Classroom kids

”I matteklasser får tjejer vara duktiga”

Det finns ett tryck på tjejer i högstadiet att inte vara för duktiga i matematik – ofta kommer denna press från andra flickor i klassen.
Att gå i specialklass i matte och ha en kvinnlig lärare i ämnet är däremot gynnsamt för högstadieflickor, visar ny forskning från Stockholms universitet.

Fakta/Att bli ”Mattemänniska”

Forskarna vid Stockholms universitet har följt tio klasser med totalt 274 elever under skolåren åtta och nio. Fem av klasserna är ”vanliga”, fem är specialklasser i matematik.
Samtliga elever har fått svara på en enkät och det har även genomförts intervjustudier med elever och en intervjuundersökning med åtta lärare.
Rapporten finns att hämta här.
 

Projektet ”Att bli mattemänniska – matematiska undervisningspraktiker, skolklimat, identitet och kön i förskola och skola” har bedrivits under en fyraårsperiod av professor Inge Johansson, universitetslektor Ann-Christin Kjellman och universitetsadjunkt Anna Palmer vid Stockholms universitet. Resultatet presenterades – tillsammans med 27 andra aktuella forskningsprojekt inom det utbildningsvetenskapliga området – på ”Resultatdialog 2010” som i veckan arrangerades av Uppsala universitet, RUC Uppsala och Vetenskapsrådet.
De tre forskarna har genomfört sin studie i tio högstadieklasser, fem ”vanliga” och fem specialinriktade på matematik. Resultatet visar att nära hälften av flickorna i matteklasserna valt inriktningen för att få nya kamrater.

Hög ambitionsnivå

Forskarna skriver: ”Vid intervjuer med flickor i Ma-klasser framkommer att de valt Ma-klass för att flickor i dessa klasser får vara duktiga i skolan och ha hög ambitionsnivå, till skillnad mot hur det varit i deras tidigare klasser. Denna bild bekräftas av intervjuer med pojkarna i jämförelseklasserna som säger att trycket på flickorna i jämförelseklasserna att inte vara duktig i matte är stort, särskilt från andra grupperingar av flickor.”
Ungdomarna i matematikklasserna är mer nöjda med den sociala situationen, både i klassrummet och i skolan som helhet. Lärarna tycks ha högre förväntningar på dessa elever och upplever dem som mer ansvarstagande.
De intervjuade lärarna i Ma-klasserna förväntar sig att flickorna ska klara sig bra i ämnet. ”Detta tyder på att lärare i matteklasser har större tilltro till flickors förmåga i matematik jämfört med lärare i jämförelseklasserna, något som stärker bilden av att det är lättare för en flicka i Ma-klass att skapa en positiv matematisk självförståelse, jämfört med att vara flicka i en av jämförelseklasserna”, skriver Johansson, Kjellman och Palmer.

Mer hjälp och stöd

Studien visar också att flickor upplever att de i större utsträckning får hjälp och stöd av kvinnliga lärare i matematik, men forskarna påpekar att svaren måste tolkas med försiktighet då urvalet är litet.
Svaren från deltagande elever tyder dock på att det är viktigare att visa sig duktig inför en lärare av samma kön. ”Svaren tyder också på att matematikämnet har högre status i klasser med manliga lärare och att pojkar i högre utsträckning ser matematik som ett manligt ämne om de har en manlig lärare, jämfört med om de har en kvinnlig lärare”, står det att läsa i rapporten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm