Kartläggning hjälper nyanlända elever

Erfarenheter och kunskaper som inte har lärts ut vid skolbänken kan ändå passa in i läroplanen. Den slutsatsen drog Linköpings kommun när de utvecklade sin kartläggning av nyanlända elever.– Nyanlända möts ofta med ett bristperspektiv där utebliven skolgång likställs med ingen kunskap alls, säger Linda Castell, utvecklingschef för resurs- och stödverksamhet i Linköpings kommun.

För att ta reda på vad nyanlända kan, istället för att fokusera på vad de inte kan, har Linköpings kommun utvecklat ett kartläggningsmaterial. 

– En elev som inte har gått i skolan har erfarenheter och kunskap som ändå kan passa in i läroplanen, säger Linda Castell.

Som exempel nämner hon en fjortonårig kille från Kosovo som kom till kommunen utan att ha gått i skolan innan. När man kartlade honom visade det sig att han var duktig på huvudräkning och att omvandla viktenheter. De kunskaperna hade han förvärvat efter att ha hjälpt sin pappa att odla grönsaker som han sedan sålde vid marknader.

– En annan kille från Thailand var jätteduktig på NTA-lådor (en sorts minilab, reds.anm.), på området som kretsar till el. I huset som han bott i hade de haft problem med strömavbrott och därför hade han de kunskaperna, säger Linda Castell, och berättar vidare: 

– Vinsten med vår kartläggning blir att eleven som kommer till ett nytt land och som aldrig har gått i skolan ändå får känna att den kan saker, den blir bekräftad både i sin identitet och som person. Det ger en motiverad elev. Det är lättare att ta itu med bristerna när man vet styrkorna och kan utgå från dem.

Resultaten för nyanlända elever har sjunkit de senaste åren. Regeringen har därför beslutat om ett åtgärdspaket för att förbättra de nyanländas studieresultat. 65 miljoner kronor har avsatts under åren 2013-2016, dels för att ta fram ett nationellt stödmaterial för att få bättre kartläggning.

Linköpings kommun började jobba med sitt kartläggningsmaterial redan 2010.

– Kommunen hamnade under lupp efter att många nyanlända kom under en kort period 2007/2008. Man måste ha koll på vilka förväntningar som är höga och vilka som är orimliga. Kartläggningen blir ett stöd i att hitta en nivå att utgå ifrån, säger Linda Castell.

Linköpings material är uppdelat i två delar, ett grundmaterial och en övningsdel, och omfattar 18 undervisningsämnen. Med hjälp av dessa kartläggs bland annat erfarenheter och intressen, läs- och skrivförmåga, kunskaper i modersmålet och i svenska, samt problemlösning.

Kommer ert material att användas i andra kommuner?

– Från första början var det fokus på vår egen kommun, men det har varit ett enormt intresse för materialet. Vi föreläser på skolkonferenser till exempel och har fortbildning för andra kommuner. De kan också köpa materialet. Vi har fått bra gensvar och det märks att det här är efterfrågat, säger Linda Castell.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm