Manipulerade resultat

Länder fuskar i Pisa-undersökningen

Sveriges resultat i OECD:s skolundersökning Pisa har försämrats den senaste tiden.
Nu visar en studie att det finns länder som manipulerat sina resultat, rapporterar Dagens Nyheter.
– Det är mycket allvarligt om detta stämmer, säger Anita Wester, undervisningsråd på Skolverket, till tidningen.

Fusket rör den del av undersökningen där ländernas skolmyndigheter, det vill säga Skolverket i Sverige, skickar ut enkäter till slumpvis utvalda rektorer. Där får rektorerna svara på 184 frågor inklusive underfrågor – och resultaten används för att sätta kunskapsresultat i ett sammanhang, gällande till exempel lärartäthet, huvudmannaskap och likvärdighet.

Men i en studie som granskat resultaten har två forskare nu hittat flera dubbletter bland svaren, vilket med så många frågor är väldigt osannolikt. Framför allt pekas Slovenien, Italien och Förenade Arabemiraten ut.
– Resultaten gör att man kan ifrågasätta trovärdigheten i Pisa-undersökningen. Det finns tvivel i datan, säger Jörg Blasius, professor i sociologi vid universitetet i Bonn i Tyskland, en av forskarna bakom studien, till Dagens Nyheter.

Han menar att fusket kan vara betydligt mer utbrett än vad de nu pekar på, eftersom de endast tittat på rena dubbletter. Om något svar har ändrats lite grann har det inte fastnat i studiens nät.

På Skolverket ser man allvarligt på de nya uppgifterna, men Anita Wester, undervisningsråd, har ännu inte läst studien och kan därför inte bedöma dess trovärdighet.
– Jag har aldrig tidigare stött på att man har avslöjat länder med att fuska. Studien behöver granskas för att se hur den ska följas upp, säger hon till DN.

Tidningen har låtit Lars Ryberg, professor emeritus i statistik vid Stockholms universitet, titta på studien. Han ser resultatet som trovärdigt och ”mycket intressant”.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm