Intervju

”Jag tror mycket på lärarnas samarbete”

Kritiken mot kommunaliseringen är stor. Men Maria Stockhaus, ordförande i SKL:s utbildningsberedning, vill att fokus flyttar från vem som är huvudman till hur lärarnas villkor och undervisningen kan förbättras.
– Jag hörde någonstans att det är fler sökande till Big Brother än till lärarutbildningen – vad säger det om läraryrket? 

Kommunkritikerna menar att ni har haft 25 år på er att vända utvecklingen i skolan. Vad talar för att ni lyckas framåt?
– Det är tydligt i Leif Lewins utredning att staten helt abdikerade vid kommunaliseringen, att de släppte kommunerna vind för våg, utan kontrollinstanser och att mål och resultatstyrning fallerade. Med de reformer som nu är gjorda har staten klivit tillbaka. Samtidigt händer det väldigt mycket ute i kommunerna nu. Drygt hälften är med i de utvecklingsprojekt som vi driver, som mattesatsningen och prio-projektet. Jag menar att vi måste hjälpas åt för att förbättra lärarnas arbetsvillkor, löner och undervisningen. Inte lägga tid och pengar på statliga utredningar och en ny organisation.

Även om löneökningarna har varit högre för lärarna än för många andra grupper de senaste åren, så är det långt kvar till den nivå som OECD-snittet ligger på. Hur kan ni påverka det?
– På kort sikt måste vi fortsätta höja lärarnas löner och organisera om. Vi kanske behöver färre, men bättre betalda lärare. Stat och kommun kan också samarbeta för att få upp lönerna. Staten kan göra fler riktade insatser och ge kommunerna stöd i att höja mer än de mäktar med själva.

– Men vi har en svår pedagogisk fråga i hur vi ska hantera allmänheten. Den politiska debatten och föräldrar kräver mindre klasser, samtidigt som OECD säger att det är bättre att satsa på högre lärarlöner och större klasser. Allmänheten går inte på hearings i riksdagen, så det blir en kommunikationssvårighet som vi måste lösa.

Vad ser du som absolut viktigast för att lyfta resultaten?
– Jag tror jättemycket på lärarnas samarbete i klassrummet. Jag har tolv års erfarenhet av det i Sollentuna. Vi har fått lärarna att samarbeta inom skolan och mellan skolor och ser en fin resultatutveckling. Våra lärare upplever också att det är kul att jobba hos oss. Vi har en differentierad lönesättning och det känner att det lönar sig att göra ett bra jobb. Vi måste skapa förutsättningar för samarbete överallt och lyfta läraryrket som viktigt.

När vänder resultaten tror du?
– De stora skolreformerna gjordes 2011, Tullberg sa att det skulle ta fem-sex år. Jag tror det statliga mattelyftet är bra, det handlar om kvaliteten i undervisningen. Man skulle kunna göra samma satsningar inom andra ämnesområden och nå resultat på kort tid. Jag tror också att det krävs en nationell samling för läraryrket.

– Vi behöver ta ett gemensamt ansvar för att återupprätta förtroendet för skolan i Sverige. Vi måste prata om alla de fantastiska lärare vi har, som aldrig syns i debatten. Om man hela tiden pratar elände om skolan, varför ska man då söka lärarutbildningen? Jag hörde någonstans att det är fler sökande till Big Brother än till lärarutbildningen – vad säger det om läraryrket? 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm