”It i skolan kräver mer tid”

Vid vårt gymnasium utgick plötsligt ett von-oben-påbud att vi alla skulle använda datorer, så ofta som det var möjligt, i undervisningen. Vi skulle frälsas på studiedagarna. Resande vittnen från Amerika propagerade för de nya metoderna, allt till väsentlig kostnad.

Man startade projektet ”en dator till varje elev”. Man skulle följa med i utvecklingen och inte vara omodern. Man sa ”Bara ni lärare ägnar er åt fortbildning så ligger vägen öppen för en mirakulös utveckling i alla era kurser”.

Det är dock inte självklart att datorerna och dess program konkurrerar ut nuvarande metoder. Men det är det för säljarna av datorer och dess anförvanter It-pedagogerna vilkas syfte tycks vara att sprida sin teknik för att vinna intäkter och inflytande.

Det kanske är så att en del lärare inte väljer att gå vägen över datorn för att nå ett visst kunskapsmål? Det kräver nämligen mer tid.

När vi på vår skola tänkte oss att använda datorn i matematiken argumenterade vi för mer kurstid. Det gick bra och vi fick genast mer kurstid. Förväntningarna på oss att använda datorn var skyhöga. I matematik kan man använda datorn ungefär 5 procent av kurstiden, kanske upp till 10 procent om man är intresserad och ännu lite mer om man använder den så ofta som det bara går.

Excelprogrammet ger en del räknefärdigheter och lite matematiska insikter i statistik. Sedan kan man gå vidare med regression för att få matematiska funktioner och anknyta till fysik eller liknande. Det är bara det att det kan man göra lika bra på en grafritande räknedosa. Ja, men gratisprogrammet Geogebra, är inte det bra? Här finns något för läraren och eleven om man använder färdiga tillämpningar. Men det finns väl andra program? Ja, men låt oss vara realistiska. Den sjunkande kunskapen i matematik löses inte med att elever sitter ensamma med sin dator.

Glädjande läste vi i Skolvärlden om före detta läraren och it-pedagogen Ylva Lundin, som framförde realistiska och nyanserade synpunkter. Äntligen någon initierad som vågar yttra sig om farhågor var det gäller färre samtal elever emellan och att eleverna lämnas allt mer själva med sin dator. Vi vet alla vilka som förlorar på detta.

Av Lars Thunberg
Ma/Fy-lärare, Karlstad

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm