Granskning

Kränkningsrisk vid var tredje idrottsgymnasium

Skolinspektionen kritiserar landets idrottsgymnasium för brister i arbetet mot kränkningar och hård jargång.
– Macho och kränkningar har ingen plats i skolan, säger idrottsläraren Daniel Gomejzon.

Å ena sidan satsande idrottare, å andra sidan elever i svenska skolan. Det är på sätt och vis två världar som möts på landets idrottsgymnasium.

Nu kritiseras de av Skolinspektionen som har granskat 30 idrottsutbildningar med elevhem. Vart tredje idrottsgymnasium brister i arbetet mot kränkande behandling av elever. Hård jargong i omklädningsrummen, extra arbetsuppgifter eller armhävningar för förlorande elever medan vinnarna belönas är andra punkter där skolorna får kritik.

– Det är självklart att skolans värdegrund gäller alla verksamheter i skolan, även specialidrotten. I granskningen kritiserar vi därför att ett antal skolor oreflekterat låter vissa idrottstraditioner följa med in i skolverksamheten utan att bedöma om det innebär risk för kränkande behandling av elever, säger Helén Ängmo, generaldirektör, Skolinspektionen.

Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa samt ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund är skeptisk till hur en del idrottsgymnasier bedriver den idrottsliga delen av sin verksamhet.

– På fotbollsgymnasium är det ofta föreningar som driver den idrottsliga verksamheten. De måste sätta sig in i kursplanen för att bedriva verksamhet på en skola, men jag är inte så säker på att det alltid fungerar på det sättet. Och då blir det som vanlig klubbträning på skoltid.

Han är också kritisk till att kvaliteten i den teoretiska träningsläran skiftar mellan olika skolor och inriktningar. Att det finns andra värderingar i idrottsvärlden än de som skolan premierar, och att de även tränger sig in på idrottsgymnasium är inget som förvånar Daniel Gomejzon.

– Det är ett problem i hela idrottsvärlden. Jag har spelat fotboll i superettan, och där är det ett problem med machokultur, ”var inte en sån kärring” och så vidare. Många föreningar jobbar aktivt mot det, men det finns där.

Finns det en ofrånkomlig konflikt mellan hur man fostrar en elitidrottare och hur man bemöter en elev?

– Macho och kränkningar ska definitivt inte ingå. Däremot det där med att vinna, det är viktigt. Man kan tappa lite vinnarskalle om man anpassar sig för mycket till alla runt omkring. Men med tränare som förstår kursplanen och skolans uppgift på ett idrottsgymnasium där alla elever själva valt att ägna sig åt en viss idrott ska det gå att lösa, säger Daniel Gomejzon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm