Debatt

”Karriärreformen skapar splittring”

DEBATT Vi vill stå upp för en skola där kunskap och samarbete är viktigare än individuella satsningar där kvalitativa förbättringar uteblir, skriver gymnasielärarna Margareta Delin, Ulrika Edorsdotter och Israel Nuñez.

Varför har lärarfacken inte fört diskussionen om förstelärarreformen med sina medlemmar?

Vad vill man uppnå med reformen och varför har inte hänsyn tagits till det speciella med läraryrket, beprövad erfarenhet samt den forskning som finns?

Det utvecklingsarbete som vi lärare utför i arbetslag och inom ämnen bygger på samarbete och kunskapsdelning. Det är i samarbete som pedagogiken utvecklas och ger varaktiga resultat för elevernas lärande. Den enskilda lärarens arbete bidrar inte nödvändigtvis till att kvalitén i skolan som helhet förbättras. Att någon i ett arbetslag får ett högt lönepåslag för samma arbete som de flesta utför skapar splittring och risk för att lärare som inte får påslaget tappar motivationen.

Forskning visar att individuella ekonomiska incitament i mer kvalificerade yrken (som lärare) inte påverkar resultaten utan tvärtom, det är kollektiva lösningar som höjer kvalitén i organisationen. 

Vi efterlyser riktiga satsningar och reformer som lyfter kollektivet och som inte skapar klyftor mellan de få lärare som anses vara duktiga och alla andra. Det är inte ett fåtal lärare som bidrar till skolans utveckling.

Vi anser att det är huvudmannens och skolledningens ansvar att värna om sina medarbetare, ge rätt förutsättningar och lyfta alla för att utveckla kompetensen och kvalitén.

Vi upplever att både lärarfacken och kommunen har gått med på den negativa syn på skolan som har skapats av politiker och media. Politiska reformer som inte bygger på beprövad erfarenhet och vetenskapliga studier. Vi oroar oss för utvecklingen och vill värna om kvaliteten för elevernas lärande.

Lönen är viktig, det vet vi alla, och det är därför vi välkomnar riktiga satsningar på alla lärare genom högre löner och rejäla kunskapshöjande åtgärder för alla lärare.

Vi anser att förstelärarreformen i stället skapar splittring i en kår som för att uppnå bästa och bestående resultat samarbetar.

Av ovanstående skäl, gör vi ett aktivt val att inte söka till förstelärare. Även många som söker gör det motvilligt. Vi vill stå upp för en skola där kunskap och samarbete är viktigare än individuella satsningar där kvalitativa förbättringar uteblir.

Margareta Delin, Ulrika Edorsdotter och Israel Nuñez
Gymnasielärare i Nacka kommun

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm