Lärarutbildningen

”Jag tror att kvaliteten är bra”

Förra veckan publicerade Sydsvenskan ett par artiklar om lärarstudenter från Malmö högskola som i samband med att de ansökt om lärarlegitimation fått veta att deras huvudämne inte ger ämnesbehörighet.
Skolvärlden ringde upp Maria Jarl, universitetslektor och vice ordförande i lärarutbildningskonventet, för att höra hur hon ser på händelsen.

Skolvärlden har läst Malmö högskolas beskrivning av syftet med kursen Kultur, Medier och Estetik (KME). I den framstår det som att det aldrig har varit tänkt att den ska ge ämnesbehörighet: ”Inom huvudämnet KME utbildas i första hand lärare i fritidspedagogisk verksamhet, förskola och grundskola som kan arbeta multimodalt (mångspråkigt) med ett kunskapsinnehåll, men också pedagoger som kan leda projekt med barn och ungdomar i anslutning till olika kulturinstitutioner.”

Är det rimligt med en lärarutbildning där studenterna kunde välja en huvudinriktning, och läsa i ett och ett halvt år mot något som inte gjorde dem till lärare i den mening de flesta av oss menar att man blir lärare?

– Det är inte konstigt i sig eftersom den tidigare lärarutbildningen var upplagd så, det var önskvärt med ämnesövergripande kurser. Den nuvarande lärarutbildningen har mer av skolämnen. Det är också en konsekvens av att det inte har funnits någon politisk samsyn kring upplägg och innehåll i lärarutbildningen, att man på ideologisk grund gör om lärarutbildningen var tionde år. Vi har haft tre stora reformer de senaste tre decennierna, säger Maria Jarl och fortsätter:

– Och jag tror, som många andra också har sagt, att det sannolikt finns fler inriktningar i den tidigare utbildningen som inte ger ämnesbehörighet. Det är ju först nu vi kan bli medvetna om det här, i och med lärarlegitimationsreformen. Självklart är det olyckligt för de enskilda studenter som drabbas.

Finns det anledning att se över lärarutbildningens kvalitet och minska på antalet lärosäten som utbildar?

– Kvaliteten är mycket god och alla lärosäten har samma mål och har beviljats examenstillstånd. Det säkrar kvaliteten.

Men det finns kritik mot lärarutbildningens kvalitet, hur ser du på den?

– Alla lärosäten har gått igenom en examensprövning. Det är ett problem att medierna säger att det är problem med kvaliteten. Jag tror att kvaliteten är bra, det är professionens kompetens som ska bestämma över innehåll och upplägg. Men jag har förstått att en del studenter efterfrågar mer konkret innehåll, kring hantverket i klassrummet, och att de upplever att utbildningen inte svarar upp mot det. Detta är så klart ett problem, men det är också viktigt att utbildningen ger ett förhållningssätt och en yrkesskicklighet.

Tror du att det kommer att bli nya ändringar i lärarutbildningen om det blir en ny regering efter valet?

– Jag ser inga tydliga tecken på att någon vill göra om den igen just nu i alla fall, avslutar Maria Jarl. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm