Annons
Johanna har diagnosen ADHD och har hela sitt liv fått kämpa med att försöka passa in och "vara som alla andra”. Personen på bilden är inte Johanna.

Johanna har ADHD: När ska allas värde bli mer än tomma ord?

Publicerad 12 maj 2017

Relaterat

Att leva med ADHD är att känna det som att inte passa in någonstans. Johanna skriver själv om sitt liv, sin skolgång och hur hon kämpar för att få folk i sin omgivning att förstå henne. ”När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?”, skriver hon.

Jag skriver till dig för att hoppas att du ska förstå. När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?

Sen jag var liten har jag alltid fått höra från vuxna att man ska behandla alla likadant oavsett bakgrund, historia eller problematik. Har fått höra att man ska följa mina drömmar. Det har jag försökt trots att jag har massa hinder som begränsar mig. Hinder på grund av att jag inte är som alla andra. Fyra bokstäver på ett papper hindrar mig att nå mina drömmar och dessa fyra bokstäver hindrar mig även att bli behandlad av omvärlden som alla andra.  

Ser mig själv som en 26-åring som biter ihop och försöker anpassa mig i ledet för att passa in. Men samtidigt blir jag ständigt påmind om att hur mycket jag än försöker kommer jag inte kunna bli det samhället kallar för normal. Har fått lära mig att jag ska hålla koll på vilka mina styrkor och svagheter är och sedan försöka anpassa mig efter dessa. Men vad hjälper det när man stöter på dig som bara fokuserar på mina svagheter och hur lätt är det för mig att försöka nå mina drömmar? Att möta ett samhälle där jag inte får ta plats för att jag är annorlunda.  

Mitt fokus har under många år legat på att kunna bli accepterad av dig – för visst hade vi alla lika värde? I min värld har jag fått det ganska uppenbart att så säger man för att vara ”politiskt korrekt” men att det i själva verket är rent skitsnack. För du som är samhället har redan bestämt dig, jag är konstig och passar inte in att bli behandlad som alla andra. Du väljer bort mig för att det inte finns utrymme för mig. Jag ”stör” din budget.   

Det var mig man såg som fick kvarsittning, det var mig man såg hos rektorn, det var mina utvecklingssamtal som alltid var sist i klassen för dom tog alltid mer än en timme. På dessa samtal fick jag alltid höra att jag kan mer om jag anstränger mig och visar det. Det var jag som jämt fick lova att bli bättre än vad jag är. De vuxnas besvikelse kom efter varje termin eftersom jag inte kunde hålla det jag lovade. Hade någon lyssnat och tagit mig på allvar så hade det inte kommit som en besvikelse. Att göra alla lärare och föräldrar besvikna kändes väldigt jobbigt.

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli.

Nu när jag är vuxen får jag lära mig av andra att begränsa mig själv och inte sätta för höga mål. Detta för att det finns människor som inte förstår. Du tycker inte om sådana som jag. Varför tycker du inte om mig? Varför är du rädd för mig? Vi är olika. Har fått lära mig sedan lång tid tillbaka att jag har dålig uppmärksamhetsförmåga och lägger uppmärksamheten på fel grejer. 

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli. Antingen blir det en jäkligt bra dag som gör att jag är ”on the top” och håller igång och då blir jag accepterad av dig för jag passar in. Nästa dag vaknar jag trött och har inte samma energinivå vilket gör att jag har svårare att hålla koncentrationen och fokus på rätt saker och då passar jag inte in.  

Jag vet att jag har koncentrationssvårigheter som gör att jag inte kan hålla igång koncentrationen på samma nivå som en del andra. Detta gör att jag kan komma av mig och att jag kanske inte kommer ihåg allt du har sagt till mig. Ibland kanske jag behöver påminnas om vad du sa i alla instruktioner till mig. Det här tycker du är oerhört påfrestande och irriterade för du har inte tid.  

Jag vet att jag inte alltid kan planera, organisera och prioritera i rätt ordning och att vissa saker tar längre tid för mig. Även det kan du ”lägga in i din irritationsmoment-mapp”.  

Jag är impulsiv som betyder att jag gör grejer innan jag tänker på konsekvenserna, där vi kan krocka, du och jag, för du dömer mig ganska fort på grund av att jag inte klarade av att hantera en situation som du tycker vore en självklarhet att jag borde kunna förstått.  

Under hela min uppväxt har jag ständigt fått känna mig dålig och jag har läst på internet att sådana som jag kommer att ha problem att få ha kvar ett arbete eller kunna få ordning på mina relationer. Man ”orkar” inte med mig i ett samhälle där fler och fler blir kopior och med färre och färre original. Känner mig straffad för jag inte blev som du.

Sådana som du bryr dig inte eller har inte tid att sätta dig in i min situation. Vi har ersatt tid för varandra till ett samhälle där vi använder tiden till att sätta diagnoser och medicinering. Det är ju så mycket stress. Orden att ”alla ska ha lika värde” är bara tomma ord. Min tid använder jag till att försöka passa in och bli något som kallas ”normal”. I ett samhälle som är allt annat än friskt.  

Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag?

Folk är jävligt tydliga med mig att hålla tyst om att jag har ADHD för att jag ska akta mig för att bli dömd och inte få något jobb. Men om jag håller det som en hemlighet så kommer du inom en snar framtid ändå fatta att jag inte är det du kallar för normal. Så du och jag kommer ändå på något sätt krocka. 

Därför brukar jag ibland berätta om min diagnos för att du lättare ska få förståelse för mig, varför jag fungerar som jag gör, och varje gång hoppas jag på att möta någon som har förståelse och hjälper till att lyfta mig. Men tyvärr stöter jag på sådana som du – för ofta. Vilket sällan slutar bra, du tar mig inte på allvar när jag berättar utan du bemöter mig med – ”ersh, alla har lite släng av ADHD” eller så säger du ”det är mode nu för tiden att ha ADHD”.  

Om nu alla har lite ”släng” av ADHD eller mode att ha ADHD, hur kommer det då sig att du är så okunnig angående min funktionsnedsättning och väljer att inte tycka om mig?  

Varför bemöter du mig på ett sådant dåligt sätt? Varför tar du mig inte på allvar och lyfter upp mig i stället för att trycka ned mig ännu mer med onödiga kommentarer? Varför får du det att låta som att jag ”skyller ifrån” mig? Varför kan du inte samarbeta med mig? Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag? Vem har sagt att bara för att jag har några svårigheter gör att jag är sämre än dig? Varför ska vi alla vara lika? Varför finns det inte utrymme för olikheter?  

Dagligen äter jag medicin som ska hjälpa mig att kunna ha lättare att anpassa mig i samhället och alla utmaningar som jag alltid stöter på på grund av att jag har vissa svårigheter, men hur mycket jag än försöker kommer du alltid känna av att jag inte är som du. För man kan inte trolla bort den jag är. 

Mina styrkor, som jag ser det, är att jag inte lever i en ”fyrkantig värld”. Jag är kreativ och jag har tid att ta del av andra människors känslor betydligt starkare än du. Ibland är jag hyperaktiv och kan hyperfokusera som gör att jag kan lägga in en växel på 220. Din växel har alltid en jämn nivå på 50. Har jag ett arbete som jag har passion för kan jag lova dig att jag lägger ner min själ i det. Jag kommer att leva för det.  

Det finns mycket du skulle kunna ta lära av mig om du bara hade låtit mig få chansen. Varför ska jag gå hos läkare där jag ska få förklarat för mig hur jag ska bete mig för att du kanske ska acceptera mig samt äta medicin som ska hjälpa mig att hålla växeln på samma nivå som dig? 

Får nog leva med att känna mig begränsad...

Varför kan vi inte vända på perspektiven där du lär dig om mig och att det finns sådana som jag och hur du ska lära dig att hantera mig. Istället för att trycka ner mig, lära dig att lyfta mig? Då hade du och jag kunna mötas för jag inte är ett hopplöst fall. Du hade lärt dig att inse hur viktigt det är för dig att våga acceptera mig och du hade lärt dig något om dig själv. Du hade insett vilka fantastiska styrkor jag har.  

Men det är lätt att dagdrömma – för sanningen är inte så. Får nog leva med att känna mig begränsad och med att alltid ha hinder i vägen för att uppnå mina drömmar. Vågar jag ens tro på att jag kan uppnå min egen dröm? 

Är så trött på att känna mig begränsad.  

Är så trött på att inte känna mig behövd.  

Är så trött på att kämpa mot en jävla motvind.  

Är så trött på att leva ett liv för passa in.  

Är så trött på att samhället ser mig som mindre värd.  

Är så trött på att leva med mig själv varje dag som natt och dag.  

Är så trött på att folk ska säga till mig vad jag kommer kunna göra och inte göra.  

Är trött på att vara i ett fack.  

Är trött på att acceptera att du och dina medmänniskor utan kunskap och förståelse accepteras och faktiskt förstör mitt liv.  

Är trött på att det alltid är ett sådant stort fokus på mina svagheter.

Är trött på att acceptera att inte vara öppen om min funktionsnedsättning för jag ska akta mig för sådana som dig.  

Om du har så lätt att döma mig och fokusera på mina svagheter, har du någonsin ställt dig frågan om vad dina egna styrkor och svagheter är?  

När blir allas värde bli mer än bara tomma ord?

//Johanna

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Överläkaren: ADHD har många positiva sidor

Funktionsnedsättning

Med nya boken ”Fördel ADHD” vill Anders Hansen nyansera bilden av ADHD. Han ställer sig också frågan hur den perfekta skolan för elever med diagnosen skulle se ut.

Annons
Annons

Forskning ska ge skräddarsydd fortbildning

Kompetensutveckling

Ett stort forskningsprojekt i Uppsala ska leda till bättre lärarfortbildning.
– Vi ville bedriva forskning som uppfattas som relevant av lärarna och som lärarna kan ha nytta av, säger Martin Karlberg, som leder projektet vid Uppsala Universitet.

Annons
Lärarbristen

Lärarbristen hotar flera ämnen: ”Alarmerande”

Lärarbristen är på väg mot nya rekordnivåer. Skolvärldens granskning visar hur stor bristen på behöriga lärare är – ämne för ämne.

– Det är redan alarmerande och gör vi inget blir situationen ohållbar, säger Kent Fredholm, ordförande i Språklärarnas Riksförbund.

Stipendier och bonusar ska locka lärare

Lärarbristen

Pajala är en av flera kommuner i Norrbotten som erbjuder 3 000 kronor i månaden till den som utbildar sig till lärare. Och drastiska åtgärder behövs.
– Vi har ett jätteproblem med lärarbrist här, säger LR-ombudet Mikael Kemi.

Annons
Annons

”Så får vi en bra skola för alla”

Debatt

Fokus på utbildningen genom mer tid, aktivt skolval och ökad konkurrens med friskolor är några av Centerns punkter för framtidens svenska skola.

Kommentera
Annons

Stor ökning av sjukskrivna lärare vid terminsstart

Arbetsmiljö

Bristen på lärare är fortfarande ett problem inför skolstarten.
En bidragande orsak till situationen är att sjukfrånvaron bland lärare ökar vid terminsstart.

Ny hjärnforskning hjälper lärare i undervisningen

Hjärnforskning

Nya resultat från hjärnforskare kan hjälpa lärare att utveckla undervisningen – och bidra till en likvärdig skola. Men det är långt mellan laboratorium och klassrum.

Tunga instanser kritiserar läsa-skriva-räkna-garantin

Tidiga insatser

”Räcker inte till”, ”kunskapen saknas”, ”ännu ett papper utan konsekvenser”. Det är några av omdömena från instanser som Hjärnfonden och LR om regeringens förslag på åtgärdsgaranti.

Världens bästa Anna är redo för en ny karriär

Jobb

Hon har tagit ett SM-guld, fyra VM-guld – och en lärarexamen på grundlärarprogrammet. Världens bästa innebandyspelare, Anna Wijk, ska nu fortsätta sin karriär i klassrummet som lärare.
– Det är ett fantastiskt viktigt yrke och jag är redo för uppgiften, säger hon.

Dubbelt så mycket praktik för lärarstudenterna

Lärarutbildning

I Kalmar är lärarstudenterna på plats ute i verkligheten dubbelt så mycket som på en vanlig lärarutbildning – under hela utbildningen. Nu i dagarna tar den första kullen studenter emot sina elever ”på riktigt” i skolan. 
Purfärska läraren Wiktoria Kasek beskriver sin lärarutbildning som en enda lång anställningsintervju.

Läsa-skriva-räkna-garanti: Så ska den stärka lärarna

Tidiga insatser

Nya åtgärdsgarantin ska tvinga skolledare och huvudmän att lyssna på lärarnas bedömning av elevers behov.
– Det ska inte krävas att föräldrarna anmäler skolan för att deras barns ska få stöd, säger Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Alla femteklassare programmerar i undervisningen

Programering

Lärarna i Sollentuna är redo för nästa steg i den digitala kompetensutvecklingen.
Under hösten kommer samtliga femteklassare i de kommunala skolorna att använda programmering i undervisningen.
– Jag längtar efter att få komma igång, säger läraren Viktoria Franzén.

Efter den tuffa starten – så klarade Elina praxischocken

Ny som lärare

Många nya lärare upplever den så kallade ”praxischocken”. Men hur är det – och hur går man vidare?
Skolvärlden har träffat Elina Halvarsson som fick en tuff start när hon efterträdde en populär högstadielärare.

Här är de unga lärarna för få: ”Det kommer bara bli värre”

Lärarbristen

De unga lärarna är få, pensionsavgångarna ökar och elevkullarna växer.
– Problemen kommer bara bli större, säger gymnasieläraren Niklas Blixt i Västervik.

Förslaget: Skolan kan få stänga ute politiska partier

Utbildningspolitik

Snart lägger regeringen ett lagförslag som kan ge rektorer möjlighet att stänga ute vissa partier.
– Det är viktigt att skapa tydlighet kring att det är skolan som bestämmer om partier ska bjudas in, kommenterar LR-ombudet Sten Hagberg.

Granskning lärarbristen

Så mycket ökar lärarbristen där du bor

Lärarbristen

Dagens kris är bara början. Bristen på legitimerade och behöriga lärare kommer att öka dramatiskt, visar Skolvärldens granskning av Sveriges 158 523 legitimerade grund- och gymnasielärare.
Risken är stor att flera områden i Sverige om några år helt kommer att sakna behöriga lärare i centrala ämnen.
– Krisen har nu gått så långt att det inte längre går att utbilda fram så många lärare som behövs, varnar Fredrik Svensson, utredare på UKÄ.

Så många yngre fattas per kommun

Lärarbristen

Alla listor: så många yngre fattas kommun för kommun, län för län, och ämne för ämne.

”Läget är akut”

Lärarbristen

Låt obehöriga med akademisk examen plugga till lärare på arbetstid.
– Situationen i skolan är nu så akut att det måste till extra ordinära åtgärder, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Sandra bytte rymden mot läraryrket

Lärarbristen

Nyckeln till en lösning på lärarbristen kan vara att locka personer med en annan akademisk bakgrund till yrket.
– Jag ångrar mig inte, säger Sandra Forsman som bytte rymdteknik mot läraryrket.

Olika sätt att bli lärare

Lärarbristen

Här är några alternativa vägar till lärarbehörighet, vid sidan av de ”vanliga” lärarutbildningarna.

Specialläraren: Skolor lägger problemen i elevens knä

Särskilda behov

Elever med autism, adhd eller en annan funktionsvariation bemöts inte tillräckligt bra av den svenska skolan. Men små medel och en öppenhet för kreativa lösningar kan göra stor skillnad inför skolstarten, menar specialpedagogen Daniel Johansson.

Så kan psykisk ohälsa lindras i skolan

Psykisk ohälsa

Den psykiska ohälsan på skolorna ökar lavinartat – trots satsningar på elevhälsan. Nu kräver Lärarnas Riksförbunds studerandeförening att lärarna utbildas i att arbeta med elevhälsan.
– Vi måste kvalitetssäkra hur vi får in elevhälsan under VFU, säger, Mimmi Rönnqvist, ordförande i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

Här får niorna prova på gymnasiet

Gymnasieval

I Falkenberg får högstadieelever prova på gymnasiet för att vara säkra på att välja rätt.
– Positivt om det kan minska felvalen, säger LR-ombudet Henrik Hjalmarsson.

”Anpassa nationella proven till barn med dyslexi”

Debatt

”Dyslektiker behöver ett alternativt sätt att genomföra de nationella proven. De här barnen måste få chansen att visa vad de kan, som alla andra”, skriver en mamma till en nioårig elev med dyslexi.

Kommentera

Betyg från klass 4: Därför deltar de i försöket

Tidiga betyg

I höst startar försöket med betygsättning från klass 4. Endast elva skolor deltar, trots att det finns plats för hundra. Av dem är en enda kommunal.
– Det kan leda till ökad kvalitet i undervisningen, säger en rektor som är positiv till betygen.

Nu har alla lärare rätt att ”visselblåsa”

Nya lagar

Anställa på fristående skolor omfattas nu av meddelarskyddet på samma sätt som offentliganställda lärare. Den nya lagen trädde i kraft under sommaren.
– Det är en viktig förändring, säger Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck.

Förslaget: Så ska fler klara gymnasiet

Vägledning

Möjlighet för niondeklassare att praoa på gymnasiet, individuella utbildningsplaner och en tydligare vägledarroll. Det föreslår Moderaterna för att fler ska klara gymnasiet på utsatt tid.

Ny forskning: Så fungerade 100 procent inkludering

Inkludering

Hundraprocentig inkludering – är det möjligt? I en ny avhandling föjer specialpedagogen Inga-Lill Matson en kommun som införde ”en skola för alla” på 1990-talet.

”Släpp in normkritiken i klassrummet”

Pride

Lyft in arbetet med normkritik i varje klassrum, i varje ämne, hela tiden.
– Vi måste sluta att ta de heteronormativa och patriarkala former som finns runt om oss i vardagen för givet och istället börja ifrågasätta dem, menar Sanna Mac Donald, språklärare som också föreläser om normkritik.

Skolplikt från sex års ålder redan nästa år

Skolstart

Regeringen vill att förskoleklass från och med nästa hösttermin är en obligatorisk del av skolväsendet och att skolplikten utökas till tio år.

Är digitala nationella prov lösningen?

Debatt

De svårtolkade kunskapskraven och lärares arbetsbörda i stort skapar en gråzon när de nationella proven digitaliseras, och det är lärarna som hamnar i skottlinjen”, skriver läraren Linda Johansson. 

Kommentera

”Låt eleverna ta ledningen i värdegrundsarbetet”

Debatt

När eleverna får ansvar ökar intresset och relevansen genom att de deltar aktivt i planeringen och utvärderingen. Menar vi allvar med Lgr 2011s mål om att förbereda elever för att leva och verka i samhället är detta ett angeläget och prioriterat mål, skriver läraren Mia Stewart.

Kommentera

Sara Bruun: Tro inte att det räcker med auktoritet i klassrummet

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Den lärare som idag tror att det räcker att vara sträng, auktoritär och kunskapsförmedlande kommer efter ett tag förhoppningsvis inse att det inte räcker i dagens skola”.

Tävling

Vinn Mona Liljedals bok!

Tävling

Vi lottar ut fem exemplar av Mona Liljedahls bok ”Särskilt begåvade elever”. Svara på frågan och vinn.

Utredare ska stärka kritiserat elevhälsoarbete

Elevhälsa

Åsa Karle har fått i uppdrag att utreda bristerna i skolornas arbete med elevhälsa och stöd för att ge fler elever chansen att nå kunskapsmålen.
– Likvärdiga möjligheter för alla barn och elever är en av de viktigaste skolfrågorna idag, säger hon.

Forskaren: Läromedel är vägen till jämlik skola

Läromedel

Shanghais exempel med en enda lärobok i matematik för samtliga skolor tar större hänsyn till beprövad erfarenhet än vad det svenska systemet gör. ​​Det menar den brittiske läromedels- och bedömningsforskaren Tim Oates.

”Professionsprogrammet måste få nationella riktlinjer”

Läraryrket

M och LR är eniga: lärarnas karriärutveckling behöver gemensamma riktlinjer för att säkra kvaliteten och undvika huvudmännens godtycke.
– Vi vill inte hamna i något som påminner om hanteringen av lärarlönelyftet, säger LR:s Åsa Fahlén.

Pojkar dominerar i klassrummet

Forskning

Pojkar talar mest i klassrummet. Men inte om samma saker som flickor. Nina Eliasson har forskat på högstadieelevers talutrymme i klassrummet och uppmanar lärare att ställa frågor som kräver eftertanke. 

Läraren: 5 faktorer som höjer elevernas mattekunskaper

Debatt

"Om du fortsätter öva och öva på det här sättet kommer det komma den dagen där du kan lösa matematiska uppgifter utan problem".

Undersökning: Så tycker partiernas väljare om skolfrågorna

Undersökning

Nästan 7 av 10 väljare vill att staten bör ha huvudansvaret för de skolor som i dag är kommunala. Det visar en ny undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Det är fullt rimligt att folk tycker som de gör, säger Svante Tideman, vice ordförande för LR.

Forskare tveksamma till lämplighetstest

Lärare

Kan man redan genom ett lämplighetstest avgöra vem som kommer bli en skicklig lärare?
Risken finns att man sållar bort även dem som faktiskt kunnat bli duktiga under utbildningens gång, anser Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger, professorer i pedagogik.

Almedalen 2017

De tre största fällorna med digitaliseringen av skolan

Digitalt

När nödvändig teknik, kompetensutveckling och läromedel finns på plats, kvarstår ändå utmaningar med digitaliseringen, visar ny forskning.
 – Man måste kliva över en tröskel, men när man väl gjort det har man vunnit mycket, säger högstadieläraren Sofie Nilsson.

Oenighet kring KPU:er och lärarutbildning

Paneldebatt

Övernitisk byråkrati, politisk ovilja och lärosäten som är oense om hur lärarutbildningen ska se ut. Det är några hinder för att motverka lärarbristen som kom upp under en paneldebatt i Almedalen.

Ny forskning: ”Mjuka kvoter” gör skolvalet rättssäkert

Fria skolvalet

Obligatoriskt skolval vore bra, men först måste det otydliga regelverket styras upp. Det menar skolvalsforskaren Dany Kessel, som presenterar ny forskning om ”mjuka kvoter” som del av lösningen.

Läsambassadören: ”Låt eleverna läsa vad de vill”

Läslust

Sveriges läsambassadör Anne-Marie Körling vill inspirera lärare till innovativa metoder i undervisningen som skapar läslust. 
– Skapar vi möjligheter och variation i undervisningen kan alla elever vara med, säger hon.

S och M i handslag om skolpolitiken

Blocköverskridande gest

Här tar Camilla Waltersson Grönvall (M) och Anna Ekström (S) i hand på att jobba konstruktivt med skolkommissionens förslag.
– Förslagen ger grund och förutsättningar för att vi ska kunna komma väldigt långt vad gäller breda överenskommelser, säger Camilla Waltersson Grönvall.

En av tre klarar inte gymnasiet

Undersökning

Var tredje elev tar inte examen från gymnasiet. Det visar ny statistik som Lärarnas Riksförbund tagit fram.

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Skolpolitisk debatt

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons