pris_larare_varldslarardagen

Tiyodora Abdulahad, modersmålslärare på Scheeleskolan i Köping.

Pris

Hon prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Läraren Tiyodora Abdulahad har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2018.
På Världslärardagen blev hon prisad för sitt arbete inom modersmålsundervisningen.
– Det här var en stor överraskning för mig. Jag är så stolt och glad, säger hon. 

Årets språkliga eldsjäl:

Juryns motivering: ”Genom sitt sätt att inkludera alla elever oavsett språk, sitt fokus på ständig utveckling och med sin förmåga att inspirera andra lärare är Tiyodora Abdulahad Årets språkliga eldsjäl 2018.”

Läs mer om Årets språkliga eldsjäl här.

I dag, den 5 oktober, firas Världslärardagen över hela jordklotet. 

För att uppmärksamma det viktiga arbete som modersmålslärare gör runt om i landet har Lärarnas Riksförbund tillsammans med ILT Inläsningstjänst instiftat priset Årets språkliga eldsjäl.

På Världslärardagen blev Tiyodora Abdulahad, modersmålslärare på Scheeleskolan i Köping, ärad med årets pris.

– Jag kan inte beskriva hur glad jag är. Jag är stolt över att ha fått det här priset. Men det har inte varit lätt, för jag har satsat så mycket på de nyanlända eleverna som har kommit till Sverige för att de ska känna sig inkluderade i skolan, säger hon efter prisbeskedet.

Tiyodora Abdulahad beskrivs som en lärare som arbetar metodiskt och noggrant med de arabiska elevernas språkutveckling i svenska och arabiska. Förutom att vara lärare är hon även studiehandledare och stöttar nyanlända elever i förberedelseklassen på skolan.

Tiyodora Abdulahad besitter en lång erfarenhet inom läraryrket och har arbetat med arabisk-talande elever i över 20 år i skolan. Hon uppmärksammas av sina kollegor i motiveringen för att hela tiden utveckla sin undervisning och att hon använder sig bland annat av olika digitala läromedel tillsammans med eleverna, trots att hon själv tycker att det är svårt.

– Jag använder en inläsningstjänst som hjälper eleverna läsa flera ämnen på arabiska. Läromedlet hjälper eleverna jättemycket i undervisningen, och gör det jättelätt för eleverna att förstå. Då kan de läsa på arabiska och skriva på svenska, och det ger mycket goda resultat, säger Tiyodora Abdulahad.

Hur kommer du att fira det här? 

– Det här var en stor överraskning för mig. Men jag ska i vilket fall fira tillsammans med hela min familj i kväll, säger hon.

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, påpekar vikten av att uppmärksamma modersmålslärarna som finns i den svenska skolan.
– De ger en grund för eleverna att bygga på och skapar en förståelse för vidare språkinlärning. Dessa lärare har möjlighet att vara en brygga mellan elevens modersmål och den svenska undervisningen. De är en hörnsten när det gäller att integrera nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, säger hon i ett pressmeddelande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm