kamratbedomning-712
Foto: Gustav Karlsson

Kamratbedömning gör elever mer engagerade

Att ta med eleverna i bedömningen kan få dem mer motiverade.Det har Åsa Wennersten upplevt med sina elever.– Det är en stor drivkraft att lära sig av varandra, säger hon till Skolvärlden.

På mässans Framtidens Läromedel i Uppsala samlas lärare, skolledare och andra för att diskutera och utbyta idéer. Ett av huvudspåren är hur vi ska höja den digitala kompetensen i Sverige.

Men allting är
inte digitalt. Ett seminarium, som hölls av lärarna Åsa Wennersten och Madeleine Häggström, handlade om hur man kan använda kamratbedömning som ett verktyg för formativ undervisning.
– Barnen blir medvetna om målen de ska lära sig och lära sig av varandra. Det är en stor drivkraft att lära sig av varandra, och eleverna blir engagerade på ett helt annat sätt, säger Åsa Wennersten.

De båda deltog i
en forskarcirkel kring kamratbedömning, och har bland annat testat metoden i uppgifter rörande argumenterande text för låg- och mellanstadiet.
Där kom de ganska snabbt fram till att resultaten blev betydligt bättre om man hjälpte eleverna genom att skapa en matris för kriterierna.
Utan matrisen kom eleverna ofta med ytlig kritik, såsom att anmärka på stavning eller handstil.
 – Med matrisen får man in ämnesadekvata ord i elevernas bedömningar. Eleverna lär sig också spelreglerna och ser vad som förväntas av dem. Annars är det en dold agenda och eleverna får gissa sig till vad som är en hög nivå, säger Åsa Wennersten.

Hon märker en tydlig skillnad i responsen från eleverna när de själva får vara med och ge feedback till sina kamrater.
– På individnivå så ser man ju att de tycker att det är roligare och är mer med på lektionerna.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm