Debatt

”Karriärtjänster gav oväntade men önskade effekter”

I Skåne Nordväst har kommunerna använt olika strategier vid förstelärartillsättningen. De regionala diskussionerna och erfarenhetsutbytet genom hela processen har varit omfattande och det har förenklat arbetet.

Skåne NV har under 2013 tillsatt 114 förstelärare och i januari 2014 kommer samtliga tjänster att vara tillsatta. Vi menar att likvärdighet vid bedömning av lärares yrkesskicklighet, att skapa en arbetsmarknad samt uppdragsbeskrivningar för förstelärare är av största vikt.

Inför en tillsättning ska en lärares yrkesskicklighet bedömas. Eftersom reformen med karriärlärartjänster syftar till ökad kvalitet i undervisningen har ledarskapet i klassrummet, relationen till elever, förmågor att driva lärandet vidare eller utveckla yrkets praktik bedömts. Denna bedömning har inneburit ett synliggörande av kraven på yrkesskickliga lärare. Vi förespråkar insatser kring ömsesidig bedömning, via exempelvis spegling, vilket är speciellt tilltalande då kollegialt lärande påtalas i både forskning kring skolan och i skolans styrdokument.

Det har uppmärksammats att rektorer med olika grad har kännedom. Vår uppföljning av rektors uppfattningar om lärandet på skolan leder till en intressant diskussion om hur betydelsefull rektors kännedom om vad yrkesskicklighet innebär är. Vi anser att om det inte råder samsyn mellan skolledning och lärare i denna fråga kan lärandet, kvalitetsprocessen samt skolutvecklingen påverkas negativt.

Vi avser diskutera vilket stöd rektorer behöver för att driva och utveckla sin verksamhet, hur förutsättningar för kollegialt lärande inom rektorsgrupp samt mellan rektorer och lärare kan skapas. Det är centralt att ha med rektorerna i diskussionen från början. Om inte, så blir förstelärarna en underutnyttjad och felanvänd resurs. Det är genom rektorn som förstelärarna utför sina uppdrag, och därmed utvärderingen och analysen av förstelärarens arbete. Genom direkt eller indirekt utveckling av undervisningen ska förstelärarna bidra till elevernas måluppfyllelse.

Det framkommer i en nationell genomgång av kommunernas uppdragsbeskrivningar att förstelärarnas uppdrag varierar. Inom Skåne Nordväst är variationen något mindre. Vi menar att uppdraget ska innehålla erfarenhetsutbyte inom den egna kommunen, men också i regionala sammanhang. Genom nyfikenhet på kollegor ges både inspiration och stöd i vardagen. Det mest centrala i lärandet, som påtalas i forskning men också synliggjorts i förstelärarsammanhang, är lärare-elev-relationen. I kommande uppdrag hos oss stärks relationen som drivkraft för elevers positiva utveckling. Komplexiteten i lärares vardag ökar ständigt och uppdraget förändras i hög takt. Förväntningar på lärare skiftar och det blir svårare att som lärare inneha alla nödvändiga kompetenser. Samarbete och kollegialt lärande blir därmed nyckelfaktorer för att lyckas med uppdraget, vilket vidimeras av de mönster som framkommit i arbetet med förstelärarreformen i Skåne NV. 

Av Skolcheferna i Skåne Nordväst

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm