kalle
Foto: Kalle Assbring

”Ingen elev vill ha kaos”

– Under mitt liv som lärare har jag sett hur kunskapen har demonterats.Det säger författaren och läraren Ulla Lundqvist. Ansvaret lägger hon på fackpedagogerna.

Ulla Lundqvist är välkänd litteraturkritiker i Dagens Nyheter och författare till en rad böcker, både facklitteratur, läromedel och skönlitteratur. I grunden är hon lärare i svenska och engelska och fram till 1999 var hon svensklektor vid Linköpings universitet, där hon bland annat undervisade blivande lärare.

I september skrev Ulla Lundqvist en artikel i DN, där hon kom med svidande kritik mot fackpedagogerna vid de svenska lärosätena och anklagade dem för att ha förstört den svenska skolan.

”Vi kommer troligen att få veta hur många barn i Sverige som går i skolan, hur många lärare som undervisar i svenska skolor – och att skolor är olika. Säkert får vi också siffror om mobbning, våld, utslagning och annat sådant som siffernissarna vid de pedagogiska institutionerna ägnar sin så kallade forskning åt i stället för att gripa sig an det centrala: vad är kunskaper och färdigheter och på vilket sätt skall sådana meddelas?”, skrev hon bland annat.

På vilket sätt menar du att fackpedagogerna har förstört skolan?

– Från 1950-talet och framåt, när enhetsskolan avlöste parallellskolesystemet, så är det i väldigt hög grad fackpedagogerna som har satt kursen. De sitter på universiteten och är långt borta från klassrumsverksamheten, men har betraktas som sakkunniga när statsmakten har utvecklat den nya skolan, säger Ulla Lundqvist.

Vilka tycker du borde ha tillfrågats i stället?

– Utövande lärare. Det är de som känner till verkligheten. Jag har sett massor med exempel på fackpedagoger vid akademierna som har flytt in till universiteten därför att de inte klarar av klassrumsverkligheten.

– Det är just när det gäller lärarutbildningen som fackpedadgogerna har haft det största inflytandet. De har lagt sig som en våt trasa över hela verksamheten vid lärarutbildningsanstalterna.

Vad menar du har blivit konsekvenserna av det?

– En i det närmaste total nedmontering av ämneskunskap. Under min ganska långa tid som lärarutbildare – jag var ämnesföreträdare och undervisade i litteratur – kom studenter till mig och frågade ”Varför har vi så mycket pedagogik?”. De ville ha mer ämnesteori. Under mitt liv som lärare har jag sett hur kunskapen har demonterats. Under 1970-talet florerade det en flummig idé om att kunskap var något fult och katederundervisning var i det närmaste ett skällsord. Men det vet väl varenda lärare att man måste blanda sina modeller. Man har katederundervisning ibland, grupparbeten ibland – bara man är lyhörd för hur eleverna uppfattar det hela.

– Vad som skedde var att det blev ett kaotiskt ”söka kunskap själv”. Man släppte ut eleverna, som gjorde ungefär vad de själva ville. Det kan inte ersätta en kunnig lärares hantering av ett känt stoff. De pedagoger som själva inte hade ämneskunskapen tyckte att det skulle vara så. Att det var demokratiskt och elevtillvänt. Men det finns inte en elev som vill ha kaos i klassrummet, de vill ha ordning.

Hur skulle du vilja att den svenska skolan utvecklas kommande år?

– För det första måste de lärare som är ute på fältet få rejäl ämnesmässig fortbildning. Lärarutbildningen behöver samma sak. Det handlar inte om att gå tillbaka till någon gammal råpluggskola, men det får inte vara fult att tala om kunskap. Kunskap och färdigheter kan förmedlas och det kan göras på många olika sätt. Jag var i många år så kallad metodiklektor, och metodik tycker jag är ett bra ord. Det handlar om att diskutera med blivande lärare hur de ska handskas med stoffet, hur de ska presentera det, hur de ska aktivera eleverna i olika situationer, hur skapa intresse och motivation och hur kolla deras färdigheter och mäta deras kunskaper.

Om Ulla Lundqvist

Lärare i svenska och engelska och litteraturvetare, som 1979 disputerade med avhandlingen ”Århundradets barn” om fenomenet Pippi Långstrump.

Ulla Lundqvist var under många år svensklektor vid Linköpings universitet, där hon arbetade med lärarutbildningen. Hon är också litteraturkritiker i Dagens Nyheter och författare. Hennes senaste bok heter ”Alltid Astrid. Minnen från böcker, brev och samtal”.

– Den handlar om Astrid Lindgren men också om skolan och hur jag har använt Astrid Lindgren i skolan, säger Ulla Lundqvist.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm