Martin Forster.
Foto: Mia Carlsson
Foto: Mia Carlsson/Natur och Kultur

”Kom med positiva uppmaningar”

Har du haft problem med elever som är högljudda, uppmärksamhetskrävande och stör och förstör både för dig som lärare och för klasskamraterna?
Hjälp finns att få – även om få metoder i skolan ger effekt på en större andel av dessa elever.
– För att det ska funka krävs att insatser sätts in ofta och mycket, säger Martin Forster, legitimerad psykolog och forskare vid Uppsala universitet, som föreläste på Skolforum på måndagen.

Fem steg mot mindre stök

Till att börja med: Fundera igenom hur stor del av kontakten med den aktuella eleven som varit positiv respektive negativ den senaste tiden.
Därefter följer (i korta drag):

STEG 1: Formulera ett gemensamt mål som går att nå och förstå.
Dela upp skolarbetet i små portioner, det gör målen lättare att uppnå.
STEG 2: Gör en analys av elevens situation och kartlägg ”högrisksituationer”. När uppstår det ofta bråk och konflikter? När känner sig eleven utanför?
Det är viktigt att pedagogen är medveten om vad som triggar problemen.
Tänk också igenom vad eleven uppnår genom att vara stökig. Att slippa undan förväntningar han inte klarar av? Status bland kamrater?
STEG 3: Förebygg konflikter. Hur kan miljön förändras? Hur få bort dessa högrisksituationer?
Hur förbereda eleven och undvika ”triggers”?
Hur tydliggöra förväntningar och komma med positiva uppmaningar?
STEG 4: Bekräfta målen – på rätt sätt!
Uppmärksamma det eleven har gjort och försök vara konkret i din bekräftelse av vad han har åstadkommit.
Återkoppla snabbt och ofta! Gör det på ett sätt som eleven gillar. En del vill bli uppmärksammade inför hela klassen, andra diskret. Ta reda på vad som passar just honom.
Eleven måste få lyckas. Det funkar inte om kraven är för högt ställda.
STEG 5: Minskat fokus på bråk och konflikter.
Att avleda kan funka bättre, försök få in eleven på ett annat spår.
Tänk igenom vilka konflikter som är värda att välja bort och vilka du faktiskt måste ta. Undvik att halka in i strider per automatik.
 
Källa: Martin Forster.

Martin Forster fick mycket uppmärksamhet för sin bok ”Fem gånger mer kärlek” som kom ut i fjol och handlar om hur i första hand föräldrar, men också lärare, skapar bra relationer till sina barn och elever.
Han har också varit med om att utveckla Kometprogrammet, en metod för konflikthantering som bland annat används i skolor.
På Skolforum höll han en uppskattad föreläsning om hur lärare rent praktiskt kan hjälpa elever som bråkar, stör och hamnar efter i skolarbetet. Han förordar ett arbete i fem steg enligt Kometmetoden (se faktaruta här intill), men resonerade också om belöningar.  Är de effektiva eller rent av kontraproduktiva?
– Det är inte lyckat om belöningar blir för stora eller om de används i stället för kommunikation, menar Forster.
Han talade också om hur viktigt det är att försöka undvika att ständigt tala om vad eleven gör för fel och vad som är bristfälligt.
– Uttala vart eleven är på väg i stället för vad denne ska sluta med. Kom med positiva uppmaningar, vänta in eleverna och hjälp på traven men låt dem utföra uppgiften själv.
Martin Forster konstaterar att forskningen visar att riktade insatser mot stökiga elever ofta inte hjälper mer än i vart tionde fall. Att arbeta med föräldrar ger bättre effekt, men långt ifrån alla vill vara med.
– Att jobba med lärare innebär att han eller hon kan tillämpa metoden på fler elever under många år, säger Forster och menar att den samhällsekonomiska nyttan av insatserna trots allt blir stor.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm