camilla_goransson_deckare

– Med dramaturgiska komponenter kan elever med diagnoser och dyslexi komma mer till sin rätt än de gör när de till exempel bara skriver, säger Camilla Göransson som följer Camilla Läckbergs deckarspår i svenskundervisningen.

Lektionstips

Läckberg i klassrummet

Hon ville göra något nytt i svenskundervisningen – kontaktade deckarförfattaren Camilla Läckberg. 

Läs mer

Läs om hur hon gick tillväga och se hennes filmer här

Camilla Läckbergs deckarskola i sju lektionssteg hittar du här

Svensk- och engelskläraren Camilla Göransson, årskurs 7–9 på Ättekullaskolan i Helsingborg, strävar alltid efter att ligga i framkant när det gäller undervisningsmetoder. Informations- och kommunikationsteknik (IKT) och spännande teman är givna inslag på lektionerna.

Hennes senaste tema innefattar en välkänd genre – och knep från en mycket känd författare.

– Jag är väldigt road av filmarbete. Och eftersom deckargenren används i så stor omfattning just nu så kändes det spännande och aktuellt att testa, säger Camilla Göransson.

Därför tog hon kontakt med deckarförfattaren Camilla Läckberg.

– Jag frågade om lov att använda hennes deckarskola i undervisningen, och det fick vi.

Som en första inspiration spelade Camilla Göransson därför in en film som publicerades på Youtube, där projektet och dess mål presenterades. Eleverna fick i uppdrag att följa deckarskolans sju steg, skriva varsin deckarroman och slutligen tillsammans göra en deckarfilm per årskurs, baserat på ett urval från elevernas respektive deckare.

– De har jobbat i Google apps for education, iPads och iMovie. Eleverna tyckte att det var väldigt roligt. De sa fel repliker, fick ta omtagningar, blev irriterade på varandra och fick lära sig att komma överens. Det har varit en utmärkt samarbetsövning.

Camilla Göransson menar att ett smörgåsbord av studiemetoder kan ha väldigt positiv inverkan på elever – särskilt de med extra behov.

– Med dramaturgiska komponenter kan elever med diagnoser och dyslexi komma mer till sin rätt än de gör när de till exempel bara skriver. Det blir enklare att få med elever som annars inte är så teoretiska, säger hon och tillägger:

– Jag vill visa eleverna att det finns olika sätt att arbeta, inte rätt eller fel sätt. Någonstans på vägen hittar de förhoppningsvis en strategi som passar dem.

Nu är projektet avslutat och filmerna ska mejlas till Camilla Läckberg.

– Vi kom överens om att skicka filmerna när de var klara. Så nu får vi se vad hon tycker, säger Camilla Göransson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm