Debatt

Kanske är Pisa-studien problemet?

I oktober kom en OECD-undersökning som kallades PIAAC och som skulle kunna kallas en PISA för vuxna, närmare bestämt människor 16 – 65 år. Den bemöttes med i stort sett bara hövlig tystnad av media och politiker, det vill säga de som profiterar på den svenska skolan. Anledningen till denna tystnad var sannolikt att undersökningen visade att svenskar ligger långt framme när det gäller räkne- och läsfärdigheter och vi är överlägsna i att lösa problem med hjälp av datorer. Vi är enkelt uttryckt bra! 

Problemet med positiva nyheter är att det inte går att problematisera. Det finns ingen anledning att skriva långa och många artiklar om det som är bra. Det är liksom inga nyheter som säljer. Inte heller kan man bygga och underhålla en politisk karriär på fakta om att svenska folket faktiskt är välutbildat.

En stor del av de som deltagit i undersökningen har självfallet gått i det som utbildningsminister Jan Björklund brukar kalla flumskolan som han byggt hela sin politiska karriär på att tala illa om. Och de tycks ha klarat sig bra.

För dessa hungriga profitörer kommer då Pisa-undersökningen som en skänk från himlen och de sväljer den med hull och hår. Svenska skolan är kass, resultaten bottenlöst dåliga och Sveriges framtid dyster. Skolorna är usla, lärarna obegåvade och eleverna lata. Utbildningen degenererad, kunskaperna förrödda och vetenskapen ligger för fäfot.

Men vänta – Finland, som varit vår förebild när det gäller skolan i tio år – de har halkat ner från andra plats till tolfte. Vad har hänt sedan förra Pisa? Gör de inte samma sak nu som för några år sedan?

Och hur i hela friden kommer det sig att samtliga asiatiska länder ligger i topp? Kan det vara något konstigt med själva PISA-undersökningen?

Var finns alla självständigt tänkande journalister och alla icke-opportuna experter? Och de politiker som vågar riskera sin karriär med att säga att svenska skolan kanske inte är så dum. Pisa kanske inte ens är värt namnet?

Den skada som hela den här affären åstadkommer på den svenska skolan är ofattbar. Alla dessa som hoppar fram och vill plocka politiska och ekonomiska poäng åstadkommer bara en sak: de undergräver den svenska skolans möjligheter att verka som svensk skola.

De som arbetar inom den svenska skolan gör ett fantastiskt arbete, både lärare och elever. Fråga dem vad de behöver och låt dem sedan vara ifred.

Karl Gunnar Holmqvist

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm