kemi
Perstorp

Kemiprojekt för alla stadier i Perstorp

Genom projektet "En kedja av kemi" ska elever från förskolan till gymnasiet inspireras att hitta glädjen och spänningen i kemiämnet. Och de gör det genom att undervisa varandra.

Länkarna i den kedja som projektets namn syftar på utgörs av högskolestudenter som inspirerar gymnasielever, som sedan utbildar sjätteklassare som i sin tur sätter upp en föreställning med kemiska experiment för förskolebarn.

– Lunds Tekniska Högskola har Experimentexpressen som besöker femteklassare. Vi pratade med grundskolelärarna och kom överrens om att göra något liknande men i bredare format, säger Åsa Persson, rektor på Perstorps gymnasium.

Under en lektion fick eleverna på gymnasiet sällskap av studenter från LTH som visade spännande möjligheter med kemi. Sedan har de jobbat vidare på samma tema och anpassat innehållet för de sjätteklassare som de själva ska undervisa längre fram. Till exempel kan de titta på resultatet av att koka läsk och diskutera vad den egentligen innehåller.

– Våra elever tycker att det är jätteroligt. Roligt, men också lite spännande. Det är ingen helt lätt uppgift de har framför sig. Det är lärande på flera plan att våga gå ut på en annan skola och så att säga ställa sig på scenen, säger Åsa Persson.

Nästa steg i kedjan är att sjätteklassarna skriver en historia där något enklare kemiskt experiment ingår. Berättelsen blir en föreställning som de spelar upp för kommunens förskolebarn.

– Nu ska de också börja med naturvetenskap redan på förskolan, på ett roligt sätt. Det finns massor med enkla experiment man kan göra med till exempel vanliga livsmedel som mjölk eller bakpulver.

I bakgrunden ligger det faktum att många elever har svårt i ämnena matematik, teknik och NO. Lärarutbildningarna har i sin tur svårt att locka studenter till samma ämnen.

– Nästan dagligen läser vi om hur intresset för matematik och No-ämnena sjunker. De är inga tråkiga ämnen egentligen, men vi måste få in mer lust i undervisningen.

Vad tror du om utbildningsminister Jan Björklunds idé att ge en examenspremie på 25-75 000 kronor till de som väljer att utbilda sig till ämneslärare inom de här ämnena?

– Nej, jag tror egentligen inte på det. Då tror jag mer på att höja lönen när de väl är lärare. Intresset för matte och naturvetenskap finns. Men ska jag plugga i några år och bli civilingenjör eller ska jag plugga några år och bli lärare, som tjänar hälften så mycket? Det är inte konstigt att de väljer som de gör, säger Åsa Persson.

Projektet ”En kedja av kemi” är ett samarbete mellan Perstorps gymnasium, Vattenhallen Science Center, Experimentexpressens LTH-studenter och grundskolan i Perstorps kommun.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm