Annons
Johanna har diagnosen ADHD och har hela sitt liv fått kämpa med att försöka passa in och "vara som alla andra”. Personen på bilden är inte Johanna.

Johanna har ADHD: När ska allas värde bli mer än tomma ord?

Publicerad 12 maj 2017

Relaterat

Att leva med ADHD är att känna det som att inte passa in någonstans. Johanna skriver själv om sitt liv, sin skolgång och hur hon kämpar för att få folk i sin omgivning att förstå henne. ”När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?”, skriver hon.

Jag skriver till dig för att hoppas att du ska förstå. När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?

Sen jag var liten har jag alltid fått höra från vuxna att man ska behandla alla likadant oavsett bakgrund, historia eller problematik. Har fått höra att man ska följa mina drömmar. Det har jag försökt trots att jag har massa hinder som begränsar mig. Hinder på grund av att jag inte är som alla andra. Fyra bokstäver på ett papper hindrar mig att nå mina drömmar och dessa fyra bokstäver hindrar mig även att bli behandlad av omvärlden som alla andra.  

Ser mig själv som en 26-åring som biter ihop och försöker anpassa mig i ledet för att passa in. Men samtidigt blir jag ständigt påmind om att hur mycket jag än försöker kommer jag inte kunna bli det samhället kallar för normal. Har fått lära mig att jag ska hålla koll på vilka mina styrkor och svagheter är och sedan försöka anpassa mig efter dessa. Men vad hjälper det när man stöter på dig som bara fokuserar på mina svagheter och hur lätt är det för mig att försöka nå mina drömmar? Att möta ett samhälle där jag inte får ta plats för att jag är annorlunda.  

Mitt fokus har under många år legat på att kunna bli accepterad av dig – för visst hade vi alla lika värde? I min värld har jag fått det ganska uppenbart att så säger man för att vara ”politiskt korrekt” men att det i själva verket är rent skitsnack. För du som är samhället har redan bestämt dig, jag är konstig och passar inte in att bli behandlad som alla andra. Du väljer bort mig för att det inte finns utrymme för mig. Jag ”stör” din budget.   

Det var mig man såg som fick kvarsittning, det var mig man såg hos rektorn, det var mina utvecklingssamtal som alltid var sist i klassen för dom tog alltid mer än en timme. På dessa samtal fick jag alltid höra att jag kan mer om jag anstränger mig och visar det. Det var jag som jämt fick lova att bli bättre än vad jag är. De vuxnas besvikelse kom efter varje termin eftersom jag inte kunde hålla det jag lovade. Hade någon lyssnat och tagit mig på allvar så hade det inte kommit som en besvikelse. Att göra alla lärare och föräldrar besvikna kändes väldigt jobbigt.

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli.

Nu när jag är vuxen får jag lära mig av andra att begränsa mig själv och inte sätta för höga mål. Detta för att det finns människor som inte förstår. Du tycker inte om sådana som jag. Varför tycker du inte om mig? Varför är du rädd för mig? Vi är olika. Har fått lära mig sedan lång tid tillbaka att jag har dålig uppmärksamhetsförmåga och lägger uppmärksamheten på fel grejer. 

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli. Antingen blir det en jäkligt bra dag som gör att jag är ”on the top” och håller igång och då blir jag accepterad av dig för jag passar in. Nästa dag vaknar jag trött och har inte samma energinivå vilket gör att jag har svårare att hålla koncentrationen och fokus på rätt saker och då passar jag inte in.  

Jag vet att jag har koncentrationssvårigheter som gör att jag inte kan hålla igång koncentrationen på samma nivå som en del andra. Detta gör att jag kan komma av mig och att jag kanske inte kommer ihåg allt du har sagt till mig. Ibland kanske jag behöver påminnas om vad du sa i alla instruktioner till mig. Det här tycker du är oerhört påfrestande och irriterade för du har inte tid.  

Jag vet att jag inte alltid kan planera, organisera och prioritera i rätt ordning och att vissa saker tar längre tid för mig. Även det kan du ”lägga in i din irritationsmoment-mapp”.  

Jag är impulsiv som betyder att jag gör grejer innan jag tänker på konsekvenserna, där vi kan krocka, du och jag, för du dömer mig ganska fort på grund av att jag inte klarade av att hantera en situation som du tycker vore en självklarhet att jag borde kunna förstått.  

Under hela min uppväxt har jag ständigt fått känna mig dålig och jag har läst på internet att sådana som jag kommer att ha problem att få ha kvar ett arbete eller kunna få ordning på mina relationer. Man ”orkar” inte med mig i ett samhälle där fler och fler blir kopior och med färre och färre original. Känner mig straffad för jag inte blev som du.

Sådana som du bryr dig inte eller har inte tid att sätta dig in i min situation. Vi har ersatt tid för varandra till ett samhälle där vi använder tiden till att sätta diagnoser och medicinering. Det är ju så mycket stress. Orden att ”alla ska ha lika värde” är bara tomma ord. Min tid använder jag till att försöka passa in och bli något som kallas ”normal”. I ett samhälle som är allt annat än friskt.  

Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag?

Folk är jävligt tydliga med mig att hålla tyst om att jag har ADHD för att jag ska akta mig för att bli dömd och inte få något jobb. Men om jag håller det som en hemlighet så kommer du inom en snar framtid ändå fatta att jag inte är det du kallar för normal. Så du och jag kommer ändå på något sätt krocka. 

Därför brukar jag ibland berätta om min diagnos för att du lättare ska få förståelse för mig, varför jag fungerar som jag gör, och varje gång hoppas jag på att möta någon som har förståelse och hjälper till att lyfta mig. Men tyvärr stöter jag på sådana som du – för ofta. Vilket sällan slutar bra, du tar mig inte på allvar när jag berättar utan du bemöter mig med – ”ersh, alla har lite släng av ADHD” eller så säger du ”det är mode nu för tiden att ha ADHD”.  

Om nu alla har lite ”släng” av ADHD eller mode att ha ADHD, hur kommer det då sig att du är så okunnig angående min funktionsnedsättning och väljer att inte tycka om mig?  

Varför bemöter du mig på ett sådant dåligt sätt? Varför tar du mig inte på allvar och lyfter upp mig i stället för att trycka ned mig ännu mer med onödiga kommentarer? Varför får du det att låta som att jag ”skyller ifrån” mig? Varför kan du inte samarbeta med mig? Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag? Vem har sagt att bara för att jag har några svårigheter gör att jag är sämre än dig? Varför ska vi alla vara lika? Varför finns det inte utrymme för olikheter?  

Dagligen äter jag medicin som ska hjälpa mig att kunna ha lättare att anpassa mig i samhället och alla utmaningar som jag alltid stöter på på grund av att jag har vissa svårigheter, men hur mycket jag än försöker kommer du alltid känna av att jag inte är som du. För man kan inte trolla bort den jag är. 

Mina styrkor, som jag ser det, är att jag inte lever i en ”fyrkantig värld”. Jag är kreativ och jag har tid att ta del av andra människors känslor betydligt starkare än du. Ibland är jag hyperaktiv och kan hyperfokusera som gör att jag kan lägga in en växel på 220. Din växel har alltid en jämn nivå på 50. Har jag ett arbete som jag har passion för kan jag lova dig att jag lägger ner min själ i det. Jag kommer att leva för det.  

Det finns mycket du skulle kunna ta lära av mig om du bara hade låtit mig få chansen. Varför ska jag gå hos läkare där jag ska få förklarat för mig hur jag ska bete mig för att du kanske ska acceptera mig samt äta medicin som ska hjälpa mig att hålla växeln på samma nivå som dig? 

Får nog leva med att känna mig begränsad...

Varför kan vi inte vända på perspektiven där du lär dig om mig och att det finns sådana som jag och hur du ska lära dig att hantera mig. Istället för att trycka ner mig, lära dig att lyfta mig? Då hade du och jag kunna mötas för jag inte är ett hopplöst fall. Du hade lärt dig att inse hur viktigt det är för dig att våga acceptera mig och du hade lärt dig något om dig själv. Du hade insett vilka fantastiska styrkor jag har.  

Men det är lätt att dagdrömma – för sanningen är inte så. Får nog leva med att känna mig begränsad och med att alltid ha hinder i vägen för att uppnå mina drömmar. Vågar jag ens tro på att jag kan uppnå min egen dröm? 

Är så trött på att känna mig begränsad.  

Är så trött på att inte känna mig behövd.  

Är så trött på att kämpa mot en jävla motvind.  

Är så trött på att leva ett liv för passa in.  

Är så trött på att samhället ser mig som mindre värd.  

Är så trött på att leva med mig själv varje dag som natt och dag.  

Är så trött på att folk ska säga till mig vad jag kommer kunna göra och inte göra.  

Är trött på att vara i ett fack.  

Är trött på att acceptera att du och dina medmänniskor utan kunskap och förståelse accepteras och faktiskt förstör mitt liv.  

Är trött på att det alltid är ett sådant stort fokus på mina svagheter.

Är trött på att acceptera att inte vara öppen om min funktionsnedsättning för jag ska akta mig för sådana som dig.  

Om du har så lätt att döma mig och fokusera på mina svagheter, har du någonsin ställt dig frågan om vad dina egna styrkor och svagheter är?  

När blir allas värde bli mer än bara tomma ord?

//Johanna

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons