Debatt

Konflikt om 120 flak öl till studentflaket löstes

DEBATT Som vanligt när det gäller avgångsklasser så satte planeringen av studenten in redan tidigt i höstas. En stor del av vår mentorstid gick åt till att planera och diskutera, skriver matteläraren Jonas Claesson på Kärrtorps gymnasium.

För drygt två år sedan, en dag i maj, gick jag som vanligt till mitt klassrum för att ha mitt veckovisa mentorsmöte med min klass. Eleverna var redan där och man kunde i korridoren höra att diskussionen gick vilt till. När jag kom in i klassrummet förstod jag ganska snart att det handlade om deras lastbilsflak, klassen skulle ta studenten om bara några veckor. Siffran 120 öl flög fram och tillbaka i klassrummet. Mattelärare som jag är kunde jag inte låta bli att göra ett snabbt överslag 120 delat med cirka 30 elever betyder ungefär fyra öl per skalle. Det borde de nog klara av tänkte jag. Snabbt insåg jag dock vad fel jag hade. Det handlade inte om 120 öl, det var 120 plattor öl. 96 pilsner per man! Som förälder borde man bli blek men jag kan lugna er, nuförtiden dricker inte studenterna ölen de sprutar den på sig själva och på varandra. Nykterheten på de flesta studentflak är numera tämligen god. Jag hade vid den här tiden inte varit mentor för en avgångsklass på ett tag och därmed inte riktigt förstått vidden i trenden att spruta öl på studentflaken.

Det här läsåret blev jag på nytt mentor för en avgångsklass. Som vanligt när det gäller avgångsklasser så satte planeringen av studenten in redan tidigt i höstas. En stor del av vår mentorstid har sedan dess gått åt till att planera och diskutera. Det är mycket som ska ordnas när man ska ta studenten. Det är mössor, middagar, skivor, flak, valet mellan ljudanläggning eller ljudanläggning modell XXL för flera tusen kronor extra för någon timmes användning. Det är många som tjänar stora pengar på våra studenter och man önskar att någon vid något tillfälle kunde säga, sakta i backarna, är det verkligen värt alla dessa pengar? Varje klass vill ju att deras firande ska vara det bästa och det gällde givetvis även min klass.

Varje vecka under hösten planerades det något nytt på mentorstiden. Hur stor skulle festen vara och hur många biljetter behövde var och en sälja. Vilken typ av lokal, klubb eller restaurang? När i tiden och vilken veckodag? Diskussionens vågor gick höga men i det stora hela gick det framåt, beslut togs och pengar samlades in. Även som lärare började man sakta men säkert förstå att klassen skulle åstadkomma ett studentfirande av absolut världsklass!

Men så en dag på senhösten märker man att stämningen är lite tryckt bland ett antal av eleverna. När den kommande studenten som vanligt ska diskuteras går en av de mer tongivande av arrangörerna fram inför klassen och släpper bomben: Ett antal av klassens elever säger att de inte vill eller kan tänka sig åka med på studentflaket om det ska sprutas öl. Det blir alldeles tyst i klassen. Känslan är att nu när det har planerats och fixats så mycket, ska det få saboteras av en minoritet av eleverna? I min klass finns det elever med rötterna i världens alla hörn så det är i sig inte konstigt att de kulturella skillnaderna förr eller senare gör sig gällande.

Jag bestämmer mig snabbt för att vara helt tyst men att ge eleverna all tid de behöver för att diskutera frågan och förhoppningsvis komma till en lösning. När chocken har lagt sig så börjar diskussionen så sakteliga komma igång.
– Vi vill kunna studentfesta precis som alla andra.
– Ni måste visa hänsyn.
– Kan inte ni som inte vill ha öl på er stå på ena sidan av flaket?
– Ni får dricka hur mycket ni själva vill bara vi inte får öl på oss. Här funderar jag starkt på att ta upp historien om Bayern Münchens fotbollspelare Franck Ribery som blir ölduschad av en lagkamrat efter ligasegern. Men jag biter mig i läppen och håller tyst.

Då säger helt plötsligt en kille med hög stämma från första bänk.
– Det viktigaste för mig är i alla fall att vi gör något tillsammans hela klassen.
Den meningen blir starten på en total islossning i diskussionen. Kreativiteten kommer igång.
– Vad ska vi göra istället då?
– Vi kan spruta ketchup på varandra.
– Eller juice.
Sakta men säkert går det upp för eleverna att det finns flera sätt att ha roligt på ett studentflak. Vi avbryter diskussionen och jag säger att de får diskutera mera nästa vecka.

Lektionen nästa vecka hittar man en lösning och planerandet av studenten forsätter enligt plan. På våren genomförs allt som tänkt. Skivan blir lyckad. Mösspåtagningen lika så. På dagen för studentutspringet kommer nästan hela min klass försent till den traditionella planteringen av ett nytt träd på skolgården symboliserande årets avgångsklasser. Champagnefrukosten har varit allt för rolig. Efter rektorns tal i aulan och den efterföljande studentsången springer klassen under vilt jubel ut för att bli firade av sina nära och kära. När det är klar går hela klassen upp på studentflaket som dagen till ära är lastat med ett helt berg av burkar med Loka!

Med en organisationskommitté för studentfirandet med rötterna i bland annat Afghanistan, Kurdistan, Etiopien och Sverige blir det gärna bra!

Jonas Claesson
Stolt före detta mentor
Kärrtorps gymnasium

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm