Debatt

Internationella projekt ett lyft för eleverna

Debatt "Att internationalisering är en viktig del i utbildningen är helt klart. Utmaningen handlar snarare om hur verktyget internationalisering används." Det skriver Claes Koverberg, internationell koordinator, Hjärntrusten management.

Jag har i många år arbetat med internationalisering och internationella projekt på gymnasieskolor i Malmö. För en del år sedan hade jag två elever, flickor med invandrarbakgrund. De var ambitiösa och duktiga i skolan men tillbakadragna och tystlåtna. Inom ramen för ett EU projekt, dåvarande Leonardo, fick de möjlighet att genomföra några praktikveckor i Tyskland på ön Usedom.

Det var två förändrade flickor som kom tillbaka efter praktiken. Fortfarande ambitiösa och duktiga, men nu mycket gladare, öppnare och mer talföra. De berättade att de tre veckornas praktik i Tyskland var det bästa som hänt dem under deras skoltid. Roligt att höra för läraren och ännu roligare när de berättade samma sak för vår minister i samband med en konferens Lund, som vårt EU-kontor arrangerade och dit de blev inbjudna för att berätta om sina erfarenheter.

En internationell erfarenhet kan betyda jättemycket för en gymnasieelev. Under min tid på gymnasieskolor i Malmö sände jag 20 – 50 elever per år på APL eller praktik. Ytterligare en del elever sändes på kortare uppdrag, konferenser, utbyten med mera.

Många av våra elever i Malmö har en social bakgrund som gör att de inte har varit utomlands särskilt mycket. Å andra sidan är det många som har en internationell bakgrund hemifrån, som kan vara ett plus när det gäller att ta emot besökare från andra länder. Detta gäller såväl att ta emot elever som andra besökare. Detta är en chans för elever att kunna utnyttja sin kompetens.

Att internationalisering är en viktig del i utbildningen är helt klart. Utmaningen handlar snarare om hur verktyget internationalisering används. Med världen i klassrummet behöver inte heller enbart resan vara i fokus.

I mitt internationella samarbete arbetade jag med samarbetsskolor utomlands både för att ordna APL/praktikplatser och även i samband med övriga projekt. Det systemet fungerar mycket bra. Det är tryggt med en kollega från samarbetsskolan, som representerar vår skola i mottagarlandet och som alltid finns på plats. Mycket bättre än att en lärare från hemskolan i Sverige skall göra en ”brandkårsutryckning” om något skulle hända, mycket billigare också. Sen byter man så klart roller när vår skola tar emot elever från andra länder.

Tyvärr känns det för mig i dag som att fokus på internationaliseringen minskat. Det är mycket synd och gynnar definitivt inte våra elever.

Internationella projekt innebär för våra elever, förutom internationella (yrkes)erfarenheter, givetvis också att eleverna förbättrat sina språkkunskaper och skaffat sig många internationella kontakter. För att sprida sina erfarenheter har de dessutom efteråt fått berätta om vad de varit med om både för skolkamrater och i andra sammanhang, till exempel konferenser och fortbildningsdagar, vilket också är lärorikt och innebär många reflektioner, vilket i en framtid kan vara avgörande för yrkeskarriären.

Kort sagt det finns allt att vinna med internationalisering i skolan!

Claes Koverberg
Internationell koordinator
Hjärntrusten Management

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm