Resursfördelning

Kommunerna för dåliga på att omfördela

Kommunerna är för dåliga på att med resursfördelningssystemets hjälp motverka segregationen. Det pekar Skolinspektionen på i en rapport - där man också pekar på några goda exempel.
– Jag hoppas att vi kan förmedla lite hopp efter att Pisa-resultatet gjort att alla känner sig nedtryckta, säger utredaren Roger Niklewski.

Skolinspektionen har granskat 30 kommuner med stora socioekonomiska skillnader utifrån hur de jobbar för att med hjälp av resursfördelningssystemet minska segregationen.

Granskningen visar att de flesta kommunerna sällan eller aldrig omfördelar sina resurser utifrån elevernas socioekonomiska förhållanden eller måluppfyllelse.

Men det räcker inte med att bara göra förändringar i hur man fördelar skolpengen, enligt utredaren Roger Niklewski.

– Det måste omsättas i ett medvetet och gediget utvecklingsarbete med nya metoder som vilar på forskning och beprövad erfarenhet, säger han.

Två goda exempel som pekas ut är Gottsundaskolan i Uppsala och Landskrona kommun.

– Det känns roligt att kunna peka på skolor och kommuner som höjer resultaten. Jag hoppas att vi kan förmedla lite hopp efter att Pisa-resultatet gjort att många känner sig nedtryckta, säger Roger Niklewski.

Enligt honom skulle resursfördelningssystemet kunna göra mycket för att skapa en mer likvärdig skola. De skolor som i dag har en homogen sammansättning av elever med goda socioekonomiska förutsättningar skulle få incitament att aktivt bredda sitt underlag.

– Om någon ska få mer pengar, då får andra mindre. Då måste de skolorna fråga sig hur de kan bredda sitt elevunderlag, annars kan det bli svårare att bedriva verksamheten, säger Roger Niklewski.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm