per dag: Sex
Vill ha kaffet: Svart
Betyg på skolkaffet: A

Linda Mantefors
Lärare i: NO, matetmatik och idrott.
Lärare sedan: 12 år, samtliga på Borgsmoskolan.
Koppar kaffe per dag: Tre till fem.
Vill ha kaffet: Med mjölk.
Betyg på skolkaffet: C

Relaterat

Säg den skola där man inte diskuterar arbetstiden. Fast på Borgsmoskolan i Norrköping har man faktiskt slutat slåss om minuter och sekunder – tack vare ett nytt synsätt.

Borgsmoskolan är på många sätt som vilken skola som helst. Förutom att en liten förändring i synsätt har fått stora effekter. Man har, som rektor Thomas Stenberg uttrycker det, gjort en mental kullerbytta och satt uppdraget i centrum. Lärarna fick ett förtroende från Thomas Stenberg som löd: ”lös uppdraget och gör ett bra jobb så struntar jag i exakt vad ni lägger tiden på”.

Carl Dahlstedt: Vi har lagt ner så mycket tid på att diskutera tid med rektorerna. Jag och Linda, som också var lokalombud, kunde sitta här en gång i veckan och vara osams med dem om en kvart hit, tio minuter dit, hur gör vi vid vikariat
och så vidare. Vi la ner så mycket tid på det.

Hans löfqvist: Vi träffar ju en del lärare från andra skolor och man förstår att det är mycket stridigheter mellan ledning och personal om tid. 

Carl: Det var så mycket: om vi inte får betalt en halvtimme för det där extraarbetet så gör vi det inte. Nu jobbar vi utifrån ett uppdrag och pratar inte tid över huvudtaget.

Vad är den största skillnaden i ert arbetssätt?

Hans: Vi tycker ju inte att vi gör så annorlunda egentligen. Vi är en högst traditionell skola, men en liten detalj gör vi annorlunda och det påverkar så mycket.

Carl: Jag mår mycket bättre i mitt arbete nu. Jag kan sitta här sent och jobba klart utan att begära övertid, och behöver jag sedan åka iväg tidigt någon dag så kan jag göra det. Vi behöver inte bokföra något, det bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi slipper känna oss iakttagna och kontrollerade.

Patrik sandsveden: Största skillnaden är att behovet styr, inte tiden. Nu har vi frihet att göra det som behövs för elevernas bästa.

Linda Mantefors: Ja, det är frihet under ansvar som gäller. Uppdraget som lärare är fortfarande lika glasklart, men nu har vi förtroendet att styra det själva.

Finns det inte en risk att ni jobbar för mycket?

Carl: Den risken finns absolut. Men jag tycker att vi har löst det genom att regelbundet diskutera hur det går. Det blir för mycket ibland, i
enstaka fall kan det bli för lite. Och vi har faktiskt ändrat en del uppdrag inom samverkansrådet och i personalgrupper. 

Linda: Jag hade ett uppdrag som blev för stort som jag tog upp med vår rektor och fick till en del ändringar. Det måste finnas en rimlighet
i schemat så att man hinner med. 

Det verkar finnas en stark hjälpas-åt-anda på skolan.

Linda: Vi har ett bra samarbete kollegor emellan, så om jag har något som jag måste sticka iväg på så hjälps vi åt. Och så ser man till att återgälda den tjänsten.

Patrik: Vi tar hand om varandra. Ser vi att någon inte mår bra och har för mycket så ser vi till att lösa det på något sätt. Vi hjälps åt.

carl: Det är lite spännande, för ibland kan vi säga ifrån när någon har ett tungt uppdrag, ”Thomas det här funkar inte”, och till och med föreslå en åtgärd. En lärare slapp en friluftsdag och kunde sitta kvar på sitt rum en hel dag och bara göra klart.

Och risken att någon smiter undan?

Patrik: Den finns i alla system.

carl: Jag får den frågan från lärare på andra skolor ibland. Vår rektor måste se till att vi fullgör våra uppdrag, det är hans jobb att se till att ingen smiter undan.

En annan förändring som ni har infört är ”möte efter behov”.

carl: Förut hade vi, om vi ska var ärliga, möten för mötenas skull.

Patrik: De kunde handla om något som inte var relevant just då. Nu har vi möte om friluftsdagen om det är en sådan på gång till exempel.

carl: Det roliga är att nu kommer folk och säger; ”vi behöver ha möte i svenskgruppen. Vi måste lösa det här och det här.” Vi har ett ganska stort behov av möten, trots allt.

Har förändringen även minskat arbetsbelastningen?

Hans: Nej, det har den inte. Det är klart att vi, precis som alla andra, har jättemycket att göra och är superstressade från och till, men det känns inte lika betungande nu.

Elevernas resultat har förbättrats sedan ni började jobba på det här sättet. Hänger det ihop?

Hans: Det är en del av det. Om personalen känner att de har större möjlighet att påverka sitt jobb så spiller det över på eleverna. Man kan ägna tiden åt kvalitet i  stället för att tjafsa om minuter. Det har också betydelse att vi har en rektor som jobbar med oss, inte mot oss. Chefen är viktigare än man tror för att sprida god stämning.

Patrik: Om man ser till medarbetarenkäten som genomförs vartannat år så är vår skola den skola där personalen mår allra bäst.

Linda: Vi lärare är mer flexibla och inte lika styrda
av vårt schema. Eleverna har dessutom aldrig några håltimmar utan man täcker upp för varandra.

Varför är det inte fler skolor som gör så här? 

Patrik: Man måste ha en chef som vågar släppa kontrollen.

Hans: Det är ungefär som att införa demokrati i ett land som har haft diktatur i 100 år, då undrar man – vad är det här.

Linda: Jag tror att det beror på att man som rektor är rädd för att släppa kontrollen. Rädslan bottnar nog i att det skulle kunna missbrukas. Säkert är det även så att många inte ens har tänkt tanken att man skulle kunna göra så här. Man är för styrd av hur det har varit och ser inte vilka andra möjligheter som finns.Man börjar i fel ände, med tiden i  stället för uppdraget.

Carl: Jag har också funderat över varför inte fler gör som vi. Vi har inte gjort så mycket egentligen, rent tekniskt, utan bara tänkt lite annorlunda och tagit bort tidsbegreppet. Och att det fått så många positiva effekter är ganska häftigt.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta (max 200 tecken) vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn” (Piratförlaget).

Annons
Annons

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Annons

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Annons
Annons
Annons
Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons