brak_sloja
Debatt

”Hur lyckades ni få det till att hennes slöja är ett problem?”

Debatt Sen ankomst, hög ljudnivå och stök. 
Läraren Jenny Lejeborg skriver om vad hon upplever är skolans verkliga problem:
”Hur kan skolan lösa problemen och hur tacklar jag som lärare det?” frågar hon sig. 

Min pappa sa en gång: ”Ibland när jag blir förvirrad i debatten om slöjan så tänker jag på när du berättade om Ifrah”. Det gör jag också. Även om det var länge sen nu. Jag ser henne framför mig och blir säker på att något inte stämmer när det kommer till slöjförbud.

Sent 90-tal jobbade jag som lärare på en högstadieskola i en förort till Stockholm. Jag halkade in på ett bananskal. Outbildad och oerfaren. Min unga ålder gjorde att jag nådde eleverna och kunde skapa fina relationer, men samtidigt var jag för naiv och oförmögen att hantera yrket. 

När jag ser tillbaka på den tiden så tänker jag att det var som att kasta sig rakt ut på en gladiatorarena varje morgon klockan åtta. Det var maktkamp, starkast vinner, slagsmål, hierarkier som uppehölls och bröts ner om vartannat och intriger, oändligt många intriger. Blandat med detta var det starka relationer, förtroendebyggande, vänskapsband, kärlek och känslor på max. 

På eftermiddagarna, när jag kommit hem efter åtta timmars social akrobatik, låg jag timmar på min säng, stirrade i taket och bearbetade dagen som gått. Eller inte gått. Snarare dagen som rusat förbi. Dagen som farit förbi som en våg där jag surfat fram och vissa dagar hållit mig upprätt, andra fallit, men oavsett kommit i land och kommit hem med adrenalin och skakiga ben.

På en av alla tusentals lektioner, som jag trots allt lyckades genomföra, så satt hon där. Ifrah. Hon märktes egentligen inte alls. Hon sa inte mycket. Hon kom i tid, hade med sig sina böcker, sitt pennskrin och väntade på att lektionen skulle börja. Det var en ny och tillfällig gruppkonstellation så jag kände inte dem och de kände inte varandra. Detta gjorde att jag hade något sämre kontroll över situationen och det här blev en lektion som jag inte ser tillbaka på med stolthet direkt.

En grupp killar kommer för sent och stör introduktionen. Det är ett problem. Hur kan skolan lösa problemen med för sen ankomst och hur tacklar jag som lärare det? 

De har stora vita täckjackor på sig inomhus. Det är ett problem. Ska jag tvinga av dem kläderna? Det finns väl ingen normal arbetsplats där personalen går med ytterkläder på sig inomhus? Men killarna menar att de inte kan hänga av sig ytterkläder i skåpet för det får inte plats och dessutom är de stöldbegärliga. Okej, det är ju verkligen ett problem. Vem ska lösa det? 

De täckjackeklädda killarna tränger sig in i klassrummet och lyckas riva ner klasskamraternas skolmaterial och mer eller mindre allt i sin väg. Det blir ett problem då de vägrar att plocka upp det de har haft ner. Det är ett problem. 

Det blir bråk mellan killarna och de som redan har satt sig. Problem. En tjej börjar skrika rakt ut i klassrummet. Det är ett problem. Då puttar en av killarna omkull henne och hon ligger på golvet. Det är ett problem. Alla lägger sig i och ljudnivån stiger. Det är ett problem. Jag kan inte lämna rummet för att få hjälp och inte heller lösa konflikten på egen hand. Den ensamma läraren i klassrummet, det är ett problem. 

Då ser jag Ifrah och att hon bär sjal. Hon tittar upp på mig och hennes ögon säger ”jag vill bara få ha lektion”. Jag ser ut över klassen och den kalabalik jag står inför och det enda min hjärna maler är: ”hur fan lyckades ni få det till att hennes slöja är ett problem?”.

Jenny Lejeborg, lärare på ABF i Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm