Annons
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Hur ser du på avtalet, Metta?

Publicerad 30 oktober 2012

– Nu har vi ett avtal och det är dags för kommunpolitikerna att ta sitt ansvar, säger Metta Fjelkner.
Frågan om vad som krävs för att avtalet ska sägas upp vänder hon på:
– Det handlar snarare om vad som krävs för att avtalet INTE ska sägas upp.

Blir det uppsägning 2014 är det en symboliskt viktig tidpunkt av två skäl. Dels är det valrörelse, dels har tidigare under året resultatet av utredningen om kommunaliseringen presenterats.

Hur sammanfattar du avtalet?

– Vi har fått ett avtal som i realtid från den 26 september, då vi skrev på, och fram till slutet av 2014, med tre löneöversyner, når mellan 9,4 och 10 procent och kanske mer på 1,5 år.  Blir det mer är ingen gladare än jag.

I slutskedet av förhandlingarna stod valet mellan ett 1-årsavtal på 2,6 procent eller det alternativ som parterna sa ja till.

Medlarna var väldigt tydliga med att det var deras bud eller 1-års avtal. Det var ett svårt vägval för alla i både förbundsstyrelse och förbundsrådet. Men för lärarnas lönesituation är jag övertygad om att det här var bästa sättet att få hem lägst 4,2 procent för 2012, samt de retroaktiva pengarna, mellan 8 000 och 10 000 kronor i december för de flesta, samt en garanterad lägsta nivå, det vill säga märket, i april 2013. Det är dessa tre saker som var viktiga för ett ja.

– För min egen del hade jag haft mycket svårt att förklara om vi tackat nej till lägst 4,2 procent och istället tagit ett 1-årsavtal på 2,6 procent. Nu har vi ju även en säker nivå intecknad för 2013.

– Men jag har all respekt för dem som ville ha mer.

Metta Fjelkner lägger nu ett tungt ansvar på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, och har även messat Ingela Gardner Sundström, förhandlingschefen på SKL, om detta:

– De måste ju själva se ilskan och besvikelsen hos lärarna.

En av de svåraste delarna i förhandlingarna gällde avtalets löptid:

– Det var avgörande för mig att det skulle finnas en ovillkorlig möjlighet till uppsägning.

Hon är inte nöjd med att avtalet innehåller så lite om arbetstidsfrågan:

– Men förmodligen hade inte frågan varit med överhuvudtaget i ett 1-årsavtal. Som skrivningen nu är ska vi arbeta med Bilaga 6 och det är självklart inte tillräckligt och säkert inte vad många vill ha. Men frågan är i alla fall med.

Vad anser du om kritiken mot avtalet, att det inte gav 10 000 kronor mer i månaden som kampanjen drivit?

– Vi i förbundet började tala om 10 000 kronor som ett mål för några år sedan. Jag väckte idéen på en kickoff på Kunskapsskolan, att de istället för att ta ut vinster skulle låta vinsterna gå till att höja lärarlönerna.

Hon funderar kring vad som går att lära kring de uppskruvade förväntningarna:

– Vi får lära av historien. Men jag har själv aldrig sagt att vi skulle klara att få 10 000 kronor i löneökningar i ett 1-årsavtal för alla lärare.  Och det stod inte heller i vårt yrkande. Däremot har vi ett tydligt mål för löneförbättringen på 10 000 och mer.

Nu blir det nära tio procent på två år och vissa lärare får extra av staten: förstelärare 5 000 kronor i månaden och lektorer 10 000.

– Det är statens bidrag till en del lärare. Staten får inte gå in i avtalsrörelsen men gav ändå extra pengar, mitt under förhandlingarna, till ungefär tio procent av lärarna.

Vad krävs för att det nya avtalet ska sägas upp?

– Jag vill vända på frågan. Vad krävs för att vi INTE ska säga upp avtalet? Reaktionerna både hos oss och hos Lärarförbundet har varit att det måste till tydliga markeringar från kommunerna och om de inte klarar det blir det en uppsägning tidig höst 2014. 

Om avtalet sägs upp i mitten av 2014 betyder det att Sverige är mitt i en valrörelse. Har det någon betydelse?

– Det är symboliskt viktigt. Vi ser ju också redan nu hur alltfler riksdagspartier driver på att staten ska ta ett större ansvar för skolan. På vårvintern 2014 kommer också Björklunds utredning av kommunaliseringen. Jag tror själv att den tydligt kommer att visa på kommunernas misslyckande. Utredarna ska inte komma med någon lösning men det kan istället vi göra.

Hur ser du på årets avtalsrörelse i sin helhet?

– Den har varit lite speciell. Jag menar först förhandlade vi och så strandade förhandlingarna i juni och det blev en paus under sommaren. Jag kände heller inget tryck från medlemmarna att vi skulle förhandla under sommaren. Sedan när medlarna kom in bestämde de helt takten.

En analys ska nu göras inom förbundet:

– Möjligen skulle vi varit ännu tydligare med att medling inte innebär en nystart. Medlarnas arbete handlar enbart om att få två parter, som inte vill tala med varandra om vissa områden, att mötas. Medlarna gick oss till mötes på vissa punkter och SKL på vissa.

För Lärarnas Riksförbund handlade de viktigaste punkterna om lönen, avtalsperiodens längd, möjligheten till uppsägning, att det inte skulle bli en gemensam pott med Lärarförbundet samt att de lokala fackliga företrädarna fortfarande ska delta i förhandlingarna lokalt. Arbetstidsfrågan är nog så viktig men medlare hade svårt att medla i så komplicerade frågor.

Hur känns det att en del har krävt din avgång?

– Självklart berör det mig, men dels omvaldes jag enhälligt på kongressen, dels har vi ju en representativ majoritet som sa ja till avtalet. Så det handlar inte om att den ene eller den andre ska avgå. Vi har fattat ett stort beslut som inte är okontroversiellt och vi har ett stort ansvar för att nu arbeta framåt.

Nu börjar arbetat för att pressa på kommunerna att satsa på lärarna:

– Det är politikerna det handlar om, vi måste få dem att förstå sitt ansvar för lärarna.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Annons

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons