jonas_nilsson_debatt_0

Läraren Jonas Nilsson skriver om lärares betydelse under coronakrisen.

Debatt

”Krisen åskådliggör lärares skicklighet”

Debatt ”När viruset dragit förbi får omgivning och makthavare inte glömma hur viktiga och oerhört skickliga vi lärare är”, skriver Jonas Nilsson.

Coronakrisen har så klart ställt vårterminen helt över ända för oss inom skolan. Sedan en månad tillbaka fattas plötsligt en massa elever och personal i de drabbade områdena och verksamheten har fått lösas från dag till dag, ibland från timme till timme.

Av oss lärare som haft turen att hålla oss friska har flera fått hoppa in och vikariera och även om skolorna lyckats få tag på vikarier så har vi fått bistå med lektionsplaneringar. Det är genom skrivandet av just dessa planeringar som jag verkligen genuint, på djupet påmints om vikten av en undervisande, kunnig lärare med stor didaktisk och pedagogisk kompetens.

Att skriva ihop en lektionsplanering till en stressad vikarie, som kanske får hoppa in i ett ämne den aldrig undervisat inom, är nästan omöjligt. Det finns nämligen inga uppgifter som är ”självgående” utan de behöver förtydligas, förklaras och initieras av dig som lärare innan gruppen fått tillräckligt med kött på benen för att inleda lektionsarbetet. Inga mallar i världen och inga digitala verktyg kan skänka den tyngd och den trovärdighet åt gruppen som en professionell lärare gör.

Vi är där för deras skull och vi har ett långsiktigt mål för ögonen; att lära eleverna så mycket vi bara kan.

I mötet med klasserna läser vi av elevernas kunskapsmässiga nivå och förändrar genomgångar och uppgifter efter den. Vi vet vilka elever som är särskilt betjänta av stöd och extra tydlighet samt vilka elever som behöver större utmaningar för att inte tappa intresset. Vi märker vilka elever som försöker sprida oro i klassrummet och med subtila signaler förebyggs presumtivt stök.

Med hjälp av erfarenhet från utbildning, arbete eller livet självt ingjuter vi trovärdighet och genom omtanke och värme blir vi några som eleverna kan luta sig mot om det stormar. Vi är där för deras skull och vi har ett långsiktigt mål för ögonen; att lära eleverna så mycket vi bara kan.

Vitala egenskaper och matnyttiga råd inryms inte i en snabbt producerad vikarieplanering. Små noteringar till oss själva hade varit fullt tillräckliga för att vi skulle kunna leda lektionspasset med säkerhet, men när vi ska låta någon annan, oerfaren, outbildad person utföra en liknande undervisning så krävs det stor eftertanke och gott om tid för att plita ned moment och metoder.

Istället för att ge oss in i det träsket väljer vi då inte sällan förenklade fyll-i-uppgifter eller filmklipp som ska göra vikariearbetet smidigt, men eleverna lär sig väsentligt mindre då än annars och det finns stor risk att de pratar bort mycket tid.

Vad vill jag ha sagt med texten? Jo, att denna kris, som varit ansträngande på alla sätt, fått mig att inse hur viktiga och oerhört skickliga vi lärare är. När viruset dragit förbi får omgivning och makthavare inte glömma det.

Jonas Nilsson, förstelärare på Stordammens skola i Uppsala

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm