helena_jobba_smart
Lärare

Helenas tips ska få lärare jobba smartare och orka mer

Går det att jobba smartare och hinna mer som lärare?
I nya boken ”Jobba smart” berättar läraren Helena Kvarnsell hur hon gör för att få tid och ork till både arbete och fritid.
– Kan mina tips stoppa någon från att lämna läraryrket så vore det fantastiskt, säger hon.

Att som lärare i Sverige påstå att arbetstiden räcker till kan uppfattas som provocerande. Med skyhöga förväntningar och en arbetstid som är begränsad kan det vara svårt att finnas en balans mellan krav och resurser. Men går det att jobba smartare och hinna mer som lärare?

Helena Kvarnsell är legitimerad lärare i matematik/NO/teknik och arbetar på högstadiet i Björknässkolan, i Nacka kommun. För några år sedan hade hon ett medarbetarsamtal med sin rektor och fick då frågan hur hon såg på sin balans mellan arbete och fritid. Helena svarade då att hon ibland känner sig som ”den enda läraren i Sverige som får tiden att räcka till” och att hon ytterst sällan känner sig stressad.

Samtalet utmynnade till slut i en bok. I ”Jobba smart” berättar Helena Kvarnsell hur hon arbetar för att få tid och ork till både arbete och fritid.

– Nu vill jag sprida hopp till lärarna, och jag kände att jag hade ett ansvar att skriva om det här ämnet. Kan mina tips stoppa någon från att lämna läraryrket så vore det fantastiskt, förklarar Helena Kvarnsell.

Blir du bättre som lärare blir också jobbet lättare

Hur arbetar du i din undervisning för att få tid och ork till både arbete och fritid?

– Det handlar bland annat mycket om att kunna sina styrdokument. För ju tryggare man är i vad skolan ska syssla med, desto tryggare blir man i sin yrkesroll. Rent konkret kan man säga om man känner till det centrala innehållet och kunskapskraven i sina ämnen – då blir det inte den där stressen som kan uppstå. Då kan man välja bort det som man tidigare har känt osäkerhet kring, säger hon.

Sedan lyfter Helena Kvarnsell fram att det är viktigt att skapa förtroendefulla relationer i klassrummet och göra eleverna delaktiga.

­– Fungerar inte relationerna, då är det tufft att vara lärare. Försök att skapa ett klimat i klassrummet som innebär att du som lärare är där för att du vill deras väl, nu och i framtiden. Det gör i slutändan att jag inte behöver förbereda sig så minutiöst, säger hon och fortsätter:

– Har eleverna ett förtroende för mig, och tror på det jag gör, så sparar det både tid och ork.

Jag har inte fått ett enda kritiskt föräldramejl under de senaste tio åren, och jag tror att det hänger ihop. Eleverna lyckas förmedla hemma att de litar på mig som lärare, för att de vet väl att jag vill alla väl.

I boken ger hon praktiska råd om hur man kan underlätta arbetet som lärare och hämtar exempel från sin egen vardag som lärare.

– För att bygga upp relationerna med eleverna kan du till exempel skjuta över ansvaret till eleverna. Man kan med varsam hand, utifrån vem som klarar vad i klassrummet, öva dem i eget ansvar. I sin tur leder det till att det blir mindre jobb för mig, men det handlar inte om att de ska sitta och jobba eget hela tiden, säger hon och tillägger:

– Jag har bland annat lyckats få eleverna att planera sina egna läxor, och höra sig själva på självrättande tester. Men puffar jag för hårt med ansvaret hos eleverna så hojtar de.

Ett annat tips handlar om att vara tydlig och transparent i planeringen och vara distinkt med vad som förväntas av eleven. Hon försöker alltid ha tydliga diskussioner om när de ska ha prov och i vilken omfattning. Men det kanske viktigaste tipset enligt Helena är att våga utvecklas som lärare.

– Jag vill tro att om man fortsätta våga utvecklas och läsa in nya extra ämnen så blir man bättre på det man gör. Blir du bättre som lärare blir också jobbet lättare. I alla andra yrken fungerar den liknelsen. Nyfikenhet och att aldrig någonsin stagnera och tänka att man är fullärd, det är nyckeln.

Vad säger du till lärare som inte tror på det här med att det går att arbeta smartare?

– Jag har inte stött på någon som varit kritisk när jag väl har berättat om alla delar i hur man kan arbeta smartare. Men jag har stött på folk som säger: ”Fast det kan ju fungera i ditt klassrum, i din kommun, i din skola, i ditt ämne och i din ålder.” Det är ju bevisat att det fungerar för mig och just min klass 8E, i en viss sal, på Björknässkolan, i Nacka kommun. Men det är en vanlig skola jag jobbar på, säger hon och avslutar:

– Om man skulle läsa boken med inställningen om att kanske kan man få med sig någonting, och som på något sätt kan underlätta ens vardag – så är väl det jättebra. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm