Annons
Johanna har diagnosen ADHD och har hela sitt liv fått kämpa med att försöka passa in och "vara som alla andra”. Personen på bilden är inte Johanna.

Johanna har ADHD: När ska allas värde bli mer än tomma ord?

Publicerad 12 maj 2017

Relaterat

Att leva med ADHD är att känna det som att inte passa in någonstans. Johanna skriver själv om sitt liv, sin skolgång och hur hon kämpar för att få folk i sin omgivning att förstå henne. ”När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?”, skriver hon.

Jag skriver till dig för att hoppas att du ska förstå. När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?

Sen jag var liten har jag alltid fått höra från vuxna att man ska behandla alla likadant oavsett bakgrund, historia eller problematik. Har fått höra att man ska följa mina drömmar. Det har jag försökt trots att jag har massa hinder som begränsar mig. Hinder på grund av att jag inte är som alla andra. Fyra bokstäver på ett papper hindrar mig att nå mina drömmar och dessa fyra bokstäver hindrar mig även att bli behandlad av omvärlden som alla andra.  

Ser mig själv som en 26-åring som biter ihop och försöker anpassa mig i ledet för att passa in. Men samtidigt blir jag ständigt påmind om att hur mycket jag än försöker kommer jag inte kunna bli det samhället kallar för normal. Har fått lära mig att jag ska hålla koll på vilka mina styrkor och svagheter är och sedan försöka anpassa mig efter dessa. Men vad hjälper det när man stöter på dig som bara fokuserar på mina svagheter och hur lätt är det för mig att försöka nå mina drömmar? Att möta ett samhälle där jag inte får ta plats för att jag är annorlunda.  

Mitt fokus har under många år legat på att kunna bli accepterad av dig – för visst hade vi alla lika värde? I min värld har jag fått det ganska uppenbart att så säger man för att vara ”politiskt korrekt” men att det i själva verket är rent skitsnack. För du som är samhället har redan bestämt dig, jag är konstig och passar inte in att bli behandlad som alla andra. Du väljer bort mig för att det inte finns utrymme för mig. Jag ”stör” din budget.   

Det var mig man såg som fick kvarsittning, det var mig man såg hos rektorn, det var mina utvecklingssamtal som alltid var sist i klassen för dom tog alltid mer än en timme. På dessa samtal fick jag alltid höra att jag kan mer om jag anstränger mig och visar det. Det var jag som jämt fick lova att bli bättre än vad jag är. De vuxnas besvikelse kom efter varje termin eftersom jag inte kunde hålla det jag lovade. Hade någon lyssnat och tagit mig på allvar så hade det inte kommit som en besvikelse. Att göra alla lärare och föräldrar besvikna kändes väldigt jobbigt.

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli.

Nu när jag är vuxen får jag lära mig av andra att begränsa mig själv och inte sätta för höga mål. Detta för att det finns människor som inte förstår. Du tycker inte om sådana som jag. Varför tycker du inte om mig? Varför är du rädd för mig? Vi är olika. Har fått lära mig sedan lång tid tillbaka att jag har dålig uppmärksamhetsförmåga och lägger uppmärksamheten på fel grejer. 

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli. Antingen blir det en jäkligt bra dag som gör att jag är ”on the top” och håller igång och då blir jag accepterad av dig för jag passar in. Nästa dag vaknar jag trött och har inte samma energinivå vilket gör att jag har svårare att hålla koncentrationen och fokus på rätt saker och då passar jag inte in.  

Jag vet att jag har koncentrationssvårigheter som gör att jag inte kan hålla igång koncentrationen på samma nivå som en del andra. Detta gör att jag kan komma av mig och att jag kanske inte kommer ihåg allt du har sagt till mig. Ibland kanske jag behöver påminnas om vad du sa i alla instruktioner till mig. Det här tycker du är oerhört påfrestande och irriterade för du har inte tid.  

Jag vet att jag inte alltid kan planera, organisera och prioritera i rätt ordning och att vissa saker tar längre tid för mig. Även det kan du ”lägga in i din irritationsmoment-mapp”.  

Jag är impulsiv som betyder att jag gör grejer innan jag tänker på konsekvenserna, där vi kan krocka, du och jag, för du dömer mig ganska fort på grund av att jag inte klarade av att hantera en situation som du tycker vore en självklarhet att jag borde kunna förstått.  

Under hela min uppväxt har jag ständigt fått känna mig dålig och jag har läst på internet att sådana som jag kommer att ha problem att få ha kvar ett arbete eller kunna få ordning på mina relationer. Man ”orkar” inte med mig i ett samhälle där fler och fler blir kopior och med färre och färre original. Känner mig straffad för jag inte blev som du.

Sådana som du bryr dig inte eller har inte tid att sätta dig in i min situation. Vi har ersatt tid för varandra till ett samhälle där vi använder tiden till att sätta diagnoser och medicinering. Det är ju så mycket stress. Orden att ”alla ska ha lika värde” är bara tomma ord. Min tid använder jag till att försöka passa in och bli något som kallas ”normal”. I ett samhälle som är allt annat än friskt.  

Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag?

Folk är jävligt tydliga med mig att hålla tyst om att jag har ADHD för att jag ska akta mig för att bli dömd och inte få något jobb. Men om jag håller det som en hemlighet så kommer du inom en snar framtid ändå fatta att jag inte är det du kallar för normal. Så du och jag kommer ändå på något sätt krocka. 

Därför brukar jag ibland berätta om min diagnos för att du lättare ska få förståelse för mig, varför jag fungerar som jag gör, och varje gång hoppas jag på att möta någon som har förståelse och hjälper till att lyfta mig. Men tyvärr stöter jag på sådana som du – för ofta. Vilket sällan slutar bra, du tar mig inte på allvar när jag berättar utan du bemöter mig med – ”ersh, alla har lite släng av ADHD” eller så säger du ”det är mode nu för tiden att ha ADHD”.  

Om nu alla har lite ”släng” av ADHD eller mode att ha ADHD, hur kommer det då sig att du är så okunnig angående min funktionsnedsättning och väljer att inte tycka om mig?  

Varför bemöter du mig på ett sådant dåligt sätt? Varför tar du mig inte på allvar och lyfter upp mig i stället för att trycka ned mig ännu mer med onödiga kommentarer? Varför får du det att låta som att jag ”skyller ifrån” mig? Varför kan du inte samarbeta med mig? Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag? Vem har sagt att bara för att jag har några svårigheter gör att jag är sämre än dig? Varför ska vi alla vara lika? Varför finns det inte utrymme för olikheter?  

Dagligen äter jag medicin som ska hjälpa mig att kunna ha lättare att anpassa mig i samhället och alla utmaningar som jag alltid stöter på på grund av att jag har vissa svårigheter, men hur mycket jag än försöker kommer du alltid känna av att jag inte är som du. För man kan inte trolla bort den jag är. 

Mina styrkor, som jag ser det, är att jag inte lever i en ”fyrkantig värld”. Jag är kreativ och jag har tid att ta del av andra människors känslor betydligt starkare än du. Ibland är jag hyperaktiv och kan hyperfokusera som gör att jag kan lägga in en växel på 220. Din växel har alltid en jämn nivå på 50. Har jag ett arbete som jag har passion för kan jag lova dig att jag lägger ner min själ i det. Jag kommer att leva för det.  

Det finns mycket du skulle kunna ta lära av mig om du bara hade låtit mig få chansen. Varför ska jag gå hos läkare där jag ska få förklarat för mig hur jag ska bete mig för att du kanske ska acceptera mig samt äta medicin som ska hjälpa mig att hålla växeln på samma nivå som dig? 

Får nog leva med att känna mig begränsad...

Varför kan vi inte vända på perspektiven där du lär dig om mig och att det finns sådana som jag och hur du ska lära dig att hantera mig. Istället för att trycka ner mig, lära dig att lyfta mig? Då hade du och jag kunna mötas för jag inte är ett hopplöst fall. Du hade lärt dig att inse hur viktigt det är för dig att våga acceptera mig och du hade lärt dig något om dig själv. Du hade insett vilka fantastiska styrkor jag har.  

Men det är lätt att dagdrömma – för sanningen är inte så. Får nog leva med att känna mig begränsad och med att alltid ha hinder i vägen för att uppnå mina drömmar. Vågar jag ens tro på att jag kan uppnå min egen dröm? 

Är så trött på att känna mig begränsad.  

Är så trött på att inte känna mig behövd.  

Är så trött på att kämpa mot en jävla motvind.  

Är så trött på att leva ett liv för passa in.  

Är så trött på att samhället ser mig som mindre värd.  

Är så trött på att leva med mig själv varje dag som natt och dag.  

Är så trött på att folk ska säga till mig vad jag kommer kunna göra och inte göra.  

Är trött på att vara i ett fack.  

Är trött på att acceptera att du och dina medmänniskor utan kunskap och förståelse accepteras och faktiskt förstör mitt liv.  

Är trött på att det alltid är ett sådant stort fokus på mina svagheter.

Är trött på att acceptera att inte vara öppen om min funktionsnedsättning för jag ska akta mig för sådana som dig.  

Om du har så lätt att döma mig och fokusera på mina svagheter, har du någonsin ställt dig frågan om vad dina egna styrkor och svagheter är?  

När blir allas värde bli mer än bara tomma ord?

//Johanna

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Annons

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons