Lärarnas Riksförbund

Hon tar över Lärarnas Riksförbund

Det blir Åsa Fahlén som tar över ordförandeposten efter Bo Jansson vid Kongressen 2016, om Lärarnas Riksförbunds valberedning får som den vill.
– Läraryrkets status är viktigast för mig. En stark skola och starka lärare är nödvändigt för en demokratisk samhällsutveckling, säger hon.

Åsa Fahlén gillar punk

Namn: Åsa Fahlén

Ålder: 48 år 

Jobb: Lärare i samhällskunskap, historia, politik och hållbar utveckling.

Viktigaste fråga: Höja läraryrkets status.

Bor: Göteborg

Familj: Make och två döttrar, 12 och 14 år.

Intressen: Träning, musik. Älskar punk och Ramones.

Så digital är hon: Jag arbetar med dator och telefon men är ingen digital superstjärna. Det är ingen idé att vara digital för sakens skull. Eleverna måste samtala också.

| MISSING http://skolvarlden.se/sites/default/files/styles/large/public/asa.fahlenport.jpg?itok=nfM58IOk |Åsa Fahlén cyklar till jobbet som samhälls- och historielärare på ett gymnasium i Göteborg. Blir hon ordförande så är det slut med det. Det två jobben är för svåra att förena.

– När jag började med fackligt arbete så handlade det mest om arbetsmiljö och lön. Och det är väl samma sak idag. Läraryrkets status. Man ska ägna sig åt det man är utbildad för och det krävs att man inte förlorar på att arbeta som lärare, säger hon.

Lönerna blir en fortsatt viktig fråga, precis som hårda krav på legitimerade lärare.

Åsa Fahlén sitter på tåget på väg från Göteborg.

För henne hör de ihop. Kraven på att vara utbildad nog för arbetsuppgifterna, en lön som motsvarar utbildning och ansvar, att få syssla med elever och undervisning och inte kringuppgifter.

– Den stora utmaningen är att det blir mer undervisning och fler elever och samtidigt mer arbete runt omkring. Då blir detsvårt känna sig nöjd med sitt arbete, det tär på en, säger hon.

Åsa Fahlén började arbeta som lärare 1997 och började arbeta aktivt inom Lärarnas Riksförbund ett par år senare. Enda anledningen till att hon tvekade lite när hon fick förfrågan om att blir Lärarnas Riksförbunds ordförande är att hon gillar jobbet. Hon är stolt över det.

– Jag är stolt över att jag hela tiden fortsatt att arbeta som lärare. Det finns en styrka i att man faktiskt vet vad man pratar om när man jobbar fackligt, man vill vara konstruktiv och hitta lösningar framåt. Det är lätt att fackligt arbete blir konfliktfyllt, men jag är konstruktiv.

Men inte mesig. Det är annars en vanlig fördom om lärare, menar hon.

– Vi har blivit fråntagna makten i klassrummet. Det är inte alltid lärare blir uppbackad av skolledning och förvaltning – och om man vet vad man borde göra, men inte får, då är det svårt att vara kaxig i längden. 

Skolan får samtidigt ta över ansvaret för många olika saker. Men lärarna har sällan tid och resurser för att lösa de problem som uppstår.

– Jag kan tycka att det pratas för mycket om vad skolan ska lösa. Det blir svårare att hinna med att prata med kolleger. I samtalen kunde vi fånga upp elever som behöver extra stöttning, eller hade problem runtomkring. När man inte hinner se eleverna så blir det svårare sen. Lärare är bra på att se saker om de får tid med eleverna. Och då behövs det också andra yrkesgrupper i skolan.

Hennes eget favoritämne är samhälle och demokrati.

– Det är hela syftet med skolan och ämnet jag undervisar i, att eleverna ska bli aktiva samhällsmedborgare, som gör egna val och står för sina åsikter. Men det innebär att man ställer krav på eleverna. De har rättigheter och skyldigheter, det är inte så att skolan och samhället alltid bara ska ställa upp. Ökade krav är en del av att bli vuxen, säger Åsa Fahlén.

Andra saker ändras aldrig.

– Jag är väldigt förtjust i punk. Ramones är mina husgudar, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm