Ny forskning

”Hur man använder språket viktigast”

Hur man använder engelskan i undervisningen är viktigare för språkinlärningen än hur mycket det används. Det menar BethAnne Yoxsimer Paulsrud som disputerat på en avhandling om hur ämnesundervisning på engelska bedrivs i gymnasieskolan.

Ämnesundervisning på engelska erbjuds på många gymnasieskolor runt om i landet. BethAnne Yoxsimer Paulsrud har nyligen disputerat på en avhandling i utbildningsvetenskap där hon undersökt hur ämnesundervisningen går till. En av hennes slutsatser är att hur man använder engelskan i undervisningen är viktigare än hur mycket språket används. 

– När undervisningsmiljön krävde att eleverna skulle hålla sig strikt till engelska gynnade det varken ämnesförståelsen eller språkutvecklingen. När eleverna däremot tilläts växla mellan svenska och engelska blev de mer självsäkra och konsekventa i sin användning av engelska, säger BethAnne Yoxsimer Paulsrud i ett pressmeddelande. 

Hon tar som exempel en fysiklärare som höll sina genomgångar på engelska men alltid bytte över till svenska när hon gick runt i klassen för att förklara. 

– Detta uppskattades av eleverna, de kände en trygghet i att få de knivigaste förståelsefrågorna förklarade för sig på svenska. Paradoxalt nog blev eleverna därmed också friare och tryggare i sin användning av engelska, säger BethAnne Yoxsimer Paulsrud i pressmeddelandet. 

Under sina observationer noterade BethAnne Yoxsimer Paulsrud att eleverna också växlade språk när de jobbade utan lärarnärvaro, till exempel vid grupparbeten. Hon säger att språkbyten var vanliga i många olika undervisningssituationer, antigen skolledningen ville ha det så eller inte.

En av slutsatserna i avhandlingen är att både lärare och elever utvecklar kreativa system för tvåspråkighet i undervisningen, trots skolans uttalade målsättning om att vara en ren engelskspråkig lärandemiljö.  

BethAnne Yoxsimer Paulsrud är adjunkt i engelska på Högskolan Dalarna. Hon lade fram sin doktorsavhandling ”English-Medium Instruction in Sweden: Perspectives and practices in two upper secondary schools ” torsdagen den 5 juni vid Stockholms Universitet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm