vertygade712

”Jag har det bästa av två världar”

De har haft både roliga och välavlönade jobb inom näringslivet.
Några valde att lämna för läraryrket – några av dem har gått emellan gång på gång.Vad är det i jobbet som skapar den starka dragningskraften?
Skolvärlden träffade fyra lärare som berättar sin historia.

Att påverka hur eleverna utvecklar sitt tänkande – det har alltid varit en viktig drivkraft för Ludvig Myrenberg, SO-lärare på Franska skolan i Stockholm.
Efter en period på förlag gick han tillbaka till klassrummet. Idag jobbar han deltid och driver ett eget företag.

När Ludvig Myrenberg var tonåring ägnade han många timmar i veckan åt idrottande – skidåkning, fotboll, löpning och segling. Det var också där som hans intresse för ledarskap väcktes, redan i tonåren blev han själv ungdomsledare. Och det var intresset för ledarskap och samhällsfrågor som fick honom att söka sig till lärarhögskolan.

Hans första jobb efter utbildningen var på en grundskola i Hallunda, söder om Stockholm. De åren minns han som roliga och utmanande. Personkemin med eleverna och lärarna fungerade bra, och han fick en god start i sitt läraryrke. Men efter tre och ett halvt år fick han ett samtal från en lärare på lärarhögskolan som hade kontakt med ett förlag.
– Han undrade om jag var intresserad av ett jobb där. Jag blev smickrad och tyckte att det lät som ett intressant erbjudande och en möjlighet som jag inte ville missa, berättar Ludvig Myrenberg.

På förlaget Bonnier Utbildning arbetade han med läromedel. Det var utvecklande och lärorikt, men det var också en stor omställning att sätta sig på ett kontor nio till fem. Utmaningarna var annorlunda än på en skola och efter fem år på förlaget längtade han tillbaka till skolans värld. Han hoppade på ett vikariat som lärare i svenska och engelska – men det blev tuffare än vad han hade tänkt sig.
– Jag undervisade inte i mina huvudämnen, vilket gjorde att jag inte kände samma engagemang som tidigare. Personkemin med eleverna fungerade inte och jag kände mig utsatt och mådde inte bra. Det var min första stora motgång som lärare och den kom som en kalldusch.

Efter en tid blev Ludvig Myrenberg erbjuden en ny tjänst på ett annat förlag och tackade ja.
Efter ytterligare några år inom förlagsvärlden bestämde han sig för att satsa på läraryrket igen, men denna gång på deltid och endast med sina huvudämnen.
I dag arbetar han på Franska skolan i Stockholm och undervisar i historia, samhällskunskap, religion och geografi två dagar i veckan. De andra dagarna arbetar han som läromedelsförfattare och som pedagogisk konsult med inriktning på läromedel.
– Nu har jag det bästa
av båda världar. Jag har kontakten med eleverna och får ta del av deras tankar om samhället och världen. Samtidigt har
jag några dagar där jag skriver, träffar kunder och själv funderar över hur läromedlen kan bli bättre. Det är en utmärkt kombination, fast det blir väl mycket jobb ibland.

Hur tänker du om framtiden, vilka mål har du kvar?
– En fördel med att ha provat olika yrken är att jag fortfarande är väldigt motiverad som lärare. Jag hinner inte planera så mycket för framtiden, jag försöker ta tillvara på det jag har att göra här och nu. Om det kommer en dag då jag vill göra något annat – då tar jag tag i det då.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm