Annons
Johanna har diagnosen ADHD och har hela sitt liv fått kämpa med att försöka passa in och "vara som alla andra”. Personen på bilden är inte Johanna.

Johanna har ADHD: När ska allas värde bli mer än tomma ord?

Publicerad 12 maj 2017

Relaterat

Att leva med ADHD är att känna det som att inte passa in någonstans. Johanna skriver själv om sitt liv, sin skolgång och hur hon kämpar för att få folk i sin omgivning att förstå henne. ”När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?”, skriver hon.

Jag skriver till dig för att hoppas att du ska förstå. När ska allas värde bli mer än bara tomma ord?

Sen jag var liten har jag alltid fått höra från vuxna att man ska behandla alla likadant oavsett bakgrund, historia eller problematik. Har fått höra att man ska följa mina drömmar. Det har jag försökt trots att jag har massa hinder som begränsar mig. Hinder på grund av att jag inte är som alla andra. Fyra bokstäver på ett papper hindrar mig att nå mina drömmar och dessa fyra bokstäver hindrar mig även att bli behandlad av omvärlden som alla andra.  

Ser mig själv som en 26-åring som biter ihop och försöker anpassa mig i ledet för att passa in. Men samtidigt blir jag ständigt påmind om att hur mycket jag än försöker kommer jag inte kunna bli det samhället kallar för normal. Har fått lära mig att jag ska hålla koll på vilka mina styrkor och svagheter är och sedan försöka anpassa mig efter dessa. Men vad hjälper det när man stöter på dig som bara fokuserar på mina svagheter och hur lätt är det för mig att försöka nå mina drömmar? Att möta ett samhälle där jag inte får ta plats för att jag är annorlunda.  

Mitt fokus har under många år legat på att kunna bli accepterad av dig – för visst hade vi alla lika värde? I min värld har jag fått det ganska uppenbart att så säger man för att vara ”politiskt korrekt” men att det i själva verket är rent skitsnack. För du som är samhället har redan bestämt dig, jag är konstig och passar inte in att bli behandlad som alla andra. Du väljer bort mig för att det inte finns utrymme för mig. Jag ”stör” din budget.   

Det var mig man såg som fick kvarsittning, det var mig man såg hos rektorn, det var mina utvecklingssamtal som alltid var sist i klassen för dom tog alltid mer än en timme. På dessa samtal fick jag alltid höra att jag kan mer om jag anstränger mig och visar det. Det var jag som jämt fick lova att bli bättre än vad jag är. De vuxnas besvikelse kom efter varje termin eftersom jag inte kunde hålla det jag lovade. Hade någon lyssnat och tagit mig på allvar så hade det inte kommit som en besvikelse. Att göra alla lärare och föräldrar besvikna kändes väldigt jobbigt.

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli.

Nu när jag är vuxen får jag lära mig av andra att begränsa mig själv och inte sätta för höga mål. Detta för att det finns människor som inte förstår. Du tycker inte om sådana som jag. Varför tycker du inte om mig? Varför är du rädd för mig? Vi är olika. Har fått lära mig sedan lång tid tillbaka att jag har dålig uppmärksamhetsförmåga och lägger uppmärksamheten på fel grejer. 

Mina dagar är olika och jag vet aldrig hur morgondagen kommer att bli. Antingen blir det en jäkligt bra dag som gör att jag är ”on the top” och håller igång och då blir jag accepterad av dig för jag passar in. Nästa dag vaknar jag trött och har inte samma energinivå vilket gör att jag har svårare att hålla koncentrationen och fokus på rätt saker och då passar jag inte in.  

Jag vet att jag har koncentrationssvårigheter som gör att jag inte kan hålla igång koncentrationen på samma nivå som en del andra. Detta gör att jag kan komma av mig och att jag kanske inte kommer ihåg allt du har sagt till mig. Ibland kanske jag behöver påminnas om vad du sa i alla instruktioner till mig. Det här tycker du är oerhört påfrestande och irriterade för du har inte tid.  

Jag vet att jag inte alltid kan planera, organisera och prioritera i rätt ordning och att vissa saker tar längre tid för mig. Även det kan du ”lägga in i din irritationsmoment-mapp”.  

Jag är impulsiv som betyder att jag gör grejer innan jag tänker på konsekvenserna, där vi kan krocka, du och jag, för du dömer mig ganska fort på grund av att jag inte klarade av att hantera en situation som du tycker vore en självklarhet att jag borde kunna förstått.  

Under hela min uppväxt har jag ständigt fått känna mig dålig och jag har läst på internet att sådana som jag kommer att ha problem att få ha kvar ett arbete eller kunna få ordning på mina relationer. Man ”orkar” inte med mig i ett samhälle där fler och fler blir kopior och med färre och färre original. Känner mig straffad för jag inte blev som du.

Sådana som du bryr dig inte eller har inte tid att sätta dig in i min situation. Vi har ersatt tid för varandra till ett samhälle där vi använder tiden till att sätta diagnoser och medicinering. Det är ju så mycket stress. Orden att ”alla ska ha lika värde” är bara tomma ord. Min tid använder jag till att försöka passa in och bli något som kallas ”normal”. I ett samhälle som är allt annat än friskt.  

Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag?

Folk är jävligt tydliga med mig att hålla tyst om att jag har ADHD för att jag ska akta mig för att bli dömd och inte få något jobb. Men om jag håller det som en hemlighet så kommer du inom en snar framtid ändå fatta att jag inte är det du kallar för normal. Så du och jag kommer ändå på något sätt krocka. 

Därför brukar jag ibland berätta om min diagnos för att du lättare ska få förståelse för mig, varför jag fungerar som jag gör, och varje gång hoppas jag på att möta någon som har förståelse och hjälper till att lyfta mig. Men tyvärr stöter jag på sådana som du – för ofta. Vilket sällan slutar bra, du tar mig inte på allvar när jag berättar utan du bemöter mig med – ”ersh, alla har lite släng av ADHD” eller så säger du ”det är mode nu för tiden att ha ADHD”.  

Om nu alla har lite ”släng” av ADHD eller mode att ha ADHD, hur kommer det då sig att du är så okunnig angående min funktionsnedsättning och väljer att inte tycka om mig?  

Varför bemöter du mig på ett sådant dåligt sätt? Varför tar du mig inte på allvar och lyfter upp mig i stället för att trycka ned mig ännu mer med onödiga kommentarer? Varför får du det att låta som att jag ”skyller ifrån” mig? Varför kan du inte samarbeta med mig? Varför kan du inte öppna ögonen för sådana som jag? Vem har sagt att bara för att jag har några svårigheter gör att jag är sämre än dig? Varför ska vi alla vara lika? Varför finns det inte utrymme för olikheter?  

Dagligen äter jag medicin som ska hjälpa mig att kunna ha lättare att anpassa mig i samhället och alla utmaningar som jag alltid stöter på på grund av att jag har vissa svårigheter, men hur mycket jag än försöker kommer du alltid känna av att jag inte är som du. För man kan inte trolla bort den jag är. 

Mina styrkor, som jag ser det, är att jag inte lever i en ”fyrkantig värld”. Jag är kreativ och jag har tid att ta del av andra människors känslor betydligt starkare än du. Ibland är jag hyperaktiv och kan hyperfokusera som gör att jag kan lägga in en växel på 220. Din växel har alltid en jämn nivå på 50. Har jag ett arbete som jag har passion för kan jag lova dig att jag lägger ner min själ i det. Jag kommer att leva för det.  

Det finns mycket du skulle kunna ta lära av mig om du bara hade låtit mig få chansen. Varför ska jag gå hos läkare där jag ska få förklarat för mig hur jag ska bete mig för att du kanske ska acceptera mig samt äta medicin som ska hjälpa mig att hålla växeln på samma nivå som dig? 

Får nog leva med att känna mig begränsad...

Varför kan vi inte vända på perspektiven där du lär dig om mig och att det finns sådana som jag och hur du ska lära dig att hantera mig. Istället för att trycka ner mig, lära dig att lyfta mig? Då hade du och jag kunna mötas för jag inte är ett hopplöst fall. Du hade lärt dig att inse hur viktigt det är för dig att våga acceptera mig och du hade lärt dig något om dig själv. Du hade insett vilka fantastiska styrkor jag har.  

Men det är lätt att dagdrömma – för sanningen är inte så. Får nog leva med att känna mig begränsad och med att alltid ha hinder i vägen för att uppnå mina drömmar. Vågar jag ens tro på att jag kan uppnå min egen dröm? 

Är så trött på att känna mig begränsad.  

Är så trött på att inte känna mig behövd.  

Är så trött på att kämpa mot en jävla motvind.  

Är så trött på att leva ett liv för passa in.  

Är så trött på att samhället ser mig som mindre värd.  

Är så trött på att leva med mig själv varje dag som natt och dag.  

Är så trött på att folk ska säga till mig vad jag kommer kunna göra och inte göra.  

Är trött på att vara i ett fack.  

Är trött på att acceptera att du och dina medmänniskor utan kunskap och förståelse accepteras och faktiskt förstör mitt liv.  

Är trött på att det alltid är ett sådant stort fokus på mina svagheter.

Är trött på att acceptera att inte vara öppen om min funktionsnedsättning för jag ska akta mig för sådana som dig.  

Om du har så lätt att döma mig och fokusera på mina svagheter, har du någonsin ställt dig frågan om vad dina egna styrkor och svagheter är?  

När blir allas värde bli mer än bara tomma ord?

//Johanna

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Annons
Annons

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

Annons

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

Annons
Annons

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

Annons

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lärares arbetstid

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Arbetstid

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

Arbetstid

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Debatt: ”Så vill Fi få skolan på fötter igen”

Debatt

”Fi vill återförstatliga skolan, ta bort det fria skolvalet och rita om skolornas upptagningsområden, så att elevgrupperna blir mer blandade”, skriver Karin Odelblad, Fi:s ledamot i utbildningsnämnen i Norrköping.

Kommentera

Ny statistik: Akut brist på språklärare

Reportage + Grafik

Bristen på behöriga lärare i moderna språk blir allt mer akut. Läsåret 2017/2018 fanns det i 80 svenska kommuner ingen behörig undervisande högstadielärare i antingen tyska, spanska eller franska. Dessutom är många språklärare på väg att gå i pension.
– Vi närmar oss en språkkatastrof, säger Christina Rosén som är lektor i tyska på Linnéuniversitetet i Växjö.

Här saknas lärare i tyska, spanska och franska

Lärarbrist

I östgötska Boxholm finns det inga behöriga lärare i vare sig spanska, tyska eller franska.
– Eleverna är de stora förlorarna, säger Dominik Dolenec som är lärare på Stenbockskolan.

Här är statusen för moderna språk hög

Moderna språk

Språksamlingar från årskurs 3 har gjort moderna språk till ett populärt ämne på grundskolan British Junior. Skolan arbetar aktivt för att introducera ämnet för elever i de låga åldrarna.
– I dagsläget ges elever inte möjlighet att göra ett aktivt språkval, säger Zandra Aase, förstelärare på skolan.

Den fria läsningen kan bli en social hävstång

Debatt

”Den fria läsningen skulle leda till social mobilitet  och föräldrarnas utbildningsnivå eller bakgrund skulle inte längre ha samma betydelse”, menar läraren Jenny Edvardsson. 

Kommentera

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Likvärdighet

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

Jenny är ensam lärare på Sveriges minsta skola

Reportage

Där vägen slutar, och börjar, ligger en av Sveriges minsta skolor. 
Sju elever går i skolan i fjällbyn Ammarnäs. 
För läraren Jenny Sjöström gäller det att hela tiden ligga steget före.

Unik lärardom: Förälder fälls för hot mot tjänsteman

Arbetsmiljö

Föräldern skickade hotfulla sms och mejl till läraren. Nu fälls hon för hot mot tjänsteman i hovrätten. 
– Det är en extremt ovanlig dom, säger Kristina Rollbäck som är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund. 

Lärare efter rektorns lön- och betygsmejl: ”Alarmerande”

Lön

Efter sitt medarbetarsamtal fick läraren Christian Jensen ett mejl från sin rektor som kopplade hans betygssättning till löneförhöjning.
– Jag blev förvånad och uppgiven att det kom från just rektorshåll, säger Christian Jensen.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Syv

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status.

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Roger Haddad (L): Permanenta Lärarlyftet för fler behöriga lärare

Debatt

”Den absolut viktigaste faktorn för att vända skolans resultat är lärarkompetensen, därför kommer vi nu agera i riksdagen för att hitta en lösning för att behålla Lärarlyftet”, skriver Roger Haddad, (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. 

Kommentera

Läspedagogen: Så ökade vi elevernas läsflyt

Läsning

På Ljuraskolan i Norrköping testar man regelbundet eleverna för att säkerställa läskunskaperna – och satsningen har gett resultat. 
– Samtliga elever har ökat sitt läsflyt, säger Jenny Borovszky Axelsson, läspedagog på skolan.

 

Skolverkets råd om bedömning

Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning

Betyg

Skolverket har släppt nya allmänna råd om betyg och betygssättning. En viktig markering om den riktning man vill att skolan ska ta framöver, menar läraren Nicklas Mörk.
 

 

Jonas Vlachos kritisk mot nya råden: Verkningslöst

Likvärdighet 

Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.

Kornhall: Ett stort fall framåt, Skolverket!

Bedömning

”Skolverkets nya allmänna råd visar på en tydlig kursändring hos Skolverket, som jag välkomnar”, skriver Per Kornhall.

Tack, Skolverket – en guldgruva för oss som lidit under matrisernas tyranni

Debatt

”Skolverkets text visar sig vara inte bara en hyllning till den professionelle läraren, utan också en guldgruva för oss som lidit svårt under matrisernas tyranni”, skriver läraren Gunnar Hyltegren.

Kommentera

Skolor brister i undervisningen om källkritik

Granskning

Undervisning i källkritik är otillräcklig på flera skolor i landet. Det framgår i en ny granskning av Skolinspektionen. 
– Flera resultat var överraskande, säger Roger Thuring, projektledare för granskningen.

Läraren: Så lär jag eleverna programmering utan datorer

Programmering

Med hjälp av problemlösningssamtal och enkla koder kan elever lära sig programmering – utan några datorer. Det menar lärare Monika Helgesson som i stället undervisar i programmering utifrån fiktiva ramberättelser.

De är vinnare av Helgepriset

Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Så skapar du ett aktivt matematikklassrum

Matematik

Läraren och läromedelsförfattaren Åsa Brorsson tipsar under Skolforum om hur du bedriver en matematikundervisning som engagerar alla – även de osäkra.

Speciallärare tog hem årets Guldäpple

Prisad lärargärning

Maria Glawe är speciallärare med inriktning på språk-, läs-, och skrivutveckling. Nu belönas hon med lärarpriset Guldäpplet, bland annat för sina innovativa samarbetsprojekt.
– IT ger fantastiska möjligheter att jobba kreativt och inkluderande, säger hon.

Lärare och författare

Björn Ranelid om undervisning och att skriva böcker: Det finns en likhet

Böcker

Ligger det nära till hands att just lärare drömmer om att bli författare? Björn Ranelid började sin bana som lärare och ser flera likheter mellan att undervisa och skriva böcker:
– Det krävs att man har bildning och beläsenhet – och en noggrannhet med det du säger och skriver, säger han.

Bengt om sin bok: ”Mina kollegor känner säkert igen saker som hänt”

Böcker

För grundskolläraren Bengt Nyman var det självklart att låta sin bok ”Beethoven suger!” utspela sig i skolans värld. 
– Det är en värld jag kan och det kändes kul att få skildra den.

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Böcker

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Lotta: ”Många lärare drömmer om att skriva”

Böcker

När läraren Lotta Fagerholm skrev sin bok kunde hon äntligen gå på djupet i sina undervisningsämnen. 
Och hon ser flera likheter mellan läraryrket och rollen som författare.

Lärarnas arbetsmiljö förbättrades med klassmentorer

Arbetsmiljö

Satsningen på klassmentorer har stärkt lärarnas arbetssituation på Norrängsskolan. Nu vittnar personalen om bättre arbetsmiljö, mer tid till återhämtning och mindre stress.

Arbetsmiljö

Skyddsstopp på skola efter knivhot mot lärare

Arbetsmiljö

Två elever har vid upprepade tillfällen misshandlat och hotat lärarna på Grindskolan i Norrtälje. Nu har huvudskyddsombudet på skolan lagt ett skyddsstopp efter att en av lärarna knivhotats.

 

Oenigt mellan fack och kommun efter skyddsstopp på skola

Arbetsmiljö

Efter att en elev knivhotat en lärare på en skola i Norrtälje valde huvudskyddsombudet att lägga ett skyddsstopp – och eleven stängdes av under en vecka. Nu råder det oenighet mellan fack och förvaltning om huruvida fallet har hanterats korrekt eller inte.

Lärarna i kläm när Täby sparar på skolan

Arbetsmiljö

Täby kommun gör miljonbesparingar på skolan och nu varnar facket för att lärarnas arbetssituation inte är hållbar.
– Många har slutat som en konsekvens av det här. Politikerna måste höja skolpengen, säger Lasse Gottfriedz på Lärarnas riksförbund.

Steinberg: Förstå budskapet bakom metoden

Debatt

”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.

Kommentera

Gustav Fridolin lämnar politiken – återvänder till att undervisa

Politik

Efter åtta år som språkrör för Miljöpartiet och fyra år som utbildningsminister meddelar Gustav Fridolin att han fått nog.
– Jag ska undervisa igen, säger han till Skolvärlden.

”Arbetsbelastningen är inte acceptabel i läraryrket”

Arbetsmiljö

Lars Santelius, huvudskyddsombud på LR Stockholm, firar skyddsombudens dag genom att arbeta och lyfta arbetsmiljö-frågor för lärare och syv.

Efter SKL-avtalet: Lärarna får slita när kommunen skär i skolan

Arbetsmiljö

I kommunernas nya avtal med lärarfacken utlovas krafttag i arbetsmiljöarbetet. Men i Norrköping tvingas lärarna nu täcka upp för 150 bortskurna tjänster.

OECD: Inga skolsystem är likvärdiga

Forskning

Ditt postnummer avgör kvaliteten på din utbildning, enligt en ny OECD-rapport. Och Sverige ligger bitvis under genomsnittet.
– Det är ett stort nederlag, säger Svante Tideman på LR.

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket om förändringsarbetet: ”Lärarnas synpunkter väger tungt”

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har inlett förarbetet inför kommande revideringar av kurs- och ämnesplanerna. Nu uppmanas lärare att lämna synpunkter på hur kurs- och ämnesplanerna fungerar – och intresset har varit stort.

 

Lärare oroas inför revideringsarbetet: Skolverket måste lyssna på oss

Kurs- och ämnesplaner

Läraren Filippa Mannerheim vill se en förändring inom svenskämnet och har därför lämnat synpunkter på kurs- och ämnesplanerna till Skolverket. Samtidigt oroas hon över att lärarnas anmärkningar inte tas på allvar.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning.
– Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons