Introduktionsprogram

Kritik mot dålig individanpassning

Gymnasieskolans introduktionsprogram misslyckas med att anpassa utbildningen efter varje elevs behov. Det visar en granskning som Skolinspektionen har gjort. 

Elever som går på ett introduktionsprogram har en mycket varierande skolbakgrund. En utgångspunkt för introduktionsprogrammen är därför att utbildningen ska anpassas efter elevernas behov och förutsättningar. Varje elev ska ha en individuell studieplan.

Skolinspektionen har nu granskat två av programmen – yrkesintroduktion och individuellt alternativ – på tio kommunala skolor.

Granskningen visar att de flesta elever har en individuell studieplan på papperet, men att den oftast är  ofullständig, innehåller fel och är okänd för eleven.

Det är bara ett fåtal av eleverna på de granskade skolorna som har varit med i utformandet av sin utbildning.

– Ett skäl till att det brister i anpassningen till eleverna är att utbildningen ofta planeras utifrån skolans behov istället för elevens. Schemafrågor och tillgång till lokaler och lärare får därför väga tyngre än vad eleverna behöver utifrån sin tidigare skolgång och sina mål med utbildningen, kommenterar Marie-Louise Hultman, projektledare på Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.

Skolinspektionen vill se ett bättre samarbete mellan introduktionsprogrammen och övriga gymnasieutbildningar, så att fler elever ska kunna läsa gymnasiekurser. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm