Annons
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Foto: Pelle Rabe

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Publicerad 21 juni 2018

Relaterat

I del fyra av Skolvärldens valspecial "På rast med..." möter läraren Ragnar Sjölander Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.
Hur ser M-ledaren på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

 

Varför ska man som lärare rösta på Moderaterna och er politik? 

– I grund och botten tycker jag att lärare ska rösta på oss av samma skäl som alla andra. Vi röstar inte i första hand som yrkespersoner, utan vad är det man tror på, vilka värderingar står man för och vilka problem tycker man att Sverige har och vem verkar ha bäst lösningar på de problemen. Där tror jag att lärare är som många andra kloka människor, man sätter sig in frågorna och så röstar man efter övertygelse.

Skulle jag som lärare märka att det blev en ny politik rent konkret om du blev statsminister och ledde en regering?

– Ja, det hoppas jag verkligen. Sedan är det inte så enkelt och så snabbt går det ju inte heller.  Jag tycker att vi tar de problemen vi har i dag på mycket större allvar än vad jag tycker den här regeringen har lyckats. Var sjätte elev lämnar nionde klass utan att ha fullständiga betyg och komma in på gymnasiet, och detta i ett läge där det snart inte finns några jobb kvar över huvud taget som man klarar av utan gymnasieutbildning. 

Jag tycker att det är viktigt att vi får ordning och reda i skolorna.

– Det är väldigt mycket stök och oro på många skolor och mindre undervisning i svenska skolor än i andra jämförbara länder. Så det är ganska stora reformer som har med kunskap, ordning och reda, och lärarens ställning att göra som jag tycker måste genomföras. 

Finns det någonting som du kan lova för att göra läraryrket mer attraktivt? Till exempel vad gäller arbetsvillkor och löner. 

– Det finns ju saker som måste göras, men man ska vara noga med att lova. Vi är inte i ett sådant läge i svensk politik där man kan lova före valet vad exakt som händer efter valet. Jag kan lova att vi kommer att driva de ståndpunkter som vi har. Men ingen kan i dag lova att ”det här kommer att ske”. 

Ragnar och Ulf under inspelningen. Foto: Fredrik Wallin

– Jag tycker att det är viktigt att vi får ordning och reda i skolorna, att det blir mer lugn och ro så att lärare får chansen att vara lärare. Jag tror på mer karriärvägar och mer vidareutbildning för lärare, jag tror att fler behöver bli förstelärare och få mer lön för pengarna också, mer avlastning och mindre administration – det är sådant som mitt parti står för. Jag kan lova att vi kommer göra allt vi kan för att genomför detta. Men det är klart att vi före ett val inte kan lova exakt vad som kommer att hända. 

Men du kan lova att det blir en riktning där lärare upplever att villkoren för att utöva yrket blir bättre?

– Ja. Jag tror att det långsiktigt både skulle attrahera människor till lärarutbildningen och behålla lärare, så tror jag att det som krävs. Lönen är en viktig sak men jag tror att det handlar om en mer fundamental syn på min chans att utöva yrket med stolthet.

Finns det någonting i den nuvarande regeringens skolpolitik som du tycker är bra och som ni ställer er bakom? 

– Vi är ju inte oense om allt. Det tycker jag ibland är viktigt att säga även under ett valår. Vi slåss ju om många saker, men då ska man också vara beredd att säga att en del saker tycker vi lika om också. Det finns ganska många förslag i Skolkommissionens betänkande som jag tycker är användbara, och då tycker jag man ska ta fasta på dem. Jag tycker till exempel att mer aktivt skolval, jag tycker också att tuffare kvalitetsgranskning både på kommunala skolor och fristående skolor. Där tror jag vi skulle bli ganska eniga. Sedan är vi uppenbart väldigt oeniga när gäller Reepalu-betänkandet och hur man ska stoppa friskolor från att kunna verka, där tycker vi verkligen olika. 

Är det någonting i styrningen av pengar eller fördelningen av pengar som man skulle behöva skruva på enligt er uppfattning? Både gentemot kommunala skolor förstås, och friskolor.   

– Ja, det tror jag. Jag tror framförallt att en stramare syn på dels vilka som får starta skolor över huvud taget och vilka krav vi ställer på de som ska leda skolor – både fristående skolor och kommunala skolor. Och sedan en tuffare uppföljning. Vi har för många skolor, både fristående skolor och kommunala, som helt enkelt inte håller måttet. Där tror jag på ganska tuffa tag från statens sida. 

Ulf och Ragnar på skolan. Foto: Fredrik Wallin

Så det skulle kanske betyda då ett utökat uppdrag till Skolinspektionen att ta i med hårdhandskarna?

– Ja, på samma sätt som att man kan stoppa friskolor som inte håller måttet, där tycker jag man ska vara ännu tuffare, så ska man också kunna tvångsförvalta kommunala skolor som inte sköter sig. Jag är mycket mån om lika villkor och tuffa villkor. Det ska inte vara lycksökare, varken fristående eller kommunala som sysslar med något så viktigt som skolan.

– Sedan hoppas man att skolor rättar sig efter sådana här påpekande man får, men jag tycker att vi har sett ganska många fall på långvarigt sönderfall i skolor och lärare som vittnar om att det är en arbetsmiljö som helt enkelt är oacceptabel. Jag är rädd för att det urholkar själva läraryrkets legitimitet. 

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden när det gäller den svenska skolan – vilken fråga skulle du välja då?

– Det finns många. Men skulle jag verkligen välja en enda fråga som vi jobbat mycket med själv, då är det egentligen hur ska vi hjälpa de barn som har tuffast förutsättningar. De barn som växer upp i familjer som kanske har olika problem, men det kan i dag också vara invandrarbarn som har föräldrar som inte talar svenska och som kanske har väldigt låg utbildning. 

– Hur ska vi på allvar se till att de barnen får riktigt goda möjligheter att lyckas bra senare? Då menar jag att vi behöver högre förväntningar på att de barnen lyckas i skolan, inte lägre förväntningar, mer svenska språket tidigt. Att socialtjänsten borde vara med och hjälpa till och stötta de barnens skolgång så att de verkligen kommer ut nian med bra betyg och inte lämnar nian utan betyg. Det finns ingen grupp människor som jag är så bekymrad över att vi får andra generationens utanförskap när barn till föräldrar som har haft problem ärver sina föräldrars problem själva. 

Intervjun med Moderaternas Ulf Kristersson gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Lärares oro för beröring överdriven

Forskning

En ny studie tyder på att elever ser positivt på lärares fysiska beröring i idrott och hälsa, om övningen motiverar det.
– Det handlar om kontexten, säger Annica Caldeborg, doktorand och idrottslärare.

Annons
Annons

Nobelprisvinnaren: ”Lärare regerar världen”

Evenemang

Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog.
– Som lärare är man dessvärre inte bortskämd med den här typen av evenemang, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén. 

Annons

Elever med språkstörningar drabbas när kompetensen brister

Undersökning

Flera av landets kommuner uppger att det finns brister i kompetensen kring elever med språkstörningar. Det visar en ny undersökning från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
–  Att kunskapen inom området behöver öka har har flaggat för länge, säger logopeden Anna Eva Hallin.

Läraryrket tillbaka på listan över svenskarnas drömjobb

Lärare

Lärare är i topp tio på listan över svenskarnas drömjobb visar en ny undersökning.

Annons
Annons

Hyllad satsning på lärarlöner: ”En överlevnadsstrategi”

Lön

I Nybro storsatsar man på lönerna för att inte tappa behöriga lärare till andra närliggande kommuner.
– Det här kommer att höja lärarstatusen i kommunen, säger Stefan Lindmark, huvudskyddsombud för LR.

Annons

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Debatt

Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Kommentera

”Lärare förtvivlas av den där tomma stolen”

Frånvaro

Komplexitet kännetecknar frånvaroproblematiken. Men det finns metoder som kan vägleda eleverna tillbaka till klassrummet. Det säger Marie Gladh som har lång erfarenhet av arbete med hemmasittare. 

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Metod

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden ”Universal design for learning” som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen.
 

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Hejlskov Elvén: Tre viktiga metoder lärare bör ha i verktygslådan

På språng med

Psykologen Bo Hejlskov Elvén vet hur man framgångsrikt kombinerar verktyg från lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och neuropsykologin till en pedagogisk helhet.

Hon prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Pris

Läraren Tiyodora Abdulahad har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2018. På Världslärardagen blev hon prisad för sitt arbete inom modersmålsundervisningen.

Skolvärlden dubbelt nominerad till Tidskriftspriset

Media

Skolvärlden kan ta hem en dubbel i Tidskriftspriset. Både skolvärlden.se och magasinet är nominerade i varsin kategori.
– Att vara är nominerad i två kategorier i konkurrens med Sveriges alla tidskrifter känns fantastiskt roligt, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Ny satsning ska lyfta lärares kunskap om digitalisering

Digitalisering 

Sex av landets lärosäten ska samarbeta i ett nytt projekt som fokuserar på digitalisering i skolan.
Målet är att skapa ett nationellt nätverk som forskar på hur tekniken påverkar lärares arbete.

NPF-pedagogen: Begreppet ”inkludering” missbrukas

Webb-tv

NPF-pedagogen Kenth Hedevåg om en exkluderande läroplan och bristen på likvärdig bedömning för elever med funktionsnedsättningar.

På Skolvärlden hittar du skolprofilerna: ”Någon måste våga skriva som det är”

Blogg

På skolvärlden.se skriver flera av Sveriges vassaste skolprofiler om frågor som berör lärare och syvare.
Nu förstärker vi vår uppställning av bloggare med lärarna Mikael Bruér och Nicklas Mörk. 

Filosofen: Kraven på mätbarhet sänker skolan

Kritisk bok

Såväl Skolinspektionens kontroller som new public management är konsekvenser av att vi lever under ”pedanternas världsherravälde”. Det menar sommar i P1-bekanta filosofen Jonna Bornemark, som manar till motstånd mot mätbarhetsfixeringen.

”Dyslexi är mer än läs- och skrivsvårigheter”

Läsa och skriva

Dyslexi tar sig uttryck i olika former, inte bara genom läs-och skrivsvårigheter.
– Funktionsvariationen bottnar i en nedsatt fonologisk bearbetningsförmåga, säger forskaren och specialpedagogen Anna Fouganthine.

Bakom kulisserna på kunskapskollapsen inom SFI

Debatt

Kerstin Rauserk, pedagog, journalist och författare skriver om kunskapskollapsen inom SFI: ”Nu ska ni få följa med mig på en hisnande resa genom ett fullständigt kaosartat utbildningssystem som drabbar vuxna elever inom SFI och på lång sikt även nästa generations kunskapssökare.”

Kommentera

Lärare fick indraget lönelyft – utan motivering

Lön

14 lärare på Lugnetgymnasiet har blivit av med Lärarlönelyftet och påslaget på 3 500 kronor, utan någon motivering från skolledningen. 
– Det här var verkligen en käftsmäll, säger Ulla Milstam, lokalombud för LR på skolan.

”Det är en tillgång att vara särskilt begåvad”

Debatt

”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.

Kommentera

Löfte om lärarstudenternas VFU-platser upprör: ”Besviken”

VFU

Lärarstudenter vid Södertörns högskola känner sig bestulna på sin VFU-period – trots att ledningen lovat förbättringar kring praktikplatserna.

Per Kornhall: ”Det finns triljoner sätt att undervisa”

Ny bok

Med sin nya bok ”Lärare ­– en handbok” vill skoldebattören och författaren både uppmuntra och utmana lärarkåren.

Elevenkäter resulterade i positiv förändring

Elevinflytande

Från föreskoleklass får skolans elever arbeta med elevråd, klassråd och värdegrund. Satsningen är en del av arbetet för att öka elevinflytandet. 
– Våra årliga enkäter uppdagade att det behövdes förändring, säger Anna Bennetter, lärare på skolan.

Experter oense om ”Momo”-varning på skolor

Elevhälsa

Skolor varnar för ”Momo challenge” – en utmaningslek bland unga som framställs som farlig och hotfull. 
Det råder delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt att gå ut och varna för fenomenet.

De har fungerande modell för steget till högstadiet

Överlämning

Viktig information om elevers behov riskerar att gå förlorad i samband med överlämningar. Det visar en ny granskning. I Mölndal har man däremot hittat välfungerande metoder för en smärtfri övergång. 

Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons