Många lärare reflekterar över arbetet i egna bloggar, som andra lärare sedan läser, men språkläraren Lisa Lönn Hopper använder istället bloggar i undervisningen. Hennes arbete har prisats och nu har hon börjat sprida metoden till kollegor.
Hösten 2011 startade Lisa Lönn Hopper klassbloggen novellisa.se, som ett trevande försök att börja använda digitala medier i språkundervisningen.
– Eleverna skulle göra noveller i svenskundervisningen och bloggen blev ett gyllene tillfälle för dem att publicera sina alster och kommentera andras noveller. Sen har vi fortsatt att fylla på, säger hon.
Projektet Novellisa.se tog sig till final i skoltävlingen Webbstjärnan och har nu över 500 besökare om dagen.
Sedan dess har Lisa Lönn Hopper startat fler bloggar tillsammans med sina elever, bland annat en guide om Lund på franska.
– Jag tror att eleverna anstränger sig lite mer eftersom det finns en stor värld därute som kan läsa deras arbeten. De lär sig också av att läsa och kommentera varandras texter. På bloggen går det också att informera, ställa frågor till alla och be eleverna om förslag på till exempel novellnamn.
Lisa Lönn Hopper godkänner kommentarer innan de publiceras på bloggen. För att skydda elevernas identitet använder alla pseudonym.
– Som lärare är det viktigt att ta sig tid att läsa allt och visa att man har sett och hört. Peppar, peppar, jag har inte råkat ut för en enda som har skrivit något dumt.
Nu har hon börjat undervisa andra lärare i hur bloggar kan hjälpa eleverna att nå målen.
– Det har tagit mycket tid att utveckla det här, så jag känner att jag vill dela med mig av mina erfarenheter.
1. Bestäm syftet med bloggen, till exempel klassblogg, temablogg eller informationsblogg.
2. Bestäm målgrupp, till exempel elever, föräldrar eller allmänhet.
3. Gå med i tävlingen ”Webbstjärnan” för att under ett år få en gratis blogg på WordPress.
4. Tänk på integriteten!
5. Tänk på att inte publicera bilder och filmer utan tillstånd.
Ålder: 41 år.
Gör: Svensk- och fransklärare årskurs 6–9 på Svaneskolan i Lund.
Priser: Utsågs i år till ”Årets inspiratör” på Framtidens läromedel och klassbloggen novellisa.se knep en finalplats i Webbstjärnan.