richardhulthen712
Foto: Niklas Björling

”Jag har fått mandat från skolledningen”

Stockholms stad arbetar på flera fronter för att göra undervisningen mer vetenskapligt förankrad – och på så sätt förbättra elevernas resultat.Forskningscirklar för kommunens lärare är en väg framåt.

Stockholms stad lägger en promille av utbildningsförvaltningens budget på forskning och utveckling.
Eftersom kommunen är stor blir det åtminstone 16 miljoner kronor som går till att ge lärare och skolledare forskningskompetens, öka samverkan, till forskningsprojekt och till att skapa en forsknings- och utvecklingsorienterad kultur på skolorna.
Kommunen har till exempel arrangerat två forskningscirklar om gensvar och formativ bedömning tillsammans med pedagogikprofessor Astrid Pettersson.
I den första forskningscirkeln ingick åtta lärare som träffades i tre timmar åtta gånger under ett år. Träffarna utgick från gemensam kurslitteratur och inleddes med en forskarföreläsning. Alla deltagare arbetade parallellt med en egen klassrumsstudie om gensvar, som diskuterades under mötena. Lärarna fick slutligen redogöra för sina resultat i rapporten ”Gensvar för lärande” som spreds i kommunen.

I den andra forskningscirkeln deltog så många som 200 lärare, som delades in i 19 grupper. De träffades sju gånger under nio månader tillsammans med samtalsledare. Eftersom projektet involverade så många blev det en avslutande konferens för alla lärare istället för en gemensam rapport.
– Det yttersta syftet var att höja elevernas måluppfyllelse genom att utveckla arbetet med gensvar. Ett syfte var också att lärarna skulle inspireras att ta med sig själva processen till sina skolor. Sedan dess har flera startat upp forskningscirklar där de själva går in som samtalsledare, säger Pernilla Lundgren, projektledare på utbildningsförvaltningen.

En av dem är Richard Hultén, lärare i årskurs F-3 på Sjöängsskolan.
– Det var en förmån att få borra där man står tillsammans med andra i samma situation och få lite feedback. Jag tror det är viktigt för alla lärare. Jag har fått mandat från vår skolledning att jobba vidare på det här sättet och leder nu en konferens för min arbetsgrupp varje vecka, säger han.
Hur hinner ni?
– Vi är flera lärare som delar på undervisningen så att jag kan friläggas ibland för planering. Annars är det på vår vanliga konferenstid. Vi har helt enkelt bestämt oss för att arbeta med skolutveckling istället för att tala om allt annat runtomkring.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm